Energiaadó friss gyümölcsök II. | Egészséges életmód

Energiaadó friss gyümölcsök II.

Citrusfélék

Citrusfélék


A citrusfélék

A narancs, a citrom, a lime és a grapefruit ismert és kitűnő C-vitamin források. Naponta egyetlen gyümölcs elfogyasztása fedezi a javasolt 60 mg-os C-vitamin bevitelét. A narancs bioflavonoidokat is tartalmaz, ezek az erős antioxidánsok védelmet jelentenek a rákkal, a gyulladásos betegségekkel és a szívbetegségekkel szemben. A narancsban a hesperidin nevű flavonoid is megtalálható, míg a grapefruit a naringein néven ismert másik flavonoidot tartalmazza. Ezek a fontos növényi hatóanyagok fokozzák a C-vitamin antioxidáns hatását. A citromban nagy mennyiségben más növényi hatóanyagok, limonoidok és limonének is találhatók, amelyekről szintén azt tartják, hogy védenek a rákkal szemben. (Lásd korábbi cikkünket a citromról) A citrusfélék antioxidáns hatásuk által csökkentik a gyulladást, ez fontos lehet a légutak irritációjának megelőzésénél asztmás betegség esetén.

A téli napokban sok citrusfélét fogyasztó gyerekeknél kisebb valószínűséggel alakul ki sípoló légzés. A hörgőgörcs megelőzésével fenntartható a tüdőkben az optimális oxigénszint, így elegendő oxigént biztosíthatunk a fűtőanyagok, a glükóz és a zsírsavak energiát biztosító elégetéséhez. Végül a citrusfélék pektint, oldható rostot is tartalmaznak, ami csökkenti a koleszterinszintet, emellett található bennük folsav, kálium és kalcium is.

A narancs (100g gyümölcs) 9g cukrot tartalmaz, és tartós energiafokozó hatású, ezért fogyasztják a sportolók játék közben szívesen frissítőként. A frissen csavart narancs népszerű, energiadús, egészséges ital, ugyanígy a grapefruitlé is, különösen a rózsaszín vagy piros húsú gyümölcsből készült; ezek édesebbek, mint a klasszikus sárga változat.

A mangó igen tápláló gyümölcs, nagy, lapos, kemény magot rejt hosszában, a rossz ízű héja és a rostos, csúszós húsa közepén, ami nehezen fogyaszthatóvá teszi. A legegyszerűbben úgy készíthető elő fogyasztásra, hosszában harmadoljuk, kivágjuk középről a magját és rácsosan felvágjuk belülről a húsát. A harmadot aztán kifordítva falatnyi gyümölcshúsdarabkákat kapunk, ami könnyen eltávolítható. Egyre több helyen kapható szárított mangó, ami energiadús, ízletes, könnyen fogyasztható nassolni való.

A mangóban sok a növényi festékanyag – karotinoid, amiből a szervezet A-vitamint állít elő. A gyümölcs egyes fajtái esetén 100g gyümölcshúsba akár 3g karotinoid is előfordul. A mangóban bizonyos rákellenes hatásúnak vélt anyagok is megtalálhatóak – ezek pontos hatása még tisztázásra vár. A mangó nagy mennyiségben tartalmaz C-vitamint, és rostot, káliumot és E-vitamint.

Egy átlagos méretű, 150g tömegű mangó kb 85 kcal energiát tartalmaz. Húsának 14%-a cukor, ezért gyors és egészséges energiafokozó.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, táplálkozás, vitamin és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás