Ki nem ismeri a mángoldot? | Egészséges életmód

Ki nem ismeri a mángoldot?

A mángoldA mángold spenótszerű növény, bár méretét tekintve jóval nagyobb. Régebben nagyon népszerű zöldség volt, azonban napjainkban még nem tért vissza régi fényéhez, sokan nem ismerik. Pedig igen jó koleszterincsökkentő.

A mángold valójában két éves növény, amely első évben kisebb, zsengébb leveleket hoz. Ha egy-egy tőről csak 2-3 levelet vágunk le egyszerre az ebéd vagy a desszert elkészítéséhez, akkor késő őszig folyamatosan újabb levelekkel örvendeztet meg minket az ételeink színesítését eredményezve. Azonban ha magba szökik, mindenképp vágjuk ki a magszárat, ellenkező esetben arra koncentrál, hogy magot érleljen és nem fog új, friss leveleket hozni. A következő évre áttelel, ha enyhébb az idő vagy letakarjuk a lehullott levelekkel.

A levelek szedését július elejétől lehet megkezdeni és késő őszig szüretelhetjük. Egy négyzetméter területen 4-5 kg levéltermés érhető el, persze ehhez folyamatosan kell szüretelnünk.

A mángold levele és nyele viszonylag sok nyers cukrot, pektineket és értékes szerves savakat (oxálsavat, almasavat és citromsavat) tartalmaz. Vitamintartalma is jelentős, mivel az A-vitamin tartalma a sárgarépáénak a felét teszi ki, és a paradicsommal megegyező mennyiségű C-vitamint tartalmaz. Pektin-tartalma miatt könnyen emészthető ételeket készíthetünk belőle.

Itthon kétféle mángoldot termesztenek: a spenóthoz hasonló kinézetű levél vagy metélőmángoldot, valamit a száráért termesztett bordás mángoldot, melyet könnyű felismerni vastag, piros vagy fehéres színben is megjelenő levélnyeléről.

Alapjában a sóska és a spenót helyettesíthető a levélzetével a piros vagy fehéres levélnyele pedig a rebarbara, de inkább a spárga helyettesítésére alkalmas. Tehát azokat az ételeket, amelyeket eredetileg sóska, spenót vagy spárga felhasználásával készítenénk, nyugodtan készítsük el mángoldból is,kellemes csalódás vár ránk. Ráadásul szedési időszaka is szélesebb, mint a korábban említett zöldségek esetében, ezért kiegészítik étrendünket, az egészséges táplálkozáshoz vezetve. Ugyanis élettanilag a rendszeres fogyasztása fontos szerepet játszhat a rákos betegségek kialakulási kockázatának csökkentésében és a koleszterinszintre is jótékony hatással van. A mángold magas rosttartalma előnyösen hat a koleszterin szintre, szabályozza a vércukor szintet, fogyasztása nagyon előnyös a cukorbetegek számára.

A mángold kimagasló karotinoid és C-vitamin tartalma miatt az antioxidáns tulajdonság fokozottan érvényesül, ezért ezeket a nyersanyagokat rendszeresen fogyasztók esetében a legalacsonyabb a tüdőrák, az emésztőrendszeri, a hasnyálmirigy-, a gége,- a mell,- a méhnyak,- a húgyhólyag,- és a prosztatarák előfordulásának gyakorisága is.

Kiváló a K-, A-, C-, E-vitamin, magnézium, mangán, kálium, vas és étkezési rosttartalma.  A C-, és E-vitamin tartalma  semlegesíti a szabadgyököket, megvédi a sejteket, molekulákat a szabadgyökök sejtkárosító hatásától, mindemellett az E-vitamin gyulladáscsökkentő és a szmre is jó hatással van.

Jelentős mennyiségben tartalmaz rezet, kalciumot, B2- és B6-vitamint, cinket és  foszfort. A mángold kimagasló ásványi anyaga a magnézium, ami segíti az idegrendszer és az izmok működését, megakadályozza a kalcium idegsejtekhez történő szabad áramlását,ezáltal nyugodt állapotban tudja tartani az idegrendszert is. A túl sok kalcium idegsejtekhez való áramlása ugyanis magas vérnyomást, migrént, fejfájást is okozhat. Érdemes tehát magnéziummal ellensúlyoznunk, ami mellesleg az izomgörcsök kialakulását is csökkenti.

A mángold A-vitamin és béta-karotin tartalma a szem egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen és a szürkehályog megelőzésében is fontos szerepet játszik.

Tehát ha rábukkanunk, nyugodtan vásároljuk csak meg, mert kiváló főzelék alapanyag, tészták ízesítője. A nyeléből köretet is készíthetünk, mintha spárgát használnánk. Rakottasan is elkészíthetjük, de salátaként vagy kompótként feldobhatjuk a megszokott ízeket, a zöldségkedvelő családok biztos, hogy kellemes ízekre számíthatnak.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Gyógynövények, táplálkozás, Zöldség és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás