Az E-számokról őszintén | Egészséges életmód

Az E-számokról őszintén

Az E-számokról őszinténÚgy is fogalmazhatnék: miből áll az az étel, amit megveszel a boltban? Nézz meg bármilyen élelmiszert, ami nem nyers formában vásárolható meg, és valószínűleg találsz benne adalékanyagot („E” számos összetevőket). Nagy kérdés, hogy ezekre valóban szükség van-e, illetve miként hatnak az egészségünkre? Erre a kérdésre nagyon sok választ találunk az interneten, melyek szöges ellentétben állnak egymással.

Éppen ezért nehéz a kérdésekre válaszolni, de mint általában, most is a tényekre próbálok szorítkozni. Ha ismerjük a tényeket, utána eldönthetjük, hogy figyelünk-e az „E” összetevőkre, vagy gond nélkül megesszük őket. Remélem, olyan bölcs döntést fogsz tudni hozni, mely maximálisan támogatja a saját és családod egészségét.

Nehezen mérhető hatások

A legnagyobb gond a modern élet hatásaival kapcsolatban az, hogy csak hosszabb távon jelentkeznek mérhető módon a változások. Vagyis, ha ma eszel egy kis tartósítószert, nem lesz tőle semmi bajod – kivéve, ha allergiás vagy rá, mint például én is. Ha nagyobb dózisban adagolják, hogy mérhetővé váljon a hatása, akkor pedig megtévesztő eredményt kaphatunk. Hiszen lehet, hogy kis mennyiségben, akár egy életen át fogyaszthatnánk gond nélkül. Ezért a hatások tekintetében nehéz megmondani, hogy általánosságban mit fog kiváltani a fogyasztóban. Ráadásul nem csak az elfogyasztott E-k számítanak, hanem minden más is: szmog, dohány füst, stressz stb. – mert ezek is hozzájárulhatnak egy állapot kialakulásához.

Bár a hatásokat nehéz mérni és kimutatni, azt tudhatjuk, hogy az egyes E-k milyen hatásokat érhetnek el különböző embereknél. Megnyugtatásul: a többségnek valószínűleg semmi baja sem lesz tőlük. Ugyanakkor érdemes azt is megfontolni, hogy mi lesz, ha mégis gond lesz (előre nem tudhatjuk, utólag pedig már késő). Én úgy gondolkozom, hogyha felesleges egy adalékanyag, akkor inkább ne együk meg. Az ételek tartósítása nagyon fontos és hasznos, de nem csak tartósítószerrel lehet elérni (például a befőtt tartósítószer nélkül is eláll évekig, én is így szoktam eltenni). Az ételek színezése kívánatosabbá teheti az ételeket, de valljuk be: felesleges. Az íz fokozók használatának jogosultsága is kérdéses. Próbáld meg így végig gondolni!

Az E számok csoportjai

E 100-tól 199-ig, színanyagok: csak feldolgozott élelmiszerekhez adják hozzá, nyershez nem. A feldolgozás során az étel elveszítheti az eredeti, kívánatos színét – ezzel pedig visszanyeri. Ezek között van természetes anyag is (például E100 – kurkumin), de van közöttük olyan is, amit azért nem használnak, mert feltételezhetően káros (például E111 – orange GGN).

E-200-tól 299-ig, tartósítószerek: ezek sok problémát okozhatnak. Például az asztma, émelygés, fejfájás lehet az E220-228 anyagoktól is. Eztán az E250 (leginkább felvágottakban található) magas hőmérsékleten rákkeltő anyaggá alakul át. Nincs pontos információ arról, hogy mit jelent a „magas hőmérséklet”.

E 300-tól 321-ig, antioxidánsok: jól hangzik, hogy antioxidáns, ami elvileg nagyon jó a szervezetünknek, igaz? Csak egy példa: E321 – butil-hidroxi-toluol (BHT). Sok országban betiltották, mert egyes ráktípusokat gátol, de más rákfajták kialakulását elősegíti. Mindenképp vigyázzunk ezekkel!

E 322-től 399-ig, savanyúságot szabályozók: savanyításra és tartósításra használják. A lista hosszú, de egyelőre nem találtak bennük semmilyen károsat. A jó hír, hogy ezek az anyagok általában természetesek, például lecitin (E322), citromsav (E330).

E 400-tól 429-ig, zselésítő anyagok, sűrítő anyagok, nedvesítőszerek: ezek felszívják a nedvességet, és magukban tartják. Sokszor csak „sűrítőanyag” vagy „stabilizátor” néven találjuk meg a csomagoláson. Általában édességekben találkozhatunk velük. Ezek is természetes anyagok, például agaragar (E406), taramag liszt (E417).

E 430-tól 499-ig, emulgeáló szerek: pékárukban és édességekben szinte mindig van ilyen anyag. Azért felel, hogy az egymással nem keverhető anyagok elkeveredjenek, például a víz és az olaj. Sok természetes anyag található benne, de például az E483 (sztearil-tartarát) Ausztriában be van tiltva, mert feltételezhetően rákkeltő. Az is igaz, hogy ezt a vegyületet mesterségesen állítják elő. A mesterségesekkel érdemes körültekintőnek lenni.

E 500-tól 949-ig, különböző adalékanyagok: nagyon vegyes, sok minden tartozik ide. Természetesen itt is találhatunk természetes anyagokat és olyanokat, melyekről a vélemények megoszlanak. Érdemes megnézni, hogy természetes anyagról beszélünk-e vagy mesterségesen előállított.

E 950-től 1518-ig, édesítőszerek: ugyanaz igaz rá, mint az előző csoportra: a mesterségesekkel vigyázzunk, a természetesekről általában nem mutatnak ki semmi nyugtalanítót.

Összegzés

Egy dolog biztos: az adalékanyagok ténylegese hatása azután derül ki, miután bevezették. Vagyis az igazi próba az, amikor tömegével megetetik az emberekkel. Döntsd el, hogy akarsz-e kísérleti alany lenni – csak a saját és a családod egészsége a tét. Viszont az is igaz, hogy kis mennyiségben, általában semmilyen káros hatása nem lesz. Általában…

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Tudomány és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás