Erős csontok egy életen át II. | Egészséges életmód

Erős csontok egy életen át II.

A sajtokKalciumbevitelünk legjobb forrásai a tejtermékek, a tej, a joghurtok és a sajt.

Általában minél keményebb a sajt, annál több benne a kalcium. 100g eidami 80 mg kalciumot, 100 g parmezán 85 mg kalciumot tartalmaz, míg ugyanennyi túróban mindössze 9 mg kalcium van.

A zsírszegény tejtermékek kalciumtartalma semmivel sem alacsonyabb, mint a normális zsírtartalmúaké. Sőt térfogatra számolva a fölözött tejben valamivel több is van benne, mert ez az ásványi anyag a tej nem zsíros részében található.

Az ásványvizek között is vannak olyanok, amelyek sok kalciumot tartalmaznak. A kemény vízben van kalcium, egyes területeken, ahol különösen kemény a víz, a kalciumtartalom a literenként 250 mg-ot is elérheti.

Néhány ismert ásványvizünk kalciumtartalma literre vetítve:

balfi                       220 mg

evian                        78 mg

natur aqua           180 mg

San Pellarino       208 mg

szentkirályi             63 mg

theodora kékúti   246 mg

visegrádi                 163 mg

A várandós kismamáknak a táplálékkal igen sok, a csontképzéshez nélkülözhetetlen tápanyagot kell bevinnie, hiszen a magzat szükségleteiről is gondoskodnia kell. Ha sok zöldséget és gyümölcsöt, gabonafélét és fehérjét fogyaszt, tulajdonképpen jó kezdést ad a gyereknek, hogy csontjai később erősek legyenek.

A terhesség ideje alatt a kismama szervezetébe került kalcium jelentős része a fejlődő magzat szervezetébe kerül, a szoptatás idején pedig az anyatejbe. Ha nem szerepel elegendő kalcium az étrendjében, akkor a hiány a csontokból pótlódik és növeli a csontritkulás kockázatát.

Ennek ellenére a hivatalosan ajánlott napi kalciumbevitel csupán 1200 mg, tehát lényegében ugyanannyi, mint más egészséges felnőtt esetében. Ennek oka, hogy a terhes nők szervezete hatékonyabban szívja fel a kalciumot, és kevesebbet választ ki a vizeletben. Mindazonáltal a csontritkulás megelőzése érdekében ajánlott mintegy 30%-kal növelni a bevitelt.

Ha a terhesség alatt elegendő kalciumot fogyaszt, a szülővé válás nemcsak örömöt jelent, de a csontok egészsége szempontjából is előnyös. Egy felmérés alapján ugyanis az anyukák körében jelentősen kisebb a csípőcsonti törések kockázata, mint a gyermektelen nők esetében.

Szoptatás alatt különösen oda kell figyelni az étrendre. A növekvő kisbaba az anyatejből jut hozzá mindazokhoz a tápanyagokhoz, amelyekre csontjai és izmai egészségéhez szüksége van. Ezért napi 1200 mg kalcium bevitelét szokták javasolni, a többlet nagyjából 2 dl tejjel fedezhető. Mindehhez egyen sok zöldséget, gyümölcsöt, fehérjét és gabonafélét. Igyon sok folyadékot, de kerülje a koffeint, a szénsavas üdítőt és az alkoholt.

A változás korát követően csökken az ösztrogénszint, emiatt a csontok ásványianyagtartalom- vesztése gyorsul, és jelentősen nő a csontritkulás kockázata. A menopauza után tehát fokozottan ügyelni kell a kalcium, a D-vitemin és a többi fontos ásványi anyag megfelelő bevitelére.

 

 

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás, Zöldség és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás