Honnan tudhatod, hogy kevés vizet ittál? | Egészséges életmód

Honnan tudhatod, hogy kevés vizet ittál?

Honnan tudhatod, hogy kevés vizet ittál?Nem sok szükséges ahhoz, hogy dehidratáltak legyünk. Elég a testünk víz tartalmának 1,5%át elveszítenünk és máris az enyhe kiszáradás pontjára kerülünk. A kiszáradásnak sokféle jele lehet, nem csak annyi, hogy szomjasak vagyunk. És ne feledjük, hogy nem csak az egészségünkre van hatással, hanem a koncentrációra is. Ha túl keveset iszunk napközben, akkor hazafelé a vezetés közben figyelmetlenebbé válhatunk.

Most bemutatok néhány olyan apróságot, amiből kiderülhet, hogy nem ittál elég vizet. A megoldás egyszerű: igyál vizet. Fontos, hogy nem jó bármilyen folyadék. Sok folyadék (például kávé, alkohol, üdítő stb.) dehidratálja a szervezetet. Ez azt jelenti, hogy hiába iszod meg, nem lesz tőle több víz a testedben.

Rossz lehelet és a cukor utáni sóvárgás

A dehidratáltság okozhat rossz leheletet. A nyál fontos antibakteriális tulajdonságokkal bír. Amikor kiszáradunk, csökken a nyál mennyisége a szánkban. Ezzel összhangban a bacilusok elszaporodnak a szájban, ami rossz leheletet eredményez. Tehát ne csak a saját, hanem mások érdekében is igyál eleget.

Sokszor emlegetjük azt, hogy a szomjúságot érezhetjük éhségnek is. És ez az éhség érzet általában a cukor utáni sóvárgásban jelenik meg. Különösképp valamilyen mozgás vagy edzés után léphet fel a cukor utáni sóvárgás. Ugyanis, amikor dehidratált állapotban edzel, gyorsabb tempóban használod fel a glikogént (tárolt szénhidrátot). Ez csökkenti a „szénhidrát raktárkészletedet”. Tehát az edzés befejezése után szénhidrátra fogunk vágyni. És ezzel ördögi körbe kerültünk, hiszen nagyon sokan pontosan a sok szénhidrát miatt (elhízás) kezdenek edzésbe.

Arról nem is beszélve, hogy ha túl kevés a víz szervezetben, akkor az edzés is rosszabbul megy. Mindössze 2%-os dehidratáltság 10%-os atletikus teljesítmény vesztést eredményezhet.

Száraz a bőröd? Igyál többet!

A igazán szép bőr titka, hogy a szervezetünkben mindig van elég mennyiségű víz. A megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása a legjobb bőr hidratálás – ami így belülről kifelé történik. Igazítsd az életmódodhoz a víz fogyasztási szokásaidat. Ha sokat edzel vagy sok kávét iszol, akkor több vizet is kell(ene) innod. Az edzés miatt többet fogsz izzadni, a kávé pedig vízhajtó hatású.

Ezenkívül jó ötlet lehet az is, ha a fürdés hosszát öt percnél kevesebbre vesszük. A hosszas fürdőzés ugyancsak szárítj a bőrt. Illetve illdomos langyos vízben fürdeni, mert a forró víz szintén dehidratálja bőrünket.

Fáradtság és dekoncentráció

A délutáni órákban előfordul, hogy álmosság tör ránk. Ez részben lehet az ebéd miatt, de részben lehet a dehidratáltság oka is. Amikor dehidratáltak vagyunk, a vérnyomásunk leesik, a szívverés felgyorsul és az agyi vérellátás lassul – ezek következtében álmosakká válunk. Ráadásul a fizikai munkát még nehezebbnek és fárasztóbbnak érezhetjük, ha az izmokhoz nem jut elegendő víz.

A dekoncentráció akkor a legrosszabb, ha autót vezetünk. Márpedig autózás előtt nem szoktunk inni, hogy ne kelljen megállni a szükség miatt. Ugyanakkor bebizonyították, hogy a dehidratáltság miatt figyelmetlenebbé válhatunk az úton. A kevesebb vizet ivók több hibát követnek el vezetés közben.

Rossz kedv és hidegrázás

Házsártos vagy? Igyál vizet! A hangulatunkat is befolyásolja a testünkben található víz mennyisége. A dehidratáltság hatással van az idegrendszerre is, ami ingerlékenységhez vezethet. Elég csak 1%-os víz hiány és máris megfájdulhat a fejünk, kevésbé tudunk összpontosítani és ingerlékenyebbek leszünk.

Lehet, hogy furcsán hangzik, de a dehidratáltság hidegrázást is okozhat. Ennek az az oka, hogy a víz hiány miatt a test korlátozza a bőrbe jutó vér mennyiségét. Ezenkívül a víz megtartja a hőt. Így, ha nincs elég víz a testben a testhőmérsékletet is nehezebben tudja megtartani a szervezet. Vagyis hamarabb fogsz fázni, mint mások – és nem is szükséges, hogy nagyon hideg legyen.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Víz és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás