Sport és a vegán életmód | Egészséges életmód

Sport és a vegán életmód

Sport és a vegán életmódMivel az egészséges életmódhoz hozzá tartozik a sport, ezért ez téged is érint. Mióta a világ ennyire kinyílt, főként a közösségi oldalaknak köszönhetően, egyre inkább előtérbe kerül a növény alapú táplálkozás, azaz a vegán életmód. Mi a különbség a vegán és vegetáriánus között? A vegán semmilyen állati eredetű élelmiszert nem fogyaszt. Nem esznek sem tojást, sem tejterméket, sem húst, sem halat.

Vagyis a vegán kifejezés a vegetarianizmus legszigorúbb változata. A vegetáriánusoknak van még két csoportja: akik csak húst és halat nem esznek, és akik a fent említettekből csak a tejterméket eszik. Sokak számára érthetetlen a vegán étrend és még mindig számos ember fejében nincs tisztázva, hogy vajon egészséges-e a vegán étrend?

Egészséges a vegán étrend?

Ez attól függ! Ha jól csinálod, akkor egészséges és teljes étrend. Ha rosszul csinálod, ugyanúgy meg fogsz betegedni, mint a húst fogyasztók. Hiába nagyon népszerű a vegán életmód, nagyon kevesen ismerik igazán jól. Ezért nem javaslom, hogy alaposabb tanulmányozás nélkül vágjunk bele. A legjobb az, ha egy igazán jó szakember segítségét kérjük, aki személyre szabja a táplálkozásunkat.

A mai kísérletek, tudományos megfigyelések arra a következtetésre jutottak, hogy a vegán étrendnek számos előnye van. A jól beállított vegán étrend mindenki számára egészséges lehet, még a sportolók számára is. Azért említem a sportolókat, mert ők használják ki a legjobban a testük lehetőségeit. Már sok hobbisportoló is magas fokon kihasználja adottságait, ennek megfelelően speciális étrendi igényeik vannak.

Vegán sportoló, van ilyen?

Egyre több a vegán sportoló, ami azt is jelenti, hogy a vegán életmód lehet teljes mértékben kielégítő bárki számára. 2017. Szeptember 23-án jelent meg egy átfogó tanulmány a vegán sportolói étrendről (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598028/). A vegán étrend sok problémát felvet a megfelelő tápláltság elérésének kérdésében. A következő érzékeny területekre derült fény:

  • Energia és fehérje elégséges mennyisége
  • B-12 vitamin, cink, vas kalcium, jód és D-vitamin elégséges mennyisége
  • A növényi ételek EPA és DHA hiánya

Azonban a megfelelő étrend kialakítható kiegészítők és az élelmiszerek helyes kombinációjának segítségével. Továbbá a vegán sportolóknál sokszor lép fel kreatin és alanin hiány, melyek pótlására kiemelten érdemes figyelni. Természetesen további kutatásokra lesz még szükség, de a jelenlegi eredmények azt mutatják, hogy egy sportoló táplálkozása is megfelelően beállítható növényi alapokra építkezve.

Összegzés

Nem kell félni vagy ferde szemmel nézni azokra, akik nem esznek húst, vagy esetleg más állati eredetű élelmiszert sem. Bár a magyarok általában húsevők, el kell fogadni, meg kell érteni, hogy van más út is – ami akár még sokkal egészségesebb is lehet. Akár hogyan is döntünk, nem árt húsmentes napot tartani. Ezeken a napokon nagyon jól jön az a tudás, hogyan kell teljes értékűen táplálkozni csupán növényekkel.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Tudomány és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás