Tönkölybúza: előnyei, mellékhatásai, tápértékei | Egészséges életmód

Tönkölybúza: előnyei, mellékhatásai, tápértékei

Tönkölybúza: előnyei, mellékhatásai, tápértékeiA tönkölybúza (Triticum spelta) egy gabona búzafaj, amit már több ezer éve termesztenek. A szakemberek között vita van a besorolását illetően. Az egyik tábor azt mondja, hogy a tönkölybúza a közönséges búza alfaja, míg a többiek azt állítják, hogy ez egy teljesen különálló faj.

Kemény héja miatt sokáig nem volt népszerű, de mostanában második virágkorát éli. Azt állítják, hogy a kemény héja miatt – ami jobban védi a magot – magasabb a tápértéke, mint a normál búzáé. Az is igaz, hogy néhány glutén-érzékeny a tönkölybúzát képes megenni mindenféle tünet nélkül. Ez azért lehetséges, mert kevesebb benne a glutén – emiatt viszont másként viselkedik sütésnél, mint a normál búza.

A tönkölybúzának jellegzetes, dióra emlékeztető íze van. A legelkötelezettebb “tönköly-hívők” állítják, hogy forradalmasítja az emberi egészséget, de ez az állítás egy kicsit túlzásnak bizonyulhat. Az viszont igaz, hogy gazdagabb fehérjében és vitaminokban, mint a más búzák.

Megjelenését tekintve ugyanúgy néz ki, mint a hagyományos búza: sűrű csoportokban nő, hosszúkás szára van (60-180 cm). Amikor aratásra készen áll a tönköly, akkor aranysárgás színe lesz és a nehéz magok elhajlítják a szárat. A betakarítás is úgy történik, mint a normál búzánál, a magokat elválasztják a pelyvától. A pelyvát építkezéseknél vagy akár állatok tartásánál alomként használják fel.

A kemény héj megvédi a magokat a kártevőktől, ezért sokkal kevesebb vegyszer használatával lehet termeszteni. Sőt, a szállításkor is képes frissen tartani az értékes belső részeket és jobban megőrzi tápanyagtartalmát is, mint a normál búza. Létezik fehér és teljes kiőrlésű változata is.

Tápanyagtartalom

A tönköly nagyjából 57,9% szénhidrátot tartalmaz (ebben nincs benne a 9,2% rosttartalom), 17% fehérjét és 3% zsírt, valamint ásványi anyagokat és vitaminokat. Annak ellenére, hogy glutént tartalmaz, vannak olyan glutén-érzékenyek, allergiások akik a hagyományos búzát nem, de a tönkölyt képesek gond nélkül elfogyasztani. Alacsony gluténtartalma miatt másként viselkedik, mint a hagyományos liszt, de mindenképp alkalmas a sütésre.

100 gramm tönkölybúza liszt tápanyagtartalma (nyersen):

  • Kalória: 338 kcal (1415 kJ)
  • Összes zsír: 2,4g
    • Telített zsírok: 0,4g
    • Többszörösen telítetlen zsírok: 1,3g
    • Egyszeresen telített zsírok: 0,4g
  • Koleszterin: 0mg
  • Nátrium: 8mg
  • Kálium: 388mg
  • Összes szénhidrát: 70g
    • Élelmi rost: 11g
    • Keményítő: 52g
    • Cukor: 7g
  • Fehérje: 15g
  • Víz: 11g
  • Vitaminok és ásványi anyagok:
    • B1-vitamin (Tiamin): 0,364mg
    • B2-vitamin (Riboflavin): 0,113mg
    • B3-vitamin (Niacin): 6,843mg
    • B6-vitamin: 0,230mg
    • B9-vitamin (Folát): 45 nano gramm
    • E-vitamin: 0,79mg
    • Vas: 4,44mg
    • Magnézium: 136mg
    • Foszfor: 401mg
    • Cink: 3,28mg

Néhány háttér információ

A fenti felsorolásban a tönköly nyers szemeinek tápanyagtartalma található. A felhasználás során ezek az értékek megváltoznak (csökkennek). Az elkészítési módtól függően, akár 127 kcal-ra is eshet az energia tartalma. Ezzel együtt arányosan csökken a többi tápanyagtartalom mértéke is (például a szénhidrát mennyisége is).

Az élelmi rost a növényi élelmiszerek természetes része. Ezeket nem tudjuk megemészteni, de mindenképp fontosak a testünk számára. Az orvosok megegyeznek abban, hogy a magas rosttartalmú étrend csökkenti a székrekedés kockázatát, segíti a vércukorszint szabályozását és csökkenti a “rossz” (LDL) koleszterin szintjét a vérben.

Előnyei

Megfelelő mennyiség fogyasztása csökkentheti az érelmeszesedés kockázatát. A szív- és érrendszer kockázati tényezőinek csökkentéséért a B3-vitamin (Niacin) tartalma felel. Ez a vitamin csökkenti a koleszterin szintet is és gátolja a szabadgyökök oxidációját.

A magas rosttartalma csökkenti az LDL (“rossz”) koleszterin szintjét. A rost megköti az epesavat és végül a széklettel együtt távozik a szervezetből. Az epesav csökkenésével a koleszterin szint is csökken.

Csökkenti a gyermekkori asztma kialakulásának veszélyét, hatékonyan védhet meg az inzulinrezisztenciától, a diabétesztől és az elhízástól. A lignán (ez egy fitotápanyag) tartalma miatt hatékony védelmet nyújthat a hormon-függő rákok ellen.

Mellékhatásai

Glutént tartalmaz. A glutén megakadályozza a tápanyagok felszívódását, ezért az immunrendszer gyengül. Ráadásul sokan allergiásak a gluténra. Más mellékhatása egyelőre nem ismert.

Tudtad, hogy a tönkölyt (tehát a magot) lehet enni köretként is, mint a rizst?

  • Folyóvíz alatt öblítsük le, majd áztassuk be 8 órára
  • Főzés előtt öblítsük le, majd háromrésznyi vízzel a forrástól számított 1 órán keresztül főzzük

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Gabonafélék, táplálkozás és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás