Az éhség érzet csapája | Egészséges életmód

Az éhség érzet csapája

Az éhség érzet csapájaEgy nemrégiben készült tanulmány szerint az éhség és a teltség érzet összefügghet az egyén étkezéssel kapcsolatos várakozásaival – és nem azzal, hogy mennyi étel van a tányéron. Az agyunk sok mindent tud befolyásolni, melyekre már van bizonyítékunk (ilyen például a fájdalom érzet). Ennek kapcsán azt vizsgálták, hogy vajon van-e befolyása az agynak az éhség és teltség érzeteinkre.

Korábban már vizsgálták azt, hogy mit gondolunk arról, amit eszünk és amennyit eszünk. Például azt javasolják, hogy „várható jóllakottság” (vagyis a várakozás, hogy egy étkezés után mennyire fogod telítve érezni magadat) nagyon jelentős szerepet játszik abban, mennyire érzed magad eltelve. Dr. Steven Brown (Sheffield Hallam egyetem, Anglia) és csapata vizsgálta ezt a kérdéskört:

Az érzékelés a fontos, nem a méret

A tanulmányban résztvevőket két különböző előre jelzéssel reggeliztették, majd nyomon követték az adott napon a további étkezéseiket is. Az első esetben azt mondták, hogy reggelire egy két tojásos omlettet kapnak, míg a második esetben azt mondták, hogy 4 tojásos omlett lesz a reggeli. Viszont mindkét esetben három tojásból készítették el az ételt. A kutatók azt találták, hogy ha úgy hitték kevesebbet reggeliztek, már a reggeli után két órával éhséget éreztek. Ezenkívül több kalóriát fogyasztottak ebédre és vacsorára is, mint amikor a „nagyobb” reggelit ették.

Ebből következik, hogy ha elhisszük, hogy a reggeli bőségesen elégséges számunkra, akkor a nap folyamán kevesebbet fogunk enni – és ez tulajdonképpen mindegyik étkezésünkre igaz lehet.

Memória: a jobb vizsgálati célpont

A kutatók vérmintákat is vettek a résztvevőktől, és vizsgálták a ghrelin szintjüket is. A ghrelin a bélben termelődő hormon. Gyakran nevezik éhség hormonnak, mely a véráramon keresztül jut el az agyba, s hatására az agy éhségérzetet kelt és ennivaló keresésére késztet. A ghrelin fő funkciója, hogy növelje az étvágyat. Ennek hatására az ember többet eszik, több kalóriát visz be és tárol el zsírban. A vizsgálat kimutatta, hogy a ghrelin szint nem változott, hiába hitték azt a résztvevők, hogy kevesebbet ettek.

A kutatás egy érdekes megfigyelése volt, ha „kisebb reggelit” kaptak, és 2 órával később mégsem jelentkezett az éhség érzet a résztvevőnél, akkor is többet evett a következő étkezésekkor. Ezeknek az eredményeknek a birtokában a kutatók arra jutottak, hogy fontos lenne az emlékezetet is vizsgálni az étkezés kapcsán.

Összegzés

A gondolkodásunknak és a „hitünknek” óriási befolyása van az életünkre. Ha azt gondolod, hogy egy bizonyos étel biztosan kevés lesz számodra, akkor hamarabb leszel éhes és többet fogsz enni – még akkor is, ha a testednek elég lett volna az az ételmennyiség, amit megettél. Ezért fontos, hogy tudd pontosan mennyi ételre van szüksége a testednek és a hiedelmeidet, elvárásaidat ezekhez a valós értékekhez igazítsd.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Tippek és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás