Hét "egészséges" tipp, amit el kell kerülnöd | Egészséges életmód

Hét “egészséges” tipp, amit el kell kerülnöd

Hét “egészséges” tipp, amit el kell kerülnödMa olyan korban élünk, amikor nagyon sok – talán túl sok – információhoz juthatunk hozzá nagyon is könnyen. Ennek nagyon sok előnye van, és rengeteg lehetőség rejlik benne. Sajnos van árnyoldala is, ez pedig abból adódik, hogy hiszékenyek vagyunk. A legjobb az, ha tisztában vagyunk az emberi test alapvető működésével és ennek fényében hozunk döntéseket.

Viszont azt is megértem, hogy nagyon könnyű bedőlni a reklámoknak, kampányoknak és olyan ételeket, élelmiszereket választani, melyek rombolják egészségünket – legalábbis hosszú távon. Ráadásul pontosan tudják, hogy mi fog nekünk tetszeni. Tudják, hogyan kell csomagolni, milyen ízeket kell kikeverni ahhoz, hogy rákapjunk. Legyen meg a józan eszünk és ezekkel vigyázzunk:

#1 Cukormentes, diétás italok

Nagyon sok embert ismerek, akik a cukormentes vagy „light” üdítőt választja, mert ő „tudatosan kevés cukorral él”. Maga az elképzelés nagyon is helyén való, de azért nem árt tudni, hogy van ennek egy árny oldala is. Egy nem régen megjelent kutatásban kimutatták, hogy az ilyen termékeket rendszeresen fogyasztók növelik a stroke kockázatát. Ráadásul a cukros változatú üdítők, bár a nagy cukortartalmuk miatt nem jó választás, valamiért kevésbé teszik érzékennyé az embert mindenféle degeneratív betegségre – kivéve ugye a cukorbetegséget. Összességében elmondható, hogy a „light” és a „cukormentes” vagy „zero” üdítők semmivel sem jobbak, mint társaik. Mi a megoldás? Ne fogyasszunk üdítőt! Én sem iszom őket…

#2 Vitaminok szedése

Bár a vitaminokra szükség van, azért azt érdemes tudni, hogy mikor, mit, milyen mennyiségben és mivel együtt kell bevenni azért, hogy valós eredményeket érjünk el. Például ehetünk olyan ételt, ami nem hogy segítené a vitamin felszívódását, hanem még ront is rajta. Például a forró ételek harmadára csökkentik a vas felszívódását. Sokan fogyasztanak reggel és akár napközben is kávét. A kávé ronthatja a cink, magnézium és kalcium felszívódását. Nem szoktam kávézni, legutóbb talán 10 éve ittam egyet, és előtte nem is emlékszem, hogy mikor. Nem véletlen, hogy a legtöbb vitamint étkezés után kell bevenni és vízzel öblíteni.

#3 A gyógynövények jók, vagy mégsem?

Nagyon sok olyan készítményt lehet találni, ami csak gyógynövényekből készült. Erről könnyen azt gondolhatjuk, hogy csak egészséges lehet. Mielőtt túl gyorsan döntenénk, gondolkozzunk el azon, hogy valóban a legjobb minőséget választjuk-e. A rossz minőségű készítményekkel nem az a legnagyobb baj, hogy nincs vagy csekély a hatásuk. Az már sokkal nagyobb baj, hogy ha a mellékhatásaik erősebbek, mint a jótékony hatásuk. Nehéz kérdés, hogy melyik a legjobb minőség, és sokszor már azt sem mondhatjuk el, hogy a drágább a jobb. Szerintem alapvetően szükségtelenül túl sok gyógyhatású készítményt fogyasztunk, a gyógyszerekről nem is beszélve. Térjünk inkább vissza a kiegyensúlyozott, egészséges étkezéshez! Nem is emlékszem mikor szedtem be utoljára gyógyszert, vagy ehhez hasonló pirulát.

#4 Egyél több rostot, mert az jó – vagy nem

Unalomig ismételt, de igaz: „Ami az egyiknek orvosság az lehet, hogy a másiknak méreg”. Vannak olyan emésztési és bél problémák, melyeknek kifejezetten árt a túl sok rost. Például az irritáblis bélszindrómában szenvedőknek nem szabad túl sok rostot enniük – ez nem azt jelenti, hogy ne egyenek, csak kevesebbet! És az sem mindegy, hogy milyen rostról beszélünk… ha bizonytalanok vagyunk, akkor forduljunk szakértőhöz, ne magunk próbálkozzunk! Nem szégyen nem érteni valamihez.

#5 A naptej és a D-vitamin blokkolása

Használj naptejet! Ezzel véded a bőrödet, és csökkented a bőrrák kialakulásának esélyét. Azért azt is vedd figyelembe, hogy ezzel blokkolod a D-vitamin képződést a szervezetedben. Alapvetően hiányos a D-vitamin bevitelünk manapság. Én például olyankor szoktam a napra menni, amikor még nincs magas UV sugárzás. Ez tipikusan reggel 10 előtt és délután 3-4 után. Nem én vagyok a legszebben barnult, de legalább van D-vitamin a testemben. Egyébként pedig maradnak a D-vitamin készítmények – melyeknél természetesen figyelünk a felszívódásra, ahogyan azt már megbeszéltük.

#6 Inkább a méz a cukor helyett

Imádom a mézet, de azt is tudom, hogy a méznek a glikémiás indexe magas. Egyszerűen fogalmazva: túl sok cukor van benne. Ezért mindig körültekintően kell használni. Nem lehet azt mondani, hogy ha a fehércukrot lecseréled mézre, akkor nagyot léptél előre. Lehet mézet fogyasztani, de mértékkel. Inkább csak egy finom kiegészítőnek és nem rendszeresen. Hiába szeretem a mézet, nem eszem rendszeresen, inkább amolyan ínyenc nassolni valónak illesztem be az étkezésembe.

#7 A túl sok semmiből sem jó, még az alvásból sem

Bár az alvás szükséges, és mindegyikünknek megvan a szükséglete, a túl sok sosem jó – még az alvásból sem. A szív problémák és cukorbetegség kockázata magasabb azoknál, akik rendszeresen túl sokat alszanak. Azokat találták a legegészségesebbeknek, akik napi 7 órát alszanak este – fontos, hogy este! A cirkadián rendszerünk (ez felelős az ébrenlét, alvás ciklusunk szabályozásáért) arra van kitalálva, hogy sötétben fáradtságot érezzünk, nappal pedig energiát és erőt. Ez a normális. Tehát keveredjünk ágyba időben és keljünk fel reggel – és ne délelőtt! Természetesen sok minden befolyásolhatja az alvás igényünket, például stressz, éjszakázások, túlzott fizikai kimerültség, betegség és így tovább – de ezeknek nem szabad rendszeresnek lenni!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Tippek és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás