Kösd fel a kötényt! Jönnek a nyers ételek – 2. rész | Egészséges életmód

Kösd fel a kötényt! Jönnek a nyers ételek – 2. rész

Lőrincz Balázs és Lénárt GittaAz első részben megismerhetted Lénárt Gittát és Dr. Gulyás Tamást. Két fantasztikus szakembert, akiktől nem csak tanulhattam, hanem közösen ebédelhettünk is. Természetesen nyers ételt készítettünk együtt és ki-ki megehette, amit főzött. 🙂 Ha kíváncsi vagy az első részre, akkor itt olvashatod:

Kösd fel a kötényt! Jönnek a nyers ételek – 1. rész

És most lássuk a folytatást: Dr. Gulyás Tamás előadása és a főétel elkészítése. Vágjunk is bele nyomban, mert nagyon sok érdekeset tanulhatunk Tamástól!

 

Dr. Gulyás Tamás – Balanced Lifestyle

Tamás az előadást egy talán megdöbbentő kutatás eredményével kezdte. A kutatás célja az volt, hogy megtalálják a választ arra, hogy mi felelős az egészségünkért. Az eredmény a következő lett:

  • A genetika 20%-ban felelős
  • A környezeti hatások 20%-ban felelősek
  • Az egészségügyi ellátás színvonala csak 10%-ban felelős
  • Míg az életmód 50%-ban felelős az egészségünkért.

Természetesen vannak extrém szituációk, például kígyó marás esetén, amikor az orvosi ellátás sokkal nagyobb befolyással van az egészségünkre, mint a normál életben. A jó hír az, hogy aki a blogunkat olvassa, már jó irányba tereli az életmódját!

Mit jelent a Balanced Lifestyle (Egyensúlyi Életmód)? Tamás ezt úgy magyarázta, hogy az egyensúly ebben az esetben egy dinamikus egyensúlyt jelent. Úgy kell elképzelni, mint egy inga. Az ingának van egy normál tartománya, ahol egyik irányból a másikba leng. Természetesen, ha kileng az egyik végpontra, akkor kileng a másik végpontra is. Ettől lesz egyensúlyban. Így van ez az életmóddal is, ahol az egyik végpont lehet a pacal pörkölt, a másik pedig a nyers étel. Minden ember más, ezért vannak olyan emberek, akiknek több húsra van szüksége és van olyan is, akinek egyáltalán nincs szüksége húsra.

Viszont, ha az inga egy határon túl kileng, akkor mindig szerzünk egy kis károsodást a sejtjeinkben, a szervezetünkben. Ezek a kis károsodások össze tudnak adódni, amik később elvezetnek a betegségekhez. Természetesen egy fiatal szervezet ingájának a normál tartománya nagyobb, mint egy idősebbé. Ugyanakkor, ha egy helyes életmódot folytatunk, akkor a normál tartomány növelhető, kortól függetlenül.

Nyers ételek minden szinten - leves

Tamás elmondta, hogy nagyon fontos, hogy miként gondolkodunk, mert a betegségeink 99%-a a helytelen gondolatokból fakad. Aztán hozzá tette, hogy a gondolkodás nem elég, hisz gondolkodhatunk akármilyen csodásan, ha csak homokot eszünk, akkor hamar meghalunk. Tehát figyelnünk kell a tetteinkre is.

Megemlítette azt is, hogy a világunk nagyon sokat változott, viszonylag rövid idő alatt, ám a testünk alapvető folyamatai és ezáltal az igényei sokkal kevesebbet változtak ugyanezen idő alatt. Például ma rengeteg cukrot fogyasztunk. Túl sokat. Ez káros. Az, hogy a cukor maga káros-e vagy sem, az most nem annyira fontos. Viszont az, hogy a túl sok cukor fogyasztása káros, az biztos! Van egy mondásunk is: jóból is megárt a sok. Ezt tessék megfogadni, és mértékkel enni a húst, a cukrot, a vitamint, a csokoládét és minden egyebet is.

Tamás felhívta a figyelmünket a tápanyagok arányára is. Az embernek három alapvető tápanyagra van szüksége: szénhidrát, zsír, fehérje. Minden embernek szüksége van ezekre, de mindenkinek más és más arányban. Ezt az arányt a genetika határozza meg. Fontos, hogy a tápláléknak milyen a savasító és lúgosító hatása. Mivel a szervezetünk alapvető anyagcsere folyamatai savasítják a testünket, ezért van szükség arra, hogy a táplálkozásunkkal minél több lúgosító hatást érjünk el.

Nyers ételek kapcsán az egészségről

Mikro tápanyagokra szüksége van a szervezetünknek. Ezeket azért hívják mikro tápanyagnak, mert sokkal kevesebb mennyiségre van belőlük szükségünk. Ilyen mikro tápanyagok a vitaminok, nyomelemek és a fitonutriensek (növényi alapú, valamilyen hatással bíró tápanyagok) is. Miért fontos a nyers zöldségek fogyasztása? Mert a zöldségekben lévő, fitonutrienseknek három fontos tulajdonsága van:

  1. Gyulladáscsökkentő hatás. A mai társadalmak krónikus betegségei általában visszavezethetők valamilyen gyulladásra. Tamás elmondta, hogy a szív és érrendszeri betegségek szempontjából fontosabb rizikó faktor a gyulladás jelenléte, mint a koleszterin szint. Amikor állati eredetű tápanyagot eszünk (most az állati a nem halat jelenti), akkor valamilyen gyulladást növelő dolgot viszünk a szervezetünkbe. Ez nem azt jelenti, hogy legyünk vegánok! Azt jelenti, hogy figyeljünk az egyensúlyra, az ingánkra.
  2. Erős antioxidáns hatás. A szabad gyökök is felelősek a sejtek öregedéséért, többek között fehérjék működésképtelenné tételével, a DNS lánc károsításával – utóbbi folyamat daganatképződést is okozhat. Mindezek ellen az antioxidánsokkal lehet védekezni.
  3. Kalória megvonás “tettető” hatás. Például ilyen a brokkoli tápanyagai. Vagyis a szervezetünk számára azt mutatja a brokkoli elfogyasztása, mintha megvontuk volna a kalóriákat.

Extra tipp Tamástól: parlagfű allergiának nevezzük ezt a népszerű “betegséget”. Pedig valójában nem a parlagfűre vagyunk allergiásak, hanem a virágjára. Ha a parlagfű szezont megelőzően 1-2 hónappal elkezdesz parlagfű leveleket enni, akkor megelőzheted az allergiát. A levelek megevése nem azt jelenti, hogy tonna számra esszük! Egy körömnyi kis darabbal kezdjük a kúrát és a kúra végére is maximum egy teáskanálnyi mennyiségig (napi adagokról beszélek) menjünk el.

Jöhet a főétel elkészítése

Tamás előadása után neki állhattunk elkészíteni a főételünket. Ezzel is nagyon gyorsan elkészültünk. Ehhez természetesen az is hozzájárult, hogy minden elő volt készítve a számunkra. A főételről tudni kell, hogy az édesburgonyát sok helyen batátaként ismerik. Kinézetre leginkább a sárgarépához hasonlít.

Rakott édesburgonya – 3 személyre

  • Édesburgonya
  • Fehérrépa
  • Zeller
  • Aprított lila hagyma
  • Előre felaprított, beáztatott és lecsöpögtetett dió
  • Sárgarépa
  • Oliva olaj
  • Petrezselyem
  • Bors
  • Piros paprika

Tejfölhöz:

  • Apróra  darált kesudió
  • Cukkini
  • Fokhagyma
  • Nagyon kevés víz
  • Fokhagyma
  • Citrom leve
  • Méz

Az édesburgonyát le kell reszelni a reszelő apró részén ez lesz az alap és a köztes részek. A többi hozzávaló a töltelékhez és a feltéthez kellenek. A zellert, a sárgarépát és a fehérrépát is le kell reszelni. A petrezselymet apróra vágni. Jöhet a töltelék elkészítése: zeller, sárgarépa, fehérrépa, petrezselyem, só, bors, piros paprika,  lila hagyma, olaj összekeverésével indítunk, majd ízlés szerint fűszerezzük.

Nyers ételek - tejföl

Ha készen van a töltelék is, akkor lehet “rakni” Ehhez egy nagyjából 8cm átmérőjű, legalább 3 cm magas gyűrűre, hengerre lesz szükség. Egyszerűen fogni kell ezt a gyűrűt, rátenni egy tányérra, amin enni fogunk és egy kevés édesburgonyát beletenni a gyűrű aljába, a tányérra. Egy kanál segítségével jól le kell nyomkodni a batátát. Aztán jöhet egy sor töltelék, hasonló módszerrel, majd ismét batáta. Tetszés szerinti réteget képezhetünk. Átlagosan 7cm magas, rakott hengereket kaptunk.

Ezután jöhet a tejföl elkészítése. Egy mixerbe kell tenni az összetevőket és addig darálni, míg egy teljesen tejfölhöz hasonló állagot nem kapunk. Kóstolással állapítsuk meg, hogy mennyi fűszer kell hozzá. Ha kész a tejföl is, akkor azzal leöntjük a rakott ételt. Díszítéshez használhatunk piros paprikát és petrezselyem zöldet.

És csak ettük és ettük…

… amíg el nem fogyott minden. Semmit sem hagytunk magunk után. Nagyon finom volt. Ajánlom mindenkinek, hogy próbálja ki a recepteket. Ha további információkat szeretnél megtudni, akkor bátran keresd fel Gittát és Tamást az alábbi weboldalakon:

Lénárt Gitta – http://www.nyersetelakademia.hu/

Dr. Gulyás Tamás – http://drgulyas.hu/

Köszönjük Gittának és Tamásnak ezt a fantasztikus napot és a sok-sok tudást, amit tőlük kaptunk. Remélem kedves olvasó Te is sok hasznosat tanultál. Csak bátorítani tudlak arra, hogy próbáld ki a recepteket!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás, Zöldség és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás