Ne habozz, magozz! – Diófélék és magok | Egészséges életmód

Ne habozz, magozz! – Diófélék és magok

Ne habozz, magozz! - Diófélék és magokA diófélék és a magok zsír dús táplálékok, melyek a legtöbb E-vitamint tartalmazzák az ételek közül. Az E-vitamin idegvédőként és immunerősítő antioxidánsként is viselkedik. Ugyanakkor a közönséges diófélék a legzsírosabbak a feldolgozatlan ételek között. Zsírtartalmukat főként esszenciális zsírok adják.

Mind a szír, mind a zsírban oldódó E-vitamin fontos szerepet játszik a máj működésében. Aki sok zsiradékot fogyasztott (például magokból készült olajok), sok E-vitaminra van szüksége, hogy a zsír ne oxidálódjon. Ez fordítva is igaz, aki sok E-vitamint szed, sóvárogni fog a zsír után. A legjobb megoldás az E-vitamin pótlásra a természetes forrás, például a magok – de az is igaz, hogy bizonyos esetekben szükséges kiegészítőket is szedni.

Észre sem vesszük, de máris megromlott…

Miután a diót vagy magot megtisztítjuk, gyorsan megromlik, és elveszíti a tápértékét. A romlás a tisztítás után egyből megindul, és még akkor sem áll le teljesen, ha légmentes edényben tároljuk. A magokban lévő zsiradék megavasodik és az avas zsiradék irritálja a gyomor és a bél belső falát.

Az avas olajok emésztése közben a hasnyálmirigyenzim működése lelassul. Az olajok feldolgozása és felszívódása elégtelenül zajlik le. Gyengül az ellenálló képesség, fokozott veszély alakul ki a rák és más degeneratív betegségekre. Az avas mag tönkreteszi a táplálékban lévő, valamint a szervezetben elraktározott A-, E- és F-vitamint. Ezenkívül epehólyag- és májpanaszokat okozhat.

Vásárlás és tárolás

Mivel nem tudhatjuk, hogy mennyit állt egy mag mielőtt megvesszük ezért javasolt pucolatlan magokat venni. Például a héjas dió akár egy évig is eláll. A megtisztított diót sötét üvegben, hűvös helyen érdemes tárolni. A fény és a meleg felgyorsítja az oxidációt. Tárolására ne használjunk műanyag edényt, mert az olajos étel reakcióba lép a műanyaggal, és műanyagszármazékokat hoz létre.

Vásárlás előtt érdemes lehet megkóstolni a diót ás más magokat is. Mivel a magokban összegyűlnek a mérgek és a toxinok is, ezért a legjobb ha ökológiai gazdálkodásból származó, kezeletlen terméket tudunk vásárolni.

A legjobb elkészítési mód

Legjobb, ha éjszakára beáztatjuk a magot és a dióféléket, hogy elindítsuk a csírázást. Ezáltal emészthetőbbé válik a benne levő zsír és fehérje. Áztatás után szárítsuk meg, nyersen, pirítva vagy főzve fogyasszuk.

Levesbe és gabonakásába főzhetjük, lisztbe darálhatjuk, de italt is készíthetünk belőle. A pirítás mérsékli az avasság következményeit és az olajtartalmat. Ezáltal emészthetőbbé teszi a magot. De vigyázzunk! Csak enyhe pirításról van szó, a magas hőfoktól ártalmassá válhat a benne lévő olaj.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás