Hogyan befolyásolja étkezésünk a fiatalságunkat? | Egészséges életmód

Hogyan befolyásolja étkezésünk a fiatalságunkat?

Fiatalító ételekMinden étel, amit elfogyasztunk biokémiai reakciót vált ki szervezetünkben, ezek előidézhetnek öregedés elleni folyamatokat vagy öregedést is kiválthatnak. Sejtek szintjén észlelhető változások akár bőrünkre is hatnak, bőrfiatalítást is eredményezhetnek, de ráncokat is generálhatnak.

Megfigyelhető, hogy a magas hegyi népek esetében arcuk a perzselő naptól akár évtizedekkel is idősebbnek mutatja az embereket, mert olyan mély, barázdált ráncok jelennek meg arcukon.
De amikor öregedésről beszélünk, az nem csak a ráncokban mérhető, hanem a belső szerveink működésében, az ízületek mozgásában, a porcok kopásában.
Az öregedést kiváltó folyamatok közé sorolhatjuk az oxidációt, a gyulladásokat és a glikációt. A glikáció az a folyamat, amikor a a cukor a fehérje-, vagy zsírmolekulákhoz kötődve károsítja azok biológiai funkcióit. Ez akkor fordul elő, amikor cukrot és fehérjét vagy zsiradékot egyszerre főzünk. A fruktóz és a tejcukor is glikációt idéz elő rossz kombinációban. Ezek a nem kívánatos összetevők felgyorsítják az öregedést és hosszútávon károsítják a belső szerveket.
A legfőbb jel, ami fokozza a glikációs végtermékek keletkezését szervezetünkben a magas vércukorszint, de az öregedést gyorsító hatás nem csak a cukorbetegeknél jelentkezik. Sőt az időskori cukorbetegség kialakulása is az étkezési szokásainkkal nagymértékben összefügg.

Amit tehát odafigyeléssel fogyasszunk, de inkább kerüljön is ki étrendünkből:
a kukorica alapú ételek, mint például a kukoricaszirup, kukoricaolaj, kukoricapehely.A kukoricaszirupnak például nagyon magas a fruktóz tartalma. Sajnos egyre több ételben megjelenik összetevőként, salátaöntetekben, üdítőitalokban és egyre több feldolgozott élelmiszerben.
A kukoricaolaj elleni érv hogy nagy mennyiségű omega-6 zsírsavat juttat szervezetünkbe, amely az omega-3 és az omega-6 egyensúlyának felborulásához vezet, és ez gyulladást, oxidációt okoz.
A cukor és bizonyos keményítő alapú élelmiszerek szintén károsak, elhízáshoz és öregkori cukorbetegséghez vezetnek és elősegítik az öregedési folyamatokat. A cukrot érdemes kalóriaszegény változatokra cserélni, mint például a stevia vagy az eritrit amelyek a vércukorszintre minimális hatással bírnak. A magas keményítő tartalmú ételek, mint például a fehér rizs, a burgonya és a zabpehely, szintén megemelik a vércukorszintet és gyorsítják az öregedési folyamatokat. Ezeket csak mértékletesen fogyasszuk és egészséges fehérjével és zsiradékkal kombináljuk, hogy a vércukorszint emelkedését kontroll alatt tarthassuk.
A búza is öregedést gyorsító táplálék, beleértve a teljes kiőrlésű változatot is. A búzából készült kenyérnek magasabb a glikémiás indexe, mint a cukornak. Nem kedvező szénhidrátot tartalmaz, és emellett a glutén is előnytelen, mert gyulladáskeltő folyamatokat indít el az emésztőrendszerünkben és a szervezet más részein is. Mindenképp érdemes elhagynunk a búza alapú péksüteményeket és más gabonából vagy magvakból készült lisztre cserélni. Idősebb betegeknél ez az egy étkezési szokás megváltoztatása néhány hónapon belül ízületi problémájuk enyhüléséhez vezet.
Ne feledjük, hogy az életkor előre haladtával a szervezetünk táplálékhasznosítása csökken, vagyis az elfogyasztott ételek vitamin, ásványi anyag és nyomelem tartalma kevésbé szívódik fel. A vérben a homocisztein szint megfelelően alacsony szinten tartásához B6, B-12 és folsav bevitele szükséges. Amennyiben erre nem figyelünk oda, a memória romlása, szív és érrendszeri betegségek kialakulásához vezető változások indulhatnak el.
A rostdús ételek, leginkább a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása jelentős szerepet játszik a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a szív- és daganatos betegségek kialakulásának megelőzésében és az ideális testsúly megtartásában. A zöldségek, gyümölcsök fogyasztásával energikusabbak is leszünk, és komplex vitamin és ásványi anyag szükségletünk is megoldódik.
Az antioxidánsokban gazdag étkezés – ami magas C-, és E-vitamint biztosít szervezetünknek – stimulálja az immunrendszert, és védelmezi az idegrendszert.
Az energiabevitel korlátozása jelentős mértékben csökkenti a szív-, és érrendszeri betegségek,az elhízás, az immunrendszeri gyengeség, a memóriahanyatlás, a cukorbetegség és a daganatok kialakulását.
A fiatalosság, a frissesség megőrzéséhez tehát friss, élő ételekre van szüksége szervezetünknek.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás