Vakság ellen Omega-3 | Egészséges életmód

Vakság ellen Omega-3

Vakság ellen Omega-3A legújabb kutatások szerint az Omega-3 zsírsav nem csak a szív- és érrendszerre van jótékony hatással. Megvédenek minket a retina elfajulásával járó szembetegségektől is. Az időskori vakság vezető oka a makuladegeneráció, ami szintén megelőzhető az Omega-3 zsírsavval. Ennek feltétele, hogy időben kezdjük el a halolajak fogyasztását – az időben azt jelenti, hogy mától.

Nem érdemes halogatni az egészséges életmód kialakítását, mert túl nagy árat fizethetünk a halogatásért. Például napi 5 gramm vagy 5 ml lazac olaj tartalmazza azt a mennyiséget, amire egy felnőtt embernek szüksége lehet. Nézzük meg részletesebben, hogyan működik ez a gyakorlatban.

Hogyan alakulhat ki a vakság?

Az ideghártya elfajulásával járó szembetegségekben a pálcikáknak és a csapoknak nevezett fényérzékelő idegsejtek károsodnak, majd elhalnak. Mivel így megszűnik a fény észlelésének képessége, kialakul a vakság.

A fényérzékelő sejtek és az ideghártya alatti pigment hámréteg sejtjei egyaránt ki vannak téve a napfény és a nagy oxigénnyomás káros mellékhatásainak. A szembe ugyanis nagyon sok fény jut, és a fényben található UV sugárzás olyan lebontó folyamatokat indít el, amelyek káros oxidáló anyagokat, ún. szabadgyököket eredményeznek. A szabadgyökök károsítják az ideghártyát, és visszafordíthatatlan látásromlást okozhatnak.

Hogyan védekezik a szervezetünk a vakság ellen?

Mostanáig keveset tudtunk arról, hogy a sejtek miként küzdenek meg ezekkel a károsító hatásokkal. Az már ismert volt, hogy a pigmentsejtek a bennük található antioxidáns anyagok (pl.: E-vitamin) segítségével képesek a napfény és egyéb behatások romboló hatásaival szemben védekezni. Az antioxidáns vegyületek kiküszöbölik a káros szabadgyökök hatását. Most viszont újabb válaszokat találtak a kutatók.

Nicolas G. Bazan, idegkutató professzor csoportja felfedezett egy molekulát, amely a védekező folyamatok során termelődik a retinális pigment rétegben, és idegsejt védő hatást fejt ki. A neuroprotectin D1 (NPD1) nevű anyag meggátolja a károsító tényezők hatására létrejövő sejtelhalást. Továbbá arra is fényderült, hogy a pigmentsejtekben található Omega-3 zsírsav (DHA), az előbb említett idegsejt-védő molekula termelésének az előanyaga.

Tehát a pigmentsejtek szabályozzák a DHA felvételét, tárolását és bejutását az idegsejtekbe. A DHA pedig elősegíti a sejtek védekező folyamatinak beindulását, például fokozza az NDP1 termelését. A DHA és az NDP1 csökkentik a káros szabadgyökök termelődését is.

Hogyan lehetne több Omega-3 a testemben?

Az Omega-3 zsírsavakat az esszenciális zsírok csoportjába soroljuk, melyek a szervezet számára feltétlenül szükségesek. Ezek csak a táplálékkal, kívülről vihetők be, a szervezet nem képes előállítani. Ezek a zsírok a hidegvízi halakban – például tonhal, lazac, pisztráng, hering – és a dióban találhatók meg. Ezért tanácsos lenne hetente legalább 15 dkg halat fogyasztani.

Természetesen az Omega-3 már különféle olajokban és táplálék-kiegészítőkben is előfordul – bár én jobban szeretem a természetes előfordulását.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Étrend kiegészítő, táplálkozás és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás