Az egészséges étkezés – 4. rész | Egészséges életmód

Az egészséges étkezés – 4. rész

Az egészséges étkezés - 4. részA cikksorozat előző részeiben megbeszéltük, hogy érdemes fokozatosan áttérni az egészségesebb életmódra, és nem egyik napról a másikra. Aztán szó volt a mértékletességről, és a cukorfogyasztásról. Majd a zöldségek és gyümölcsök nélkülözhetetlenségéről beszéltünk és a rostok egészségünkre gyakorolt jótékony hatásáról.

Ebben a részben pedig a szénhidrátokról és a csontokról fogunk beszélni. Ezek a témák is olyanok, hogy sok egymással ellentétes információt találhatunk róluk. Igyekszem leegyszerűsíteni és a hétköznapokban alkalmazhatóvá tenni azt a sok információt, amit erről a témáról fel lehet kutatni. Induljunk tovább az utunkon és alkalmazzuk az alábbiakat:

Válassz egészséges szénhidrátokat és teljes gabonákat!

Az egészséges szénhidrátok és főként a teljes gabonák jelentik a test számára a megfelelő energiaellátást. A teljes gabonák gazdagok a fitokemikáliákban és az antioxidánsokban, amelyek képesek megvédeni bennünket a szívkoszorúér problémáktól, bizonyos rákos megbetegedésektől és a diabétesztől.

Egészséges szénhidrátoknak (vagy jó szénhidrátoknak) nevezzük a teljes kiőrlésű gabonákat, a babféléket, a gyümölcsöket és a zöldségeket. Ezek a szénhidrátok lassan szívódnak fel a szervezetünkben, ezért tovább érezzük a jóllakottságot és a vércukorszintünket, illetve az inzulintermelést stabilizálják – nem lesznek kiemelkedő és nagyon alacsony szintek.

Ellenben az egészségtelen (vagy rossz) szénhidrátok csoportját képezik a fehér liszttel készített ételek, a sokszorosan feldolgozott fehércukrot tartalmazó készítmények, a fehér rizs, melyről eltávolítottak minden korpát, rostot és tápanyagot. Ezeket gyorsan megemésztjük, és hirtelen megemelik a vércukor szintünket – viszont gyorsan juthatunk belőlük energiához is, ami inkább a sportolók számára lehet érdekes.

Hogyan ehetünk több jó szénhidrátot?

Ezzel a néhány egyszerű megoldással, fokozatosan és szinte észrevétlenül egyre több jó szénhidrátot csempészhetünk bele a szokásos étkezéseinkbe:

  • Válasszunk teljes gabonákat: teljes kiőrlésű lisztekből készült péksütemények, barna rizs, köles, quinoa, árpa. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy 100%-ban teljes gabonából készült terméket vásároltunk, mert sokszor csak egy bizonyos mértékben tartalmaznak jó szénhidrátokat a termékek.
  • Keverjünk mi is, ahogy a nagy gyártók! Sokszor a teljes gabonák használata ijesztő és elsőre nem is feltétlenül ízletes. Próbáljunk meg egyre több jó szénhidrátot használni, apránként áttérni – az apró lépésenkénti áttérésről az első részben már volt szó.
  • Kerüljük a sokszorosan feldolgozott ételeket! Bár a péksütemények gyors étkezést jelentenek, fokozatosan hagyjuk el őket – ha szükséges készítsük el házilag. De érdemes kerülni a különböző krémeket, nassolni valókat és müzliféléket is.

A kalcium és a csontok egészsége

Nagyon nagy félreértések keringenek a kalciummal kapcsolatban, a köztudatban. Az első ilyen a kalcium pótlása. Ha csak egyszerűen kalciumot szedünk, az nem fog beépülni a testünkbe, a test ki fogja választani. A legjobb az, ha a hétköznapi étkezésünk tartalmaz természetes forrásokból eredő kalciumot. Például zöld levelű zöldségek: brokkoli, kelkáposzta, római saláta, zeller, spárga, zöldbab, kelbimbó stb. De ehetünk babféléket is: feketebab, vesebab, fehérbab stb.

A kalcium felszívódását csak úgy lehet elérni, ha a kalcium mellett más tápanyagok is megtalálhatók. Tehát a kalcium mellé szükségünk lesz megfelelő mennyiségű D-vitaminra, C-vitaminra, magnéziumra és még egy sor dologra. Ezekről bővebben már írtam, nem olyan régen: Új év, új lehetőség a vitaminokra . És azt is érdemes tudni, hogy vannak olyan esetek, amikor a kalcium bevitel nem ajánlott, például vesekő esetén. Sőt a kalciumot túl is lehet adagolni, ezért érdemes orvossal konzultálni mielőtt elkezdjük szedni.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Diéta, életmód, táplálkozás és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás