Tej mizéria – egyem vagy ne egyem? | Egészséges életmód

Tej mizéria – egyem vagy ne egyem?

Tej mizéria – egyem vagy ne egyem?Nagyon sok érvet lehet hallani a tej- és tejtermékek fogyasztása mellett és ellen egyaránt. Mindenki világos érveket tud felhozni a saját véleménye mellett. Engem eléggé zavart, hogy mindkét oldal ennyire magabiztos. Ezért utánajártam a dolognak. Kutatásokat olvastam és orvost is megkérdeztem a témában.

Igaz, hogy én magam allergiás vagyok az állati tejre, ezért nem fogyasztok állati tejet és tejtermékeket. Ugyanakkor mit mondjak azoknak, akik egyébként ehetnék ezeket a termékeket? Valóban jót tesz nekik vagy inkább ne fogyasszák? Mivel érvelhetek az igen vagy a nem mellett? Talán számodra is hasznos lesz ez a leírás – még akkor is, ha a végén úgy döntesz, hogy nem fogadod meg a tanácsomat.

Tény: az ember nem tudja megemészteni

Klinikailag alátámasztott tény, hogy az emberi szervezet nem tudja megemészteni az állati tejet. Egyszerűen nem képes lebontani ezt a táplálékot az emésztőrendszerünk. A tej tápanyagtartalmának nagy része (vagy akár egésze) nem szívódik fel. Ami felszívódik, általában nem támogatja az emberi szervezet funkcióit. Tehát a testünk az állati tejet próbálja a szervezetből eltávolítani, vagyis az állati tej fogyasztásával alaposan megterheljük a szervezetünket és pozitív hatása nem sok van.

Szokták a kalcium miatt ajánlani a tejet. A kalcium nagyon jó dolog, de az állati tejjel több gond is van. Egyrészt az állati tej nem olyan összetételű, ami emberek számára megfelelő lenne – hiszen állatok számára van „kitalálva”. Például a kalcium felszívódásához D-vitaminra is szükségünk lenne. Viszont D-vitamin nincs a tejben egyáltalán. Így a tejjel bevitt kalcium mennyiség nagyobbik fele nem szívódik fel.

Tény: egyre többen allergiásak rá

Az emberek többsége a boltban kapható tejet fogyasztja és egyre többen érzékenyek vagy allergiásak rá. Nehéz lenne megmondani, hogy ezek az emberek akkor is rosszul reagálnának a tejre, ha mindig friss, az állatból fejt tejet fogyasztották volna. Az biztos, hogy a boltban kapható tejek fogyasztása egyeseknek és egyre többeknek nem ajánlott.

Az is tény, hogy vannak olyan emberek, akiknek bőr problémáik lesznek a tejtermékektől. Ha már túl vagy a kamaszkoron és még mindig pattanásos a bőröd, akkor lehet, hogy a tejtől van – egyáltalán nem biztos, de lehetséges.

Tény: elősegíti a nyák termelődést

Szintén kutatásokkal alátámasztott tény, hogy a tej fogyasztás elősegíti a nyák képződést. Vagyis táplálja a baktériumokat. Ezért sok mindenre figyelni kell. Például, ha meg vagyunk fázva, akkor ne igyunk tejet, mert az olyan, mintha olajat öntenénk a tűzre. Ha sebes a szánk belülről vagy valamilyen fogászati eljárást végeztek rajtunk, akkor sem ajánlott egy ideig tejet inni. Sőt elalvás előtt sem célszerű tejet inni. Ha mégis így alakul, akkor érdemes a szájunkat alaposan kiöblíteni a tej (vagy tejtermék) fogyasztása után.

Tény: a fermentált tejtermékeket könnyebben emésztjük

Igaz, hogy a nyers tejet nehezen emésztjük, de a fermentált tejtermékekkel könnyebben boldogulunk. A fermentálás tulajdonképpen azt jelenti, hogy bizonyos baktériumok elkezdik „emészteni” a tejet. Így mire mi megesszük az adott tejterméket, már elő van emésztve. Ilyen termékek a következők: joghurtok, savanyú tej, író, sajtok. Sajtok közül azok a legjobbak, amik nagyon hosszú ideig érlelnek – minél tovább, annál jobb.

Konklúzió

Ha nincs semmilyen problémánk a tejtől (allergia érzékenység stb.), és mindenáron tejterméket akarunk fogyasztani, akkor két dolgot javaslok:

  1. Fermentált tejterméket fogyasszunk és ne nyerset. Így segítjük az emésztőrendszerünket, könnyebben emésztjük meg a táplálékot.
  2. Kevés tejterméket fogyasszunk. Ha lehet, akkor ne legyen döntő mennyiségű a napi étkezésünkben a tejtermék. Ha mindenáron valamilyen tejet akarunk inni, válasszuk a növényi tejeket, például mandulatej.

Természetesen ezeket a tanácsokat nem kell megfogadnod. Összesen annyit javaslok, hogy gondolkodj el a dolgon. Az biztos, hogy én nem fogok állati tejet és tejtermékeket fogyasztani (az allergiám miatt), annak ellenére, hogy egy időben nagy joghurt fogyasztó voltam. Ma már nem hiányzik, tehát képesek lehetünk „leszokni”.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás