Levélzöldségeink | Egészséges életmód

Levélzöldségeink

Brokkoli

Brokkoli

A levélzöldségek vitaminokat, ásványi anyagokat, védő hatású növényi tápanyagokat tartalmaznak. Rostban gazdag, zsírban szegény ennivalók.

A brokkoli az egyik leghasznosabb zöldségféle. Kedvező hatású alkotórészei optimálisan nyersen, salátákban fogyasztva használhatók ki, de sok megőrződik belőlük, ha a brokkolit csak pároljuk vagy rövid ideig főzzük. A nyersen igen ízletes brokkolicsíra is gazdag növényi tápanyagokban. A brokkoli számottevő mennyiségben tartalmaz kalciumot és magnéziumot, amelyek az energiatermeléshez, az izmok működéséhez és az idegek ingerületvezetéséhez létfontosságúak.Találhatók benne gyenge növényi ösztrogének is, amelyeket a bélbaktériumok hormonokhoz hasonló anyagokká alakítanak át, főként akkor, amikor a táplálék rostokban gazdag. A brokkoli tartalmaz még C-vitamint, folsavat, vasat, káliumot, karotinoidokat és a nemi hormonok hatékony lebontásához szükséges indol-3-karbinolt.

Tápérték 100g brokkoliban:

  • szénhidrát: 2g  (keményítő <1g, cukrok 2g)
  • fehérje: 4g
  • zsír 1g
  • energia 33kcal.

Fő előnyei:

A brokkoli a szervezet daganatokkal szembeni védekezését segítve hozzájárul életerőnk hosszútávú megőrzéséhez. E hatását az erősen daganatellenes szulforafan nevű antioxidáns okozza, amely főként az emésztőszervi, a tüdő-, és a prosztatarák ellen hatékony. Serkenti a szervezet saját méregtelenítő rendszereit.

A káposzta sok kerti változata ismert, közéjük tartozik többek között a fejes káposzta, a kelkáposzta és a fodros kel. A káposztát hagyományosan adják a felépülőfélben lévő betegeknek lé formájában, mert csökkenti a gyulladást. Savanyítva segíti a bélbaktériumok egészséges egyensúlyának megőrzését. Sok benne a vörösvérsejtek képzéséhez szükséges folsav és a rák ellen védő növényi hatóanyag.

A káposzta gazdag B1-, C-, és E-vitaminban, folsavban, karotinoidokban és a gyomorfekély gyógyulását elősegítő S-metil-metioninban. A káposzta nemzetség fajai (karfiol, káposzta, kelbimbó, brokkoli, tarlórépa) azonban olyan anyagokat is tartalmazhatnak, amik gátolják a jód hatását. Energiahiány esetén sok jódnak kell felszívódni a szervezetbe, ezért ha fokozni akarjuk energiaszintünket, csak mérsékelten fogyasszuk ezeket a zöldségféléket.

Tápérték 100g káposztában:

  • szénhidrát: 3g  (keményítő <1g, cukrok 3g)
  • fehérje: 3g
  • zsír 1g
  • energia 33kcal.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, idegrendszer, táplálkozás, vitamin és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás