Erős csontok egy életen át I. | Egészséges életmód

Erős csontok egy életen át I.

Figyeljünk oda, mit eszünkA csontok és izmok egészsége szempontjából meghatározó, hogy mit fogyasztunk. Gyermekkorunktól kezdve életünk végéig ügyelnünk kell a megfelelő táplálkozásra.Ugyan a kiegyensúlyozott étrend mindig fontos, mégis a konkrét tápanyagigények folyamatosan változnak.

Az izmok nagyságát és összetételét elsősorban a  testmozgás mennyisége, és nem az étrend határozza meg. A csontoknak viszont  folyamatos utánpótlásra van szükségük vitaminokból és ásványi anyagokból, például kalciumból és foszforból ahhoz, hogy egészségesen maradjanak.Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a csontozatunk csupán váz, amely megtartja a testünket, pedig sok más szerepet is betölt. Például tápanyagraktárként is szolgál, mely életünk során folyamatosan változik.

Ha a fiatal, még fejlődő szervezet sok kalciumhoz és egyéb, a csontok növekedéséhez szükséges tápanyaghoz jut, a csontsűrűség nagyobb, a csontozat pedig ennek köszönhetően erősebb lesz. Ez rendkívül sokat számít a törések megelőzésében. Minél nagyobb csonttömeget hozunk össze fiatalon, annál többet veszíthetünk belőle később anélkül, hogy mindez gondokat okozna.

Szerencsére soha nem túl késő elkezdeni a csontok táplálását: a megfelelő étrend életkortól függetlenül segít a csontok erejének fenntartásában.

A kalciumszükséglet életkor szerint:

0-6 hónap                                                      360 mg

7-12 hónap                                                    540 mg

1-10 év                                                            800 mg

11-18 év                                                         1000 mg

Felnőttkor                                                     1000 mg

60 év felett                                                    1500 mg

Terhesség -szoptatás alatt                      1200 mg.

A gyermekeknek még lassú a növekedés időszakaiban is 2-4-szer több kalciumra van szükségük testsúly kilógrammjára vetítve, mint a felnőtteknek.A gyerekek és a kamaszok számára a tej és a víz a legjobb ital,: a sok szénsavas üdítő szinte szó szerint kioldja a kalciumot a csontjaikból.

A kalcium megfelelő mennyiségű bevitele különösen fontos a tinédzserek számára, naponta 3-4 adag kalciumban gazdag ételt kellene enniük, ahol az adag csak egy 150 ml-es joghurt vagy 2 dl tej.

A maximális csonttömegünk 90%-át a húszas éveink elején érjük el, ezután a csontfejlődés fokozatosan lelassul. A csontsűrűség fenntartásához továbbra is szükség van kalciumra. (lásd táblázat)

Ahogy öregszünk, anyagcserénk lassulni kezd, energiaigényünk is csökken, szervezetünk viszont továbbra is ugyanannyi vitamint és ásványi anyagot igényel. Sajnos ebben a korban már rosszabb a tápanyagok felszívódási hatásfoka, amin egyes gyógyszerek tovább ronthatnak. Azonban feltétlen fogyasszon mindenki sok zöldséget és gyümölcsöt.

A kor előrehaladtával egyre nagyobb a csontritkulás és az artrózis kockázata, ezért az étrendje lehetőleg sok olajos halat és kalciumot tartalmazzon. Ha csak ritkán tud kimozdulni otthonról, akkor valószínűleg D-vitaminból sem kap eleget a szervezete, ezért érdemes lehet étrend-kiegészítőket szednie.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, ízület, vitamin, Zöldség és kulcsszavai , , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás