Mit használjak liszt helyett? | Egészséges életmód

Mit használjak liszt helyett?

MandulalisztBiztosan tudod, hogy a fehér búza liszt nem egészséges. Ez egyből felvet egy természetes kérdést: mivel lehet helyettesíteni? Beszéltünk már a konjak lisztről, de vannak más megoldások is. Ezek a nem szokványos lisztek nem csak érdekesek, mint alapanyag, hanem használatukkal extra tápanyagokat tehetünk a megszokott ételeinkbe. Most bemutatok néhány kézen fekvő és könnyen elérhető megoldást a “hagyományos” liszt helyettesítésére. Érdemes első alkalommal ezeket a liszteket kis mennyiségben, kis adagokban kipróbálni, mert a szokványos búza lisztektől nagyon eltérően tudnak viselkedni.

Mandulaliszt

Természetesen gabonamentes ez a Paleo-barát liszt, ami tartalmaz fehérjéket, egészséges zsírokat és az RDA szerint előírt e-vitamin mennyiséged 35%-át. Egy figyelmeztetés: a csomag megbontása után hűtőben kell tárolni vagy le kell fagyasztani, különben megromolhat (megavasodhat).

Ajánlott felhasználásai: csirke vagy hal ételek panírozásához; húsgolyókhoz, vagy bármilyen ételbe a zsemlemorzsa kiváltásához; a fehér liszt kiváltására is alkalmas lehet a tortákban, muffinokban, de itt érdemes az egy a négyhez arányt megtartani a fehér liszttel.

100g mandulaliszt tápanyagtartalma:

• Víz: 9,7 ml

• Fehérje: 36,4 g

• Zsír: 12,0 g

• Rost: 29,5 g

• Szénhidrát: 7,2 g

• Kalória: 1185,2 kJ/ 282,4 kcal

Szójaliszt

A földi szójabab kalciumban gazdag, rostot és több mint háromszor annyi fehérjét tartalmaz, mint a fehér rétesliszt.

Ajánlott felhasználásai: szószok, mártások vagy levesek habarására; egyszerűen a fehér liszt kiváltására egészen egy a háromhoz arányig.

100g szójaliszt tápanyagtartalma:

• Fehérje: 34,5 g

• Zsír: 20,6 g

• Szénhidrát: 35,2 g

• Kalória: 1824,3 kJ/ 436 kcal

Quinoa liszt

Teljes értékű fehérjét tartalmazó liszt, mert az összes esszenciális aminosavat tartalmazza. Ahhoz, hogy megszabadulj a quinoa liszt természetes keserű ízétől, a felhasználás előtt egy sütőpapírral bélelt tepsiben, 10 percig, 100 C fokon süsd.

Ajánlott felhasználásai: a sütemények és torták egészségességének emelésére. Egyenlő arányban lehet vegyíteni a fehér liszttel – az állaga egy kicsit grízesebb lesz a szokásosnál, de végeredmény sokkal jobb lesz számodra.

Egy csésze főtt quiona tápanyagtartalma:

• Fehérje: 8 g

• Zsír: 4 g

• Szénhidrát: 39 g

• Rost: 5 g

• Kalória: 928,8 kJ/ 222 kcal

Árpaliszt

Magas rost tartalmú, segíthet csökkenteni a vér koleszterin- és cukorszintjét. Csak arról kell meggyőződni, hogy teljes kiőrlésű árpalisztet használjunk.

Ajánlott felhasználásai: kekszek, kenyerek és a palacsinta készítéséhez ajánljuk. Kevésbé lesz sűrű a tészta, mintha fehér lisztet használnánk.

100g árpaliszt tápanyagtartalma:

• Fehérje: 10 g

• Zsír: 2 g

• Szénhidrát: 75 g

• Kalória: 1535,5 kJ/ 367 kcal

Tönkölybúzaliszt

Az egyik úgy nevezett ősi gabonából készül. A tönkölyliszt enyhén édes, könnyebbé és puhábbá sül, mint a teljes kiőrlésű liszt, de ez is gazdag rostokban.

Ajánlott felhasználásai: sütemények, pizza tészták, kenyerek. Ellentétben néhány más liszttel (szója, quinoa) egy az egyben kicserélhető a fehér liszttel anélkül, hogy a végeredmény megváltozna.

100g tönkölybúzaliszt tápanyagtartalma:

• Fehérje: 14,8 g

• Zsír: 1 g

• Szénhidrát: 67,8 g

• Kalória: 1447,6 kJ/ 346 kcal

Összegezve

Bátran próbálgassuk a különböző liszt féléket, de mindig csak óvatosan. Sose készítsünk elsőre nagy adagokat, még abban az esetben sem, ha valaki “biztos” receptet ígér. Ugyanis az alapanyagok kicserélése olykor nem csak az állagot, de az ízeket is megváltoztatja a végeredményben. Mindig kis adagokban gondolkozz, de bátran kísérletezz! Aztán, ami bevált, azt használd máskor is!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, Gabonafélék, táplálkozás és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás