Folyamatosan megtévesztenek! Ne dőlj be! | Egészséges életmód

Folyamatosan megtévesztenek! Ne dőlj be!

Folyamatosan megtévesztenek! Ne dőlj be!Figyelem magam körül az embereket és nem teljesen értem, hogy miért nem úgy cselekszenek, ahogyan az logikus lenne. Mindenki tudja, hogy a McDonald’s vagy Burger King éttermek ételei nem a lehető legegészségesebbek, mégis rendszeresen járnak oda enni az emberek. A gyors éttermek álláspontját megértem, nekik az a fontos, hogy minél több eladást érjenek el. Ez jó üzlet nekik.

Az emberek miért nem képesek a jó megoldást választani – hiszen azt mindenki tudja, hogy ezek az ételek nem jó minőségűek… Láttam egy videót, Talán Jamie Oliver volt, aki bemutatta a gyermekeknek, hogy milyen módon készül a gumicukor. A gyermekek undorodtak a folyamatot látva. A végén mégis mindegyikük kért gumicukrot, mert az finom. Mi a megoldás?

A felnőttek felelőssége

A felnőtteknek nagy szerepe van a kultúra megváltoztatásában, mert minden gyermek elfogadja azt, amit a szüleitől lát. A gyermek nem kérdőjelezi meg a szülők viselkedését, elfogadja és utánozza (akár egy életen át). A felnőtt viszont képes arra, hogy átértékeljen szokásokat, kérdőre vonja azt, amit otthon tanult. Tudom, hogy fájdalmas azt mondani, hogy a nagymama sütijei teljes mértékben egészségtelenek és márpedig én többet nem kérek belőlük. Ez nehéz, de nincs más megoldás.

A gyermeknek muszáj jó példát mutatni, függetlenül attól, hogy mi felnőttek mit láttunk otthon. Meg kell tanítani a gyermeket arra, hogy a zöldséges pult az, ahol a valódi ételt látjuk – ellentétben a fagyasztóval. Természetesen sok idő az ételeket elkészíteni és megértem, hogy rohanó világban élünk. Erre is fogok egyszerű megoldási tippet adni!

A közösségi rossz példák

A gyermek bekerül egy közösségbe, ahol másoktól általában sok rossz példát lát. Erre is hatással kell lennünk. Meg kell tanítani a gyermeknek, hogy hiába „menő” az egészségtelen étel, mi nem olyat eszünk. Ez sem egy egyszerű feladat, és biztosan lesz belőle probléma. El kell dönteni, hogy mi a fontosabb: a gyermekünk egészsége vagy a nyugalom, melyért nagy árat fizet a gyermek.

Azért nehéz a dolog, mert a rossz étkezési szokások miatti problémák 10-20-30 év távlatában jönnek elő. Nem véletlen az a mondás, hogy „ha 40 év felett nem fáj semmi, akkor már nem élsz”. Ez inkább szomorú, mint követendő példa. És az még szomorúbb, hogy a 40 év, már inkább csak 35 – és folyamatosan csökken ez a szám.

A megoldási lehetőségek

Az alapvető, hogy az ételnek egészségesnek kell lennie, ez egyénenként változhat (például allergia esetén). Ezen kívül még két fontos dolog van, mely mellett nem mehetünk el: az íz és az elkészíthetőség sebessége. Az íz azért fontos, hogy legyen kedvünk megenni, az elkészíthetőség sebessége pedig azért, hogy valóban neki is álljunk elkészíteni. Ezen kívül van még egy harmadik lényeges dolog is: a kinézet. Ami tetszik, azt sokkal nagyobb kedvvel fogyasztjuk (és ezzel a gyermekek még inkább így vannak)! Lássuk ezeket a gyakorlatban:

Íz és aroma:

  • Az ételeket készítő gyárakban kitalálták azt, hogy a zsír, a só és a cukor megfelelő aránya ellenállhatatlanná teszi az ételeket. Ezt könnyen kihasználhatjuk, csak az alapanyagokra kell figyelni.
  • Zsírok kapcsán több választási lehetőségünk van. Sütéshez vagy a kókuszzsírt vagy a disznózsírt javaslom. Evéshez pedig valamilyen növényi olajat (dió-, olíva-, mandula- vagy bármilyen más olaj). Így a zsír, amit eszünk, egészséges lesz – és ugyanolyan élményt ad!
  • A só választás esetén vagy magas tisztaságú sót válasszunk (aminek a 99%-a NaCl), vagy tengeri sót, ami nincs keverve semmi mással.
  • A cukor már egy sokkal rafináltabb dolog, mint a zsír és a só. Én nagyon sokszor nem teszek a süteménybe cukrot, és mazsolával édesítem meg. Nekem ez nagyon bevált és sokkal egészségesebb, mint a cukor. Ha mindenképp kell használni édesítőt, akkor steviat vagy xilitet választok. A legjobb megoldás az, ha valamilyen gyümölcs hozzáadásával édesítünk, és erre az aszalt gyümölcsök a legjobbak. Ha valaki nem szereti a mazsolát, akkor daráljuk le, és nem fogja érezni csak az édes ízt!

Bármilyen ételt lehet picit édeskéssé tenni, de ne essünk túlzásba! Az ízeknek is megvan a megfelelő szerepe, és nem egészséges csak édeset enni. Ha nem akarsz kísérletezni, akkor keress egy szimpatikus receptet a gyűjteményünkből.

Gyorsaság:

Természetesen egy torta elkészítésére időt kell szánni, de vannak azért más lehetőségeink is. Például egy édesburgonyás vagy sütőtökös édes kenyér elkészítésének ideje 15 perc munkát igényel mosogatással, a többit a sütő végzi (45 perc alatt megsül). Ezzel már van is édesség – természetesen mazsolával édesítve, és fehér liszt helyett királyliszt vagy teljes kiőrlésű tönkölyliszt használatával. (Ha szükséges xilittel édesítve!)

Salátakészítéskor nem kell mindent felaprózni – én sem mindig teszem ezt. Ha gyorsan akarok elkészülni, akkor fogom a konyhai aprítót és azzal a kívánt apróságúra darálom a zöldségeket – kész a saláta. Erre a célra nem jó olyan gép, ami turmixot készít, mert akkor folyós lesz a végeredmény, és most épp rágható dolgot akarunk. Utána kiöntöm egy tálba, fűszerezem és máris ehető a saláta.

Szépség:

Emlékszem, hogy mennyire szerettük azt, amikor apánk készítette el a vacsorát. Ő mindig kis katonákból különböző formákat rakott ki nekünk. Ez bizony sok időt igényel – nem is volt túl sokszor ilyen vacsoránk. Viszont néhány másodpercet érdemes arra szentelni, hogy díszítsük az ételt, mert sokkal mutatósabb lesz, és ezért sokkal szívesebben fogják fogyasztani kicsik és nagyok is. Ez valóban csak néhány másodperc, amíg megszórjuk pár szem chia- vagy lenmaggal, öntünk rá egy kis olajat vagy ráteszünk pár karika paradicsomot.

Amivel nagyon sokat lehet javítani az étel kinézetén az a tál és tányér színe. Nem régen vettünk egy mélylilás, bordós tányért és tálat. Hihetetlen, hogy mennyivel jobban néz ki azon az étel, mint a hagyományos fehéren! Legyél bátor és vásárolj olcsón valamilyen készletet – például az Ikeában ki lehet fogni jó áron, szép tányérokat (mi is ott vettük a lilát).

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás, Zöldség és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás