Milyen alternatív édesítőt választhatunk? | Egészséges életmód

Milyen alternatív édesítőt választhatunk?

Articsóka szirupA különböző cukrokat azonosították már számos egészségügyi problémaokozójaként, kezdve az elhízással és beleértve a fogszuvasodást is. Korábbi cikkünkben írtunk is már róla, hogy a cukor hasonló eredményekre vezet, mint az alkohol és a dohány , mert szintén a ” toxikus hatású” .

Az Egyesült Királyságba vezet vissza a történelem, amikor is a 16. században a cukor a luxus egyik alapelemének számított, csak az elit élvezhette. Ma már mindenütt elterjedt a világon és például egy átlagos brit fogyasztó egy héten a fél kilónyi cukor elfogyasztását is meghaladja.

Az Atlanti-óceánon túl a cukor- fogyasztás még ennél is magasabb . Az amerikaiak átlagosan 22 teáskanál cukor fogyasztanak el egy nap – ez kb. a kétszerese az ajánlott napi mennyiségnek.

A legtöbb cukor a cukornád növény feldolgozásából származik. Igen vízigényes növény, ezért elsősorban a trópusokon termesztik, de leginkább Brazíliában és Indiában. Mivel nagy területeket igényel a cukornád termelés, amelynek nagy része ráadásul ökológiailag fontos területeken zajlik, a cukornádat azzal vádolják, hogy az egyik legnagyobb felelőse a  biológiai sokféleség csökkenésének.

Nézzünk néhány alternatívát, amelyek ráadásul egészségesebbek is, mint a cukorrépa vagy a nádcukor:

1.  Stevia
A növény őshonos dél-amerikában, de hazánkban is sok kertészetben vehetünk palántát. A stevia 300-szor édesebb a cukornál. Már évszázadokkal ezeltt is édesítőszerként használták Dél-Amerikában és Japánban, elég jelentős arányban jelent meg az édesítőszer piacon világszerte.

A gyógynövény a második legnépszerűbb cukor alternatíva az Egyesült Államokban. A szteviának nincs kalóriatartalma, és nincs glikémiás hatása sem, így alkalmas cukorbetegek számára is. Meg lehet termeszteni otthoni körülmények között is. Szintén írtunk már róla korábban.

2. Kókusz cukor
A kókuszpálma nedvét felmelegítik és hagyják elpárologni a víztartalmát addig,hogy használható granulátumot kapjanak. A kókusz cukor tápláló és a glikémiás index szerint alacsony pontszámot kap. Az íze hasonlít a barna cukorra, de kicsit gazdagabb. A hagyományos cukor nagyjából bárhol helyettesíthető kókusz cukorral. Amint a pálmafák termőre fordulnak, kb. 20 évig alkalmasak a termelésre és sokkal jobb a cukor hozama hektáronként, mint a cukornád esetében.

3. Méz
A nyers mézet számos kultúrában használják, mint orvosság bizonyos betegségek kezelésére, például fekélyek, emésztési problémák, de akár szezonális allergia kezelésére is. Tanulmányok kimutatták a mézről, hogy antibiotikus, antibakteriális és antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkezik. Sokan használják a mézet helyileg vágások és horzsolások kezelésére, mert segít leküzdeni a fertőzéseket is.
Antioxidánsok , ásványi anyagok, vitaminok , aminosavak, enzimek , szénhidrátok, és fitoanyagok is találhatóak benne, ezért érdemes fogyasztanunk akár naponta. Bölcs döntés azonban, ha nem feldolgozott mézet fogyasztunk,  hanem csak eredeti állapotában.

4. Melasz
A melasz a cukor gyártási folyamatának egyik mellékterméke. Mivel a hagyományos asztali cukor előállítása során melegítéssel jutnak el odáig, hogy kikristályosodik a szerkezete, bizonyos tulajdonságokat elveszít. A táplálkozási előnyök közül a melasz megőrzi, hogy a vas és a kalcium megmarad benne. Elég vastag és viszkóz viselkedése miatt a melasznak nagyobb hasznát vesszük sütéskor. A melasz édesebb is, mint a cukor, így kevesebb szükséges belőle.

5. Articsóka szirup
Articsóka szirup gazdag inulinban, egyfajta rost , amely táplálja szervezetünket a bélrendszer flóráját helyreállítja, egészségesen tartja. Ez egy kivételesen édes, és nagyon alacsony a glikémiás indexű édesítőszer, így azok az emberek, akik candidától szenvednek, tudatos táplálkozás mellett tették le a voksukat vagy cukorbetegek, nyugodtan alkalmazhatják. A kutatások azt igazolták, hogy az articsóka szirupban talált inulin javíthatja a gyomor egészségét és a kalcium felszívódását is elősegíti.

6. Juhar szirup
A juhar egyedülállóan édes, illatos és finoman juhar íze miatt a desszerteket feldobja anélkül, hogy a vércukorszintet az egekbe lökné. A juhar kiváló forrása a szénhidrátoknak, rostoknak, vitaminoknak és ásványi anyagoknak. Emellett bőséges koncentrációban található benne béta-karotin, erős immunrendszer erősítő tulajdonsága mellett gazdag vasban, B2 és B1 vitaminban. Az alacsony cukortartalma miatt egészséges alternatívája a hagyományos cukornak, ezért akik  cukorbetegségben szenvednek vagy szoptató anyukák számára is egy nagyszerű édesítőszer.

Mint minden édesítőszert, ezeket is mértékkel használjuk. Minden édesítőszer, amit “túladagolunk”, indokolatlanul megterheli a májat, és inkább ne kockáztassunk. A juharszirup, az articsóka szirup és az agávé szirup esetében is törekedjünk a mértékletességre.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Diéta, életmód, táplálkozás és kulcsszavai , , , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás