Korán fekvés, vagy későig fent lenni? | Egészséges életmód

Korán fekvés, vagy későig fent lenni?

Korán fekvés, vagy későig fent lenni?A jó hír, hogy nincs egy egységes ideális időpont, amikor el kell menni aludni. Ennek a hátulütője, hogy saját magadnak kell rájönni, neked mi a legmegfelelőbb – és mi a legmegfelelőbb a gyermeked számára? Az is igaz, hogy az ideális alvás mennyiség is egyénenként változik, ráadásul különböző dolgok miatt változhat is (például évszakoknak megfelelően).

Kezdjünk neki és találjuk ki, hogy mi lehet a legjobb alvási szokás számodra. Ha ezt sikerül megfejteni, akkor mindig megfelelően pihent leszel. Viszont az is igaz, hogy az energikusság nem csak az alvástól függ. Az egészséghez sok minden hozzá tartozik az alváson kívül is (például étkezés, mozgás, lelki és gondolati egészség stb.). Íme, a tanácsok az ideális alvási idő kitalálására:

Fekvési tanácsok a gyermek számára

A gyermek lefektetési időpontja kevésbé fontos, mint az alvással töltött időmennyiség. A korai fekvés nem lényegesen befolyásolja a fejlődést, a hangulatot és a mentális egészséget pozitívan. A feladat az lenne, hogy a gyermek korának megfelelő lefekvési időpontot találjunk, mely elégséges időt hagy arra, hogy kipihenje magát a gyermek (és a felnőtt is). A gyermeknek talán a legfontosabb, hogy egyszerűen követhető napirendje legyen – ezért ha kitaláltuk mikor szeretnénk, ha lefeküdne, akkor ahhoz ragaszkodjunk.

A legújabb kutatások alapján az alábbi alvás igények az általánosak:

  • 4 hónapos kortól, 12 hónapos korig, 12-16 óra alvás egy nap
  • 1 éves kortól 4 éves korig, 11-14 óra alvás egy nap
  • 3 éves kortól 5 éves korig, 10-13 óra alvás egy nap
  • 6 éves kortól 12 éves korig, 9-12 óra alvás egy nap
  • 13 éves kortól 18 éves korig, 8-10 óra alvás egy nap

Nagyjából elmondhatjuk, hogy a csecsemők este hétkor kellene, hogy lefeküdjenek aludni, a kisgyermekek, fél nyolc környékén, a nagyobbacskák 8 körül, a kisiskolások fél kilenckor, míg a tinédzserek 9 és fél tizenegy között kellene, hogy elmenjenek aludni.

Fontos, hogy a gyermek rendszeresen ugyanakkor menjen aludni és a megfelelő minőségű alvás biztosítva legyen számára. Nem könnyű a szülő helyzete, ha több gyermek is van a családban, de mindenképp érdemes a fentiekre odafigyelni.

Fekvési tanácsok felnőtteknek

Az emberek többsége este tíz körül elmegy aludni, viszont egy harmaduk csak éjfél után tér nyugovóra. Azt kell megérteni az alvással kapcsolatban, hogy az alvás minősége fontosabb az alvással töltött mennyiségnél. Aludni a legjobban sötétben tudunk – és a függöny behúzása ne elég, ugyanis teljes sötétség szükséges. Ezt természetesen mesterségesen meg lehet oldani, de sokkal jobb, ha igazodunk a természethez. Vagyis este 10-kor irány az ágy, hogy megfelelő mennyiséget tudjunk aludni sötétben.

Az alvási igény változhat az évszakoknak megfelelően, ami természetes. Ugyanis a testünk automatikusan felébred, ha világos lesz. Viszont befolyásolhat minket egy adott életszakasz is, például egy pörgősebb munkahelyi héten, igényelhetünk kevesebb alvást – aminek lesz böjtje, a hétvégén többet kell majd aludni. Érdemes egy héten legalább egyszer korábban lefeküdni (mondjuk este 10-kor), és addig aludni, amíg jól esik – ne óracsörgésre keljünk.

És azt is tudjuk, hogy az alvási igény természetesen megváltozhat az életkornak megfelelően is. Erre jó példa édesapám, aki mindig is éjjeli bagoly volt. Általában hajnalig fent volt, aztán sokáig aludt, későn kelt. Lassanként eléri a hetvenedik életévét, és az alvási szokása teljesen megváltozott. Általában este kilenckor már álmos, legkésőbb tízkor elmegy aludni, és kora hajnalban kel.

Az is igaz, hogy a túl sok alvás (mely szintén egyéntől függ) „káros” lehet. Amikor túlalusszuk magunkat, fáradtságot, lustaságot érezhetünk. Egy átlagos felnőtt embernek általában 7-8 óra alvás elégséges. A probléma általában az alvás minőségével van. Figyeljünk arra, hogy csendben, sötétben, kényelmesen tudjunk aludni.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Tippek és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás