Az egészséges étkezés – 3. rész | Egészséges életmód

Az egészséges étkezés – 3. rész

Az egészséges étkezés - 3. részEz már a sorozat harmadik része. Az első két részben megbeszéltük, hogy érdemes fokozatosan áttérni az egészségesebb életmódra, és nem egyik napról a másikra. Aztán szó volt a mértékletességről, és végül beszéltünk a cukorfogyasztásról. Nem lehet elégszer ismételni, hogy a hozzáadott cukor felesleges és egészségtelen!

Most ezekre az alapokra építkezve haladunk tovább. A zöldségek, gyümölcsök és a rost fontosságáról fogunk beszélni. Akármennyire is finom a sok feldolgozott étel, sajnos egészségtelenek, ezért limitálni kell őket étkezéseink során. Viszont a kevésbé kívánatos zöldségek és gyümölcsök nagyon is egészségesek – és létezik olyan elkészítési mód, amire nem tudunk mást mondani, csak annyit, hogy: finom!

Együnk sok színes gyümölcsöt és zöldséget

A gyümölcsök és a zöldségek kevés kalória mellett bőséges mennyiségben tartalmaznak hasznos tápanyagot a szervezetünk számára. Ez azt jelenti, hogy tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és rostokkal. Összpontosíts arra, hogy naponta legalább ötször gyümölcsöt és zöldséget fogyasztasz. Ez természetes módon fog telítettség érzetet kelteni és így segít abban, hogy a kevésbé egészséges ételekből kevesebbet tudj enni.

Például lehet egy étkezésed egy félbögrényi gyümölcs vagy zöldség, esetleg egy kisebb alma vagy banán. A többségnek meg kellene dupláznia a zöldség és gyümölcs fogyasztását. Erre is vannak praktikák, például ha reggelizel, egyél mellé gyümölcsöt – vagy csak gyümölcsöt reggelizz. Egyél gyümölcsöt desszertként. A köretedet lecserélheted zöldköretre, salátára, répára, borsóra vagy paradicsomra – csak néhány példa a sok lehetőség közül.

Egyél egy szivárványt minden nap

A fényesebb, sötét színű gyümölcsök és zöldségek tartalmazzák a legnagyobb koncentrációban a vitaminokat, ásványi anyagokat és antioxidánsokat – és a különböző színeknek különböző jótékony hatásaik vannak.

  • Zöldek. Például kelkáposzta, brokkoli, kínai kel és a salátafélék nagyon sok kalciumot, magnéziumot, vasat, káliumot, cinket és vitaminokból A-, C-, E- és K-t tartalmaznak.
  • Édes zöldségek. A természetes módon édes zöldségek (például kukorica, sárgarépa, cékla, édesburgonya, jamgyökér és a hagymafélék) megédesíthetik az ételeidet, és csökkentik a cukor utáni sóvárgásodat.
  • Gyümölcsök. A gyümölcs egy ízletes és élvezetes módja a rostok, vitaminok és antioxidánsok fogyasztásának. A bogyófélék a rákos betegségek harcában hatékonyak lehetnek, az almában sok a rost, a narancs és a mangó a C-vitamin tartalmáról híres és így tovább.

Töltsük fel magunkat rostokkal

Magas rosttartalmú ételek fogyasztása segíthet megtartani a súlyunkat, csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, és még a súlyvesztésben is segíthet. Kortól és nemtől függően, a szakértők napi 21-38 gramm rostot javasolnak naponta az optimális egészséghez. Sajnos manapság a többség ennek a felét sem fogyasztja – és az sem lenne baj, ha ennél többet ennél belőle…

  • Általánosságban elmondhatjuk, hogy minél természetesebb, minél kevésbé feldolgozott az étel, annál több rost van benne.
  • Nagyon jó rostforrást jelent a teljeskiőrlésű gabona, árpa, zabpehely, dió, bab. Zöldségek közül például a sárgarépa, zeller, paradicsom. A gyümölcsöket tekintve pedig az alma, a bogyós gyümölcsök, citrusfélék és a körte jó választás.
  • Ugyanakkor nincs rost a húsfélékben, tejtermékekben, és a cukorban. A finomított gabonákban és a „fehér” ételekben, például fehér kenyér, fehér rizs, pékáruk pedig úgy készülnek, hogy a rostokat kivonják belőlük.
  • A rostok fogyasztásának egyik legegyszerűbb módja, ha a pékáruidat tudatosan teljeskiőrlésűre cseréled.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Gabonafélék, táplálkozás, vitamin, Zöldség és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás