Mi a helyzet a fehérjével és a zsírokkal? | Egészséges életmód

Mi a helyzet a fehérjével és a zsírokkal?

Mi a helyzet a fehérjével és a zsírokkal?Az előző részben a szénhidrátokkal foglalkoztam: Mi a baj a szénhidráttal? Most a másik két makrótápanyaggal, vagyis a fehérjékkel és a zsírokkal foglalkozom. Érdemes tudni, hogy a szervezetünket a megfelelő kalória mennyiséggel csak a szénhidrátok, a zsírok és a fehérjék tudják ellátni. A testünk esetében kalóriának nevezzük az energiát. Ha fogyni szeretnénk, akkor általában a szénhidrátot csökkentjük.

Ha viszont a szénhidrátot csökkentjük, akkor a szervezet energia igénye nem lesz kielégítve. Hacsak nem növeljük meg a másik két energiát adó tápanyag mennyiségét – jelen esetben a fehérje és a zsír mennyiségét. Hogyan is működik ez? Mi itt a lényeg és miért kell ezekre figyelni?

Nem lehet fehérje nélkül élni

A fehérje olyan élelmiszerekben található meg, mint a hús, tojás, tenger gyümölcsei, tejtermékek és zöldségek. Fehérjére van szükség az idegrendszerben és az agyban az üzenetek átviteléhez, a testnedvek áramlásának kiegyensúlyozásához, a tápanyagok felszívódásához és az enzimek, hormonok, kötőszövetek, izmok, antitestek és más olyan anyagok előállításához, amelyek hatással vannak az általános egészségi állapotra.

A fehérje és a zsír nem halmozódik fel

A szénhidrát képes felhalmozódni a testben, de a fehérje és a zsír nem. Ezért minden nap megfelelő mennyiséget kell ezekből fogyasztani ahhoz, hogy a testünk egészségesen és kiegyensúlyozottan tudjon működni.

Az emésztés lebontja a fehérjét egyedi aminósavakra, amelyeket a szervezet olyan fehérjék kialakítására használ fel, mint az inzulin, a vörösvérsejtek és emésztést végző enzimek, illetve glükóz előállítására az energiatermelés számára.

Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy ha túl sok fehérjét fogyasztunk akkor az nem raktározódik el zsírként! A felhalmozás csak annyit jelent, hogy nincs raktár. A bevitt fehérje mennyiség azonnal felhasználódik. Ha több van a kelleténél, akkor zsírként tárolódik – ugyanúgy, mint a szénhidrát.

A fehérje és a vércukorszint

A fehérje nem váltja ki a vércukorszint hirtelen növekedését – nem úgy, mint a szénhidrát. Inkább lassabb és tartósabb növekedést idéz elő. Ennek következtében a hasnyálmirigy kevesebb inzulint bocsát ki. Mivel az inzulin elősegíti, hogy a szervezet zsírként raktározza el a glükózt (a szénhidrátból származó, a sejtek által felhasználható szénhidrát félét), kevesebb zsír halmozódik fel a szervezetben, ha több fehérjét és kevesebb szénhidrátot fogyasztunk.

A zsír legyen a jóbarátod!

A diétázók sokszor elvetik a zsírt, de ebben tévednek! A zsír olyan nyersanyagokat biztosít (zsírsavakat), amelyekből a szervezet számos anyagot állít elő, amelyek az életvitelhez és a jó egészségi állapot fenntartásához szükségesek – például agysejtek fenntartásához. A zsírban oldódó vitaminok feldolgozásához is szüksége van testünknek zsírokra.

A zsírsavakat telített és telítetlen zsírsavak szerint osztályozzák. A telített zsírok húsokban, sajtokban és a tejszínben is megtalálhatók. Ezek a zsírok az egészségre károsak lehetnek, például hozzájárulnak az artériák elzáródásához. A telítetlen zsírok növényi olajokban, mogyoróban, dióban, avokadóban és a tenger gyümölcseiben lelhetők fel. Ezek hasznosak a szív számára, mert csökkentik a vér káros zsír- és koleszterin szintjét.

Miért rossz a zsír hírneve?

A zsírok grammonként 9 kalóriát tartalmaznak. A szénhidrát és a fehérje ezzel szemben csak 4-et. Viszont azt tudni kell, hogy a magasabb zsírtartalom inkább elősegíti a fogyást, mintsem gátolná. Ez azért lehetséges, mert a zsír – a szénhidráttól és a fehérjétől eltérően – szinte alig, vagy egyáltalán nem emeli meg a vércukorszintet. A vércukorszint alacsonyan tartása kevesebb inzulin termelést eredményez, ami csökkenti a zsír lerakódásának lehetőségét.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Diéta, táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás