Hogyan etessük egészségesen a 6 évnél fiatalabb gyermeket? | Egészséges életmód

Hogyan etessük egészségesen a 6 évnél fiatalabb gyermeket?

Hogyan etessük egészségesen a 6 évnél fiatalabb gyermeket?A gyermekkorban felvett jó szokások nagyon sokat segítenek az embernek a felnőttkorban. Régebben nem kellett ekkora hangsúlyt fektetni a megfelelő étkezés fontosságára, mert egyrészt nem volt ekkora választék és másrészt nem volt ennyi rossz minőségű étel a boltokban. Amikor én gyermek voltam, nem lehetett előre elkészített pizzát vagy szendvicset kapni bármelyik boltban.

A megváltozott lehetőségekhez alkalmazkodni kell, de nem szabad áldozatául esni a nagy kényelemnek sem. Az előre elkészített ételek gyorsan elkészülnek, egyszerűen elkészíthetők és finomak – de többségében egészségtelenek. Ezért fontos, hogy a gyermeknek ideje korán megtanítsuk azt, hogyan kell enni és megszerettessük vele a jó minőségű ételeket. Íme, a tippek, mi szükséges egy gyermeknek:

Kis babák és a tej

A babák az első hat hónapban minden szükséges tápanyagot megkapnak az anyatejből, melynek egyetlen alternatívája lehet a hivatalosan előállított tápszer. A tehéntej egyáltalán nem ajánlott az első 12 hónapban. Azonban a hatodik hónaptól a baba belép az átszoktatós táplálkozási korba. Ekkor megkezdődik a csak tej diétáról való átállás egy változatos, kiegyensúlyozott étrendre. Ez négy nagyobb csoportot érint: fehérjék, keményítők és szénhidrátok, gyümölcsök és zöldségek. Nézzük meg hogyan lesz ebből kiegyensúlyozott étkezés:

Miért fontos a fehérje (protein) egy gyermek számára?

A fehérjék létfontosságú szerepet töltenek be egy sor testfunkcióban, például növekedés, az agy fejlődése és az egészséges csontok kifejlődése. Nagyon fontos, hogy mindig megkapják a megfelelő mennyiségű 9 esszenciális aminosavat. (Összesen 20 aminosav van, de ebből csak 9 olyan, amit a szervezet nem képes előállítani, tehát táplálkozás útján kell bevinni).

A legegyszerűbb az, ha mindenféle ételt megismertetünk a gyermekkel, melyek tartalmazzák azt a bizonyos 9 esszenciális aminosavat. Ilyen ételek a sovány hús, hal, tej, tojás, joghurt és a sajt. Fontos, hogy a növényi proteineket is fogyassza a gyermek, amelyeket mindig ki kell egészíteni valamilyen teljes értékű fehérjével – mert a növényi fehérjék nem tartalmazzák mind a 9 esszenciális fehérjét. Fontos szabály, hogy egy étkezésen belül, ha fehérjét fogyasztunk, akkor mind a 9 esszenciális fehérjének meg kell lennie az ételben – különben nem tudja a test felhasználni megfelelően a fehérjét. Ez felnőttre és gyermekre is egyaránt igaz.

Keményítők és szénhidrátok

A gyermekeknek minden étkezés alkalmával kell fogyasztania szénhidrátot. Azonban a 13 hónaposnál fiatalabb babák képtelenek rendesen megemészteni a glutént. Ráadásul a rost sokszor túlságosan hamar eltelíti őket, ezért túl keveset esznek, illetve ronthatja az ásványi anyagok felszívódását is.

13 hónapos kortól a gyermekek többsége képes a teljeskiőrlésű kenyeret, a müzlit és tésztaféléket megemészteni. Előfordulhat, hogy ez mégsem így van, és a gyermek rosszul tűri ezeket az ételeket. Figyelni kell, hogyan reagál a gyermek ezekre és aszerint adni neki. Bár a diófélék és más magok nagyon fontos rostokat és zsírokat tartalmaznak, mégsem szabad 5 éves kor alatt ilyet adni a gyermeknek – mert fulladást okozhat!

Gyümölcsök és zöldségek

Gyermekek esetében a gyümölcs és zöldség féléket érdemes 5 adagra bontani és a nap folyamán, egyenletesen elosztva adni neki. Egy adag akkora lehet, amennyi a gyermek markában elférne – ez a kiinduló pont, ami természetesen a gyermek méretétől, korától és fizikai aktivitásától függően változhat. Például az apróra vágott gyümölcs adag nagyon jó desszert lehet egy kisgyermek számára.

Figyeljünk arra, hogy a gyümölcsök megemésztése nem mindenki számára ugyanolyan egyszerű. Ha a gyermek rosszul emészt egy gyümölcsöt vagy akár többet is, próbáljunk valami mást, esetleg forduljunk szakértőhöz a megfelelő tanácsért.

Tej- és tejtermékek

A tej- és tejtermékeket sokszor nehezen emésztik, ezért itt is figyelni kell a reakciókat – és egy éves kor alatt ne adjunk ilyet a babának, csak anyatej vagy tápszer jöhet szóba. Ha gyermek számára választunk tejet, akkor figyeljünk arra, hogy magas zsírtartalmú legyen, mert abban több a tápanyag. Két éves kor után már lehet alacsonyabb zsírtartalmú készítményekkel is etetni. Általában a tejet a kalcium tartalma miatt szokták emlegetni, jó ha tudjuk, hogy sok más élelmiszerben van legalább annyi vagy még több kalcium, mint a tejben (például a mákban van talán a legtöbb, melyhez tojást adva kitűnően felszívódik).

Vigyázzunk a joghurtokkal és növényi tejekkel, mert általában nagyon sok cukrot adnak hozzá. Inkább natúr változatokat válasszunk és ellenőrizzük, hogy nincs benne cukor.

Zsírok és cukrok

Nagyon fontosak a zsírok, hiszen a zsírban oldódó tápanyagok felszívódásához elengedhetetlen. Ugyanakkor nem kell túl sokat adni belőlük. Inkább növényi zsírokra vagy halakra koncentráljunk, melyek omega-3 zsírokban gazdagok. Erről már volt szó, az étkezésben fontos a megfelelő minőségű hal illetve különböző magok olajai (a magok csak 5 éves kortól jöhetnek szóba).

És most jöjjön az, amit kerülni kell (mindenkinek, nem csak a gyermeknek!): üdítők (mindegyik!), édességek, csokoládék, kekszek, cukorkák, sütemények, desszertek és minden olyan étel, amelyben hozzáadott cukor, túlzottan sok zsír és só található. 5 éves kor alatt maximum egyszer egy évben ehetnek ilyeneket (például szülinap), akkor is csak keveset. Az ilyen ételek óriási károkat okoznak és felelősek a ma népszerű degeneratív betegségek kialakulásáért: elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák és a rák.

Mi felnőttek pedig mutassunk példát! Együnk és éljünk egészségesen, így talán a következő generáció egészségesebb lesz.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás