Hogyan váltsunk egészségesebb étrendre – fájdalommentesen | Egészséges életmód

Hogyan váltsunk egészségesebb étrendre – fájdalommentesen

Hogyan váltsunk egészségesebb étrendre - fájdalommentesenA mai modern táplálkozási szokások és általános étrendek, ételek kifejezetten károsak az egészségünkre. Ezt azért nehéz belátni, mert a probléma nem egyből jelentkezik, hanem 5-10-30 év távlatában. Akkor viszont csőstül jön a baj. Az egészségesebb étkezésre való áttérésben a legnehezebb, hogy a szokásainkon kell változtatni.

Az étrend-, az életmód- és a szemléletváltáshoz vezető út egyénenként más és más. Most egy olyan kis összefoglalást írtam, mely segíthet bárkinek az átállásban. Mindenkinek van kedvenc étele, ami teljesen egészségtelen. Ezeket letenni, ezeket a szokásokat megváltoztatni nem kis feladat, de nem lehetetlen. Íme itt van hozzá a segítség!

Érzelmi átállás

Nagyon nehéz egy olyan dolog mellett kitartani, amihez nem kötődünk érzelmileg. Például nekem könnyű volt az egészségesebb étrendre átállni, mert ami egészségtelen arra allergiás vagyok. Ha ilyet eszem, nagyon rosszul leszek. Ha nem akarok rosszul lenni, nem ehetem. Mit tegyen az, akinek semmilyen látható baja nincs az egészségtelen táplálkozási szokások ellenére sem.

Ahogy mondani szoktam, az egészséges életmód lemondással jár: le kell mondani a modern kor betegségeiről. Fogjuk fel úgy, hogy később nem leszünk betegek (például elkerülhetjük a rákot, szív és érrendszeri betegségeket, allergiát stb.).

Ha magunkért nem akarjuk megtenni a váltást, akkor tegyük meg a családunkért, a gyermekeinkért, a szeretteinkért. Gondolj bele mit fog érezni az, akinek az édesanyja, édesapja rákos lesz… ugye nem szeretnél ilyen érzéseket kiváltani a másikból? És máris találhattunk egy érzelmi elköteleződést az egészségesebb táplálkozás mellett.

Gyógyulási reakciók

Sokszor előfordul, hogy az egészségesebb táplálkozásra való átálláskor kellemetlen reakciókat tapasztalunk. Ugyanis mindig rosszabb lesz, mielőtt jobbra fordulna. Például egy műtétre lehet, hogy a saját lábunkon megyünk be, de a műtét után „sokkal rosszabb” állapotba kerülünk. Ez a lábadozás, ami eltarthat rövidebb vagy hosszabb ideig. Utána viszont sokkal jobban leszünk, mint előtte.

Ugyanez igaz a táplálkozási szokások megváltoztatására is. A test a reakciók alkalmával rendszerint kihajtja magából a mérgeket. A kiválasztás külső megnyilvánulásai lehetnek súlyosak vagy mérsékeltek annak megfelelően, hogy milyen hozzáértéssel irányítjuk a folyamatot.

Gyógyulási reakciókra példa: fejfájás, hányás, gázképződés, görcs, hasmenés, gyengeség, fogyás, érzelmi reakciók, testszag, orrváladék stb. A legtöbb fájdalommal és váladékozással járó gyógyulási reakció egy héten belül elmúlik, bár a tünetek néha tartósabbak is lehetnek.

Méregtelenítés természetes módon

Mialatt a test a gyógyulási reakciók kíséretében kilöki magából a toxikus anyagokat, fogyasszunk tisztító ételeket: zöldséget, gyümölcsöt, gabonacsírát, hüvelyeseket, mert ezek megkönnyítik a folyamatot.

A hagyományos kínai gyógyászat a következő ételekről azt tartja, hogy semlegesítik a méreganyagokat: tofu, köles, mungóbab, adzukibab, fekete szójabab, sárga karórépa, retkek, tarlórépák, füge. Bármelyiket beilleszthetjük étrendünkbe az átmeneti, illetve a gyógyulási fázis ideje alatt.

Az étrendi átmenet legerősebb reakcióira az első hat hónapban lehet számítani – alkalmanként évekkel később is jelentkezhetnek főbb tünetek.

Álljunk át okosan!

A hirtelen nagy változtatás biztosan ki fogja készíteni a szervezetet. Ezért inkább a folyamatos, lassabb változtatás javasolt. Egy fő 2011-ben az alábbi arányokban fogyasztott a különböző élelmiszerekből (részleteket lásd: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/elelmfogy/elelmfogy11.pdf):

Jelenlegi táplálkozási szokásaink

Ezen változtatni kellene, mégpedig az alábbiak szerint:

  1. Az állati tejtermékeket drasztikusan mérsékelni kellene.
  2. A burgonya, a liszt és a rizs kategóriákat össze kell vonni. A burgonyát és a fehér rizst minimalizálni. A fehér lisztet teljes mértékben kizárni és áttérni a teljes kiőrlésű gabonákra , csírákra, pelyhekre.
  3. A fehér cukrot teljes mértékben elhagyni. Helyette lehet használni valamilyen édesítőszert: stevia, eritrit, xilit.
  4. A hús fogyasztás rovására tovább kell növelni a zöldségek (hüvelyesek) fogyasztását.

Ezeknek az elveknek megfelelően a táplálkozásunk valahogy így alakulna:

Egészségesebb táplálkozási szokások

Ezzel mit érnénk el?

Továbbra is ehetnénk viszonylag sok péksüteményt, de azt mindig teljes-kiőrlésű gabonából. Ez jó hír azoknak, akik szeretik a péksüteményeket. Igaz, hogy az állati eredetű tejtermékekről nagyjából lemondunk, de helyette fogyaszthatunk növényi eredetűt – amit a zöldség és gyümölcs rovatban számolhatunk el.

A hús mennyiséget kevéssé csökkentettük, és helyette inkább zöldségfélét (hüvelyeseket) fogyaszthatunk. Tehát inkább bab pörkölt, mint disznó. A hal, a zsiradék és a tojás mértéke nem változott – jó hír, hogy ehetünk rántottát. A cukrokat lecseréltük teljes mértékben édesítőszerre. Ennek a jó oldala, hogy lehet süteményeket enni – ha teljes kiőrlésű gabonából készülnek.

Természetesen ez nem egy mindenki által elfogadható minta, hiszen mindenkinek más és más az anyagcseréje. Ugyanakkor egy nagyon jó támpont, hogy mihez kellene közelíteni az étkezési szokásainkat. Fontos, hogy szokásról beszélek, ha megszoktuk az egészségesebbet, akkor természetessé válik.

Mit mivel lehet helyettesíteni az étkezésben? Hogyan tudjuk a régi recepteket egészségesebb változatban elkészíteni? Ehhez adhat segítséget az Egészség Íze könyv.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás