Gyümölcs-kisokos | Egészséges életmód

Gyümölcs-kisokos

Barack lekvárMit kell tudni az egyes gyümölcsökről ahhoz, hogy tökéletes lekvárokat készíthessünk? A lekvár amellett, hogy nagyon finom és fantasztikus kiegészítése lehet valamilyen ételnek, megadja nekünk azt a lehetőséget is, hogy télen ehessünk gyümölcsöt. A jól elkészített lekvár nem csak egészséges és finom, hanem szép is és akár tartósítószer és hűtés nélkül is képes sokáig elállni. Ehhez ismerni kell a gyümölcsöket és azok viselkedését, ebben nyújt segítséget a kisokos.

Eper

Lehetőleg ne folyóvíz alatt mossuk meg a törékeny gyümölcsöt. Az erős vízsugárral szétnyomhatjuk a szemeket és a gyümölcs levéből és aromájából is veszíteni fog. Az eper magas fehérje tartalmú, ezért főzéskor természetes hab keletkezik a lekvár tetején. A hab körbefogja a levegőt, és ezzel az esetleges mikroorganizmusokat, mely befolyásolja lekvárunk eltarthatóságát, és a lekvár színének változásáért is felelős. Ezért mielőtt a kész lekvárt beüvegezzük, távolítsuk el a habot a tetejéről.

Meggy

Ha nem elég érett a gyümölcs befőzéskor, akkor savanyú lesz a lekvár, ezért csak tökéletesen érett szemeket használjunk. A lekvár optimális állagának eléréséhez érdemes a befőzendő gyümölcs mennyiség felét összeturmixolni. Extra tipp: különleges zamatot kölcsönöz a meggynek, ha erdei gyümölccsel vagy őszibarackkal vegyítjük.

Málna és szeder

Mindkét gyümölcs könnyen összenyomódhat és hamar penészedni kezd. Ezért érdemes a szüretelés után azonnal befőzni. Ezt a két gyümölcsöt megmosni nem szükséges, elég gondosan átválogatni. A málna isteni ízt kap, ha kombináljuk sárgabarackkal, nektarinnal vagy őszibarackkal. Míg a szeder a meggyel és az almával alkothat fantasztikus íz-kavalkádot.

Ribizli

Sokféle ribizli létezik, talán a két legismertebb a fekete- és a piros ribizli. A piros változat elterjedtebb nálunk, de a fekete is nagyon egészséges a magas C-vitamin tartalma végett. A ribizli magas savtartalmú és jól fagyasztható. A fürtöket megmosás után, egy villa segítségével egészen gyorsan le lehet szemezni. Jól kombinálható erdei gyümölcsökkel és meggyel.

Sárgabarack

A sárgabarack héját könnyedén eltávolíthatjuk, ha a befőzés előtt leforrázzuk. Ha kevéssé lédús sárgabarackot főzünk be, akkor adhatunk hozzá egy kevés pezsgőt, bort vagy piros szőlőlét. Az eper és a mandula nagyon jól illik a kajszihoz.

Nektarin és őszibarack

A nektarin és az őszibarack héja barnás árnyalatot kölcsönöz a lekvárnak, ezért érdemes meghámozni őket a befőzés előtt. Az őszibarack hámozása könnyebb, ha előtte leforrázzuk. Mindkét gyümölcs kitűnő társa lehet az erdei gyümölcsöknek vagy a kajszibaracknak.

Áfonya

Az áfonya különböző fajtái – a vadon termett áfonyától a nemesített változatig – alkalmasak a befőzésre. A vadon termett változat nagyon sérülékeny, ezért szüretelés után érdemes azonnal bedolgozni. A nemesített változat képes a hűtőben 1-2 napig elállni. Mivel kevésbé lédús a gyümölcs, ezért érdemes a gyümölcs egy részét összeturmixolni befőzés előtt.

Szilva

Azért, hogy a szilva héját ne főzzük szét, érdemes a gyümölcsöt apróra vágni a főzés előtt. Jól harmonizál az erdei gyümölcsökkel, az almával és változatosan fűszerezhető fahéjjal és szegfűszeggel.

Alma

Sok fajtája létezik és szinte egész évben elérhető. Könnyen és hosszú ideig tárolható. Savtartalmuk és ízük nagyon különbözhet egymástól. Magas pektintartalma miatt nagyon jó hatással van az emésztésre. Az almát fahéjjal és szegfűszeggel tökéletesen lehet ízesíteni.

Körte

Szintén kedvelt gyümölcs hazánkban a körte, mely késő nyártól késő őszig frissen szedhető. Érdemes akkor szüretelni, amikor a húsa még kemény, de a héja már sárgás. Leszedve tovább érik, ezért tárolni nem szabad túl sokáig. A szilvával és a kivivel kombinálva nagyon finom összhatást érhetünk el.

Citrusfélék

A citrusfélékből (citrom, narancs, zöld citrom, grépfrút stb.) készült lekvárokhoz felhasználhatjuk a gyümölcs kifacsart levét, vagy akár a gyümölcs felaprított húsát. Minél savanyúbb a gyümölcs, annál több cukrot érdemes hozzákeverni.

Gyakorlati tanácsok

Vannak olyanok, akik allergiások vagy érzékenyek valamire (például tartósítószer és/vagy cukor). Ilyen esetben érdemes ezeket az összetevőket kihagyni vagy helyettesíteni. Például a hagyományos fehér cukor helyett lehet használni barna cukrot vagy valamilyen édesítőszert, például Xilit-et.

Tartósítószert egyáltalán nem szükséges a főzethez adni. A lefóliázott üveg tetejére, a két celofán közé lehet szórni egy kevés tartósítószert (szalicilt szoktam használni, amit patikában lehet venni vény nélkül). Ha nem akarunk a gyümölcs hámozással sok időt eltölteni, akkor átturmixolhatjuk az egész befőzendő mennyiséget.

A gyümölcsöket általában sokáig főzik, hogy elérjék a megfelelő sűrűséget. Egy másik megoldás lehet, hogy nem főzzük sokáig és a befőzést követően csak celofánnal zárjuk le az üveget. Az így állni hagyott lekvárok besűrűsödnek. Ha már eléggé összeszáradtak, akkor lezárom a befőttes üveg kupakjával. Ezek a “nem hivatalos” módszerek nekem beváltak és évek óta alkalmazom őket. A lekvárjaim finomak és egészségesek.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás