Sokszor keveset vagy ritkán, de sokat? | Egészséges életmód

Sokszor keveset vagy ritkán, de sokat?

Sokszor keveset vagy ritkán, de sokat?Örök kérdés az étkezésben, hogy sokszor kellene keveset enni vagy ritkábban, de egy-egy étkezésnél nagyobb adagokat. Erre persze sokan rávágják, hogy sokszor keveset – ugyanis a közhiedelemben ez terjedt el, de valóban ez a jobbik út? A fogyókúrázóknak mindenképpen a sokszor keveset megoldást javasolják, legalábbis többségében.

Aztán találni olyan embereket is, akik naponta csak egyszer esznek, akkor viszont nagyon nagy mennyiséget. Rájuk ferde szemmel néznek, és azt gondolják, hamar megbetegszenek – aztán valamiért mégis egészségesek. Vajon mi az igazság, és melyik megoldásnak milyen következményei lehetnek? Mi lenne az optimális? Szerencsére már ezekre a kérdésekre is folytattak kutatásokat:

3 nagy vagy 6 kicsi?

A kutatók azt vizsgálták, hogy egy nap 6 kisebb étkezés és a 3 nagyobb között mi a különbség, milyen hatásai lesznek az alanyokra. A sok kis étkezést azzal szokták megvédeni, hogy akkor napközben ritkábban leszel éhes, ezért kevesebbet is fogsz enni – a kutatás azt mutatja ez nem teljesen így működik. Az elgondolás az volt, hogyha sokszor eszel keveset, akkor az anyagcseréd felgyorsul, de ez nem igaz. A kísérlet bebizonyította, hogy az anyagcsere sebessége nem változik a többszöri étkezések hatására (Martha McKittrick dietetikus állítása szerint).

A kevesebb étkezés kevesebb kalóriát is jelenthet

Az alábbi linken találhatunk egy kutatást, mely azt vizsgálta, hogy a napi kétszeri étkezés (ebéd és vacsora), milyen hatással lesz az emberekre: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23672851. Azt találták, hogy akik nem reggeliztek, azok 400 kalóriával kevesebbet fogyasztottak minden nap szemben azokkal, akik 3-szor ettek egy nap. Az igaz, hogy, ha kihagysz egy étkezést, akkor a következőnél többet eszel, de végeredményben mégis kevesebb kalóriát fogyasztasz.

Miért fontos a kalória bevitel? A testünk energiát használ fel, miközben a mindennapjainkat éljük. Ezt az energiát a bevitt kalóriából tudja fedezni. Természetesen az egyén kalória igénye függ az életmódtól, a nemtől, a kortól és még sok egyéb tényezőtől is. Az viszont mindenkinél azonos, ha kevesebb kalóriát fogyasztasz, mint amennyit egy nap felhasználsz, akkor fogyni fogsz – és fordítva, ha több kalóriát fogyasztasz, mint amennyit felhasználsz egy nap, akkor hízni fogsz. Vagyis a kevesebb kalória fogyást jelent.

Mennyiszer egyek egy nap?

Erre a kérdésre a legbölcsebb válasz: attól függ. Mindenkinek egy kicsit más a szervezete, ezért mindenkinek más lehet az ideális. Akiknek az étvágya kicsi, azoknak jobban eshet többször kevesebbet enni. Akik napközben nagyon elfoglaltak, azok számára viszont a napközbeni étkezés gondot jelenthet. A kisgyermekes anyukák sokszor nem tudnak naponta háromszor leülni egy-egy nagyobb étkezésre, mások pedig nagyon álmossá válnak egy nagyobb étkezés után. A cukorbetegeknek sem a legjobb választás a néhány nagyobb étkezés és idősebbek is inkább többször esznek keveset.

Akik viszont imádnak enni, azok sokszor az étkezések között nassolnak. Ezzel viszont túl sok kalóriát esznek meg és elhíznak. Számukra talán jobb megoldás lehet, ha kevesebbszer esznek egy nap, de akkor sokat. Így eltelnek és a két étkezés között nem fognak „extrázni”.

Összegzés

Tudományos szemszögből nézve nincsen semmi rossz abban, ha naponta csak egyszer vagy kétszer eszel. Ha neked ez megfelel, és nincs káros hatással az egészségedre (kizáró okok lehetségesek, például az említett cukorbetegség), akkor nyugodtan étkezz eszerint.

Ha mindenképp abban hiszel, hogy sokszor kell keveset enni, akkor tégy úgy – de tudd, hogy a ritkábban evők sem járnak rossz úton. Viszont a kalória bevitelre és az ételek összetételére mindenképp figyelnek kell. Egyél elegendő tápanyagot egy nap!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Tippek, Tudomány és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás