Ételkombinációk a jobb vércukorszint érdekében | Egészséges életmód

Ételkombinációk a jobb vércukorszint érdekében

Ételkombinációk a jobb vércukorszint érdekébenKét problémát kell megemlíteni a vércukorszinttel kapcsolatban. Az egyik a vércukorszint ingadozás, a másik pedig maga a vércukorszint. Biztosan hallottad már, hogy ha a vércukorszinted leesik, akkor fáradtnak érzed magad, de akár szédülést is kiválthat a túl alacsony vércukorszint. Ha a vércukorszint ingadozása csekély (erre szokták mondani, hogy állandó, de valójában mindig van ingadozás, csak nem jelentős), akkor érzed magad a legjobban.

A hirtelen vércukorszint emelkedés vagy esés mindig kellemetlen érzetekkel jár. A másik probléma a vércukorszint „magassága”. A túl magas vércukorszintnek (hiperglikémia) hosszú távon egészség károsító hatása lehet. Ez két dolog miatt alakulhat ki, és ezt nevezik egyes illetve kettestípusú cukorbetegségnek. Az egyes típusú, amikor a szervezet nem tud inzulint termelni. A kettestípusú, amikor a test nem tud a magas vércukorszintre megfelelően reagálni. Hogyan legyen a vércukorszintünk megfelelő?

Mit jelent a vércukorszint?

A vércukorszint a vérben lévő glükóz mennyiségét jelzi. A glükóz egy cukorfajta, amely az általunk elfogyasztott ételekből származik. A glükóz az, amit a szervezet átalakít, majd képes eltárolni. A test sejtjeinek a glükóz a legfőbb energiaforrása. Azért kerül ez a vérbe, hogy a vérkeringéssel minden sejthez eljuthasson.

Tehát a glukóz jó dolog, a baj azzal van, ha túl sok. A mai átlagember étrendjében túl sok a cukor – valószínűleg azért, mert szeretjük az édes ízeket. A túl sok cukorfogyasztás, hosszú távon kettestípusú cukorbetegséghez vezethet. Itt találhatsz egy tesztet, amelyből megállapíthatod, hogy mekkora esélyed van a cukorbetegségre: Cukorbetegség TESZT

Tehát GI… Mi is az a GI?

A GI, a Glikémiás Index kifejezés rövidítése. Ez a szám mutatja meg, hogy egy bizonyos étel elfogyasztása után milyen magasra ugrik a vércukorszint. A GI annyit jelent, hogy azok az ételek, melyeknek magas a GI értéke nagyobb eséllyel emelik a vércukorszintet veszélyesen magasra. De ez nem azt jelenti, hogy magas GI értékű ételeket ne fogyasszunk. Szeretnél még többet megtudni a glikémiás indexről? Érdekel, hogy milyen ételeknek magas a GI értéke? A válaszokat itt megtalálhatod: Egészség Íze.

Párosítsunk ügyesen a GI csökkentés érdekében

Miért van a népszokásban vajas kenyér? Miért kell a vaj a kenyérre? Sokszor megkérdőjelezzük, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyjuk a népszokásokat. Leginkább azért, mert nem tudjuk, hogy az adott szokás miért alakult ki. Ilyen a vajas kenyér esete is. Esszük a péksüteményeket, de vaj nélkül… ez hiba. Ugyanis a vaj a kenyér glikémiás indexét 95-ről 65-re csökkentheti! Hasonlóképpen a zsír is csökkenti a GI értéket – de azért a zsíros kenyérhez együnk hagymát is, mert a hagyma segíti a zsír emésztését.

Újabb kérdés: miért van a dresszingekben ecet vagy citrom és esetleg olaj is? Az olajról már kitalálhatjuk a választ, hiszen az zsír, és éppen az előbb beszéltem róla – a zsír csökkenti a GI értéket. És igen, a savas összetevők (például ecet, citrom) is csökkentik a GI értéket. De az ételek elkészítésének módja sem mellőzhető, hiszen maga az elkészítés is csökkentheti a GI értéket. Erről bővebben az Egészség Íze könyvemben írtam is.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás