Energiaadó friss gyümölcsök | Egészséges életmód

Energiaadó friss gyümölcsök

Mérlegeljünk, mit teszünk a kosarunkba, az egészségünk múlhat rajta

Mérlegeljünk, mit teszünk a kosarunkba, az egészségünk múlhat rajta


A banán nagyon egészséges nassolni való. Fogyasztható turmixban, gabonapehelyhekkel vagy alacsony zsírtartalmú joghurthoz, pudinghoz keverve, de szendvicsbe is tehetjük. Fokozza az energiát és kedvezően hat a szellemi energiaszintre is.A banán keményítőtartalma érése során cukrokká alakul át. Az érett banánban sok gyümölcscukor található, akár 23g is, ami gyorsan emeli a vércukorszintet és rövid ideig szinten is tartja. A banán ezért ideális testmozgás előtt és után is, mert könnyen emészthető.  Szerotonin és dopamin nevű biogén aminokat tartalmaz,  amelyek az agyi neurotranszmitterek építőkövei. A szerotonin felelős a “jól érzem magam” érzésért, míg a dopamin fontos az érzelmi egyensúly megteremtéséhez. A banán azon kevés élelmiszer egyike, amelyek növelik a szexuális energiaszintet, mivel szexuális vágyat serkentő bufotenint tartalmaz. A banánban kálium, magnézium, valamint B6 és C-vitamin is található.

Olajbogyó

Az olajbogyó először zöld, de érése során színe a bíbor különböző árnyalatain át egészen fekete színűvé válik, zamata finomabbá válik, az energiában gazdag olaj mennyisége nő. Az olívaolaj készítéséhez az olajbogyókat még éretlenül leszedik. Ilyenkor keserűek és teljesen ehetetlenek. Savtartalmuk kicsi, ami nagyon fontos, ugyanis annál finomabb lesz az olaj, minél kevesebb a bogyóban a sav. Az olívaolaj használható főzéshez, pizzákhoz, tésztákhoz, kenyérhez és salátákhoz is. Az olívaolaj fogyasztása 25%-kal csökkenti az isémiás szívbetegség kockázatát. Szívinfarktust szenvedett 600 beteg vizsgálata során kimutatták, hogy a mediterrán étrendet tartók esetében 56%-kal kisebb valószínűséggel következett be újabb szívroham és haltak meg szívbetegség miatt, mint a szokásos ételeket fogyasztó betegek. Magas vérnyomás esetén a napi főzés céljából felhasznált 30-40g olívaolajjal hat hónap alatt 50%-kal csökkenteni tudták a szükséges vérnyomáscsökkentők mennyiségét, míg napraforgóolaj fogyasztásakor csak 4%-kal.

Az olajbogyóban nincs szénhidrát, nagy energiatartalmát a zsírsavak, elsősorban az olajsav adja. Az extra szűz, nem tisztított olívaolaj a legjobb minőségű. Az íze is ennek a legfinomabb, mert a bogyó első préseléséből származik. Sok antioxidánst, E-vitamint, karotinoidokat és plifenolokat tartalmaz.

Az avokádó

Az avokádó Közép-Amerikában honos, de már az egész trópusi területre kiterjed a termesztése. Az avokádó a legtöbb gyümölccsel ellentétben csak akkor kezd el érni és tápértékben gazdagodni, ha már leszedték a fáról. Felhasználási lehetőségei nagyon változatosak, fogyasztható előételnek, salátaként, főve sajtos és zöldséges tésztákban. Az átlagos avokádó 130g, kb 250kcal energiát ad. Egy nagy avokádóban akár 400 kcal energia is lehet. Néhány változata energiatartalmának 80%-át növényi olaj formájában tárolhatja, többnyire egyszeresen telítetlen zsírsavként. Ezek gazdag energiaforrások, és az olívaolajhoz hasonlóan kedvezően befolyásolják a vér koleszterinszintjét és a keringési rendszert. Az avokádó manoheptulóz nevű cukrot is tartalmaz, ami segít az éhségérzet leküzdésében.

A gyümölcsök körében az avokádó az egyik legtáplálóbb egészséges energiaforrás. Fehérjetartalma is a legnagyobbak közé tartozik, de B6-, C-, és E-vitamint, alfa-karotint, rezet, káliumot és magnéziumot is tartalmaz.

Az avokádó puhán, rugalmasan és egészségesen tartja a bőrt, és ragyogóvá teszi a hajat. Magas omega-3 zsírsav tartalma a ráncok kialakulását csökkenti, növeli az agyi kapacitást és enyhíti az ízületi fájdalmakat.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás