Az egészséges étkezés 1 | Egészséges életmód

Az egészséges étkezés – 1. rész

Az egészséges étkezés - 1. részAz egészséges étkezés nem azt jelenti, hogy egy keményen határolt, mindentől megvont étrendet követsz, amitől egészségtelenül sovány leszel, miközben számodra minden kedves ételt megvonsz magadtól. Inkább arról szól, hogy jobban érzed magadat, több energiád van, az egészségesebb vagy, és lelkileg kiegyensúlyozott.

Ha úgy érzed, hogy a táplálkozási tanácsoktól már torkig vagy, főként azért, mert ellentmondanak egymásnak, akkor nem vagy egyedül. Nagyon gyakran előfordul, hogy amit az egyik szakértő megenged, arról a másik azt mondja őrültség. Az egészséges étkezés sorozatban néhány egyszerű tippet mutatok be, hogyan válhatsz egyszerűen egészségesebbé.

Készülj fel a változásra!

A mindent egyszerre megváltoztatni hozzáállás a legjobb út a gyors bukás felé. Ilyen horderejű változtatások általában csalásokhoz vezetnek, majd rövid időn belül az egész diéta feladásához. Sokkal jobb megközelítés az emberek többsége számára az, ha jól felosztott, kis és könnyen kezelhető lépésekben javítanak a táplálkozásukon. Ezzel rászoktatjuk magunkat a rendszeres változtatásra, és a „sok kicsi sokra megy” elv alapján, végül teljes egészégben átalakítjuk az étkezési szokásainkat.

  • Készítsd el saját ételeidet! Ha magadnak készíted az ételeidet, akkor sokkal könnyebb felügyelni, hogy mit és mennyit eszel valójában. Ez egyaránt kritikus az egészséged (hangulatod, emésztésed, immunrendszered stb.) és a testsúlyod kapcsán is.
  • Végezd el a megfelelő változtatásokat! Amikor egy egészségtelen ételt vagy hozzávalót kiveszel az étkezésedből, fontos, hogy egy egészséges alternatív megoldással pótold is. Például a transzzsírok lecserélése egészséges zsírokra, javítja az egészséged, míg az állati zsírok lecserélése finomított szénhidrátra, nem egy minőségi csere.
  • Egyszerűsíts! Bár a kalóriák számolása is sikerre vihet, sokaknak túl nehézkes. Ezért talán könnyebb, ha színekben, változatosságban és frissességben gondolkozol inkább. Az előre csomagolt, kész ételek például megszegik a „friss” szabályt.
  • Olvasd el a kisbetűs részt! Vigyél magaddal szemüveget (és ha kell nagyítót) és mielőtt (ez fontos) megveszel valamit, olvasd el, mi van benne. Sokszor a gyártók próbálják eltitkolni, hogy a termékeikben hozzáadott cukor, egészségtelen zsírok és sok más egészségtelen adalékot.
  • Összpontosíts arra, hogyan érzed magad étkezés után. Ez elősegítheti az egészséges új szokások és ízlés kifejlődését. Minél több egészséges ételt fogyasztasz, annál jobban fogod érezni magadat étkezés után. Fordítva is igaz: minél több az egészségtelen étel, annál kevesebb energiád lesz, kényelmetlenül érzed magad és könnyebben utolér az influenza.
  • Igyál megfelelő mennyiségű tiszta vizet! A víz az egyetlen természetes dolog, ami segít megtisztítani a belsődet. Szabályszerűen kimossa a mérgeket a testedből. Ezenkívül a dehidratáltság csökkenti az energiaszintedet, fáradttá tesz és még fejfájást is okozhat. Sokan összekeverik a szomjúságot az éhséggel. Tedd szokásoddá, hogy ha éhesnek érzed magad, akkor igyál egy pohár vizet és várj. Ha 10 perc után sem múlik el az éhségérzet, akkor egyél.

A mértékletesség kulcsfontosságú

Minden egészséges diéta legfőbb kulcsa a mértékletesség. Mit jelent a mértékletesség? Röviden annyit, hogy annyi ételt eszel, amennyire a testednek épp szüksége van. Elégedettnek kell érezned magadat az étkezés után (és nem megtömöttnek). A mértékletesség magába foglalja a kiegyenlítettséget is. Kiegyensúlyozott mértékben kell fehérjét (protein), zsírt, rostot, szénhidrátot, vitamint és ásványi anyagokat fogyasztani.

A többség számára a kiegyensúlyozottság azt is jelenti, hogy kevesebbet eszik, mint amennyit eddig. Ez nem azt jelenti, hogy nem eheted a kedvenc ételeidet. Például lehet szalonnás reggelit enni heti egyszer, amit egy egészséges ebéd követ – viszont az ebéd ebben az esetben nem lehet disznótoros vagy pizza. Illetve, ha délután lecsúszik 100 kalória csokoládé, akkor este egyél 100 kalóriával kevesebbet – ezt legegyszerűbb úgy megtenni, ha egy nagy adag salátát eszel és hozzá még valamit.

  • Ne akarj kizárni ételeket! Amikor úgy döntünk, hogy egy ételből többé nem eszünk, akkor abból az ételből automatikusan egyre többet akarunk enni, egyre jobban vágyódunk utána. És ez teljesen természetes. Sokkal jobb megközelítés, ha megengedjük magunknak az ételek, de a mennyiségeket csökkentjük. Ahogy az adagot apránként csökkented, egyre jobban fogod magad érezni – és sokszor végül teljesen ki is zárod az ételt az életedből.
  • Kisebb adagokban gondolkodj! Otthon ezt könnyű megoldani, vegyél elő egy kisebb tányért és púpozd meg! Még így is kevesebb ételt fogsz enni, mint a nagy tányérról, de mégis többnek fog tűnni. Ha az étkezés végén nem érzel telítettséget, egyél zöldséget, salátát vagy egy kevés gyümölcsöt.
  • Adj időt az eltelítődésre! Az agynak szüksége van néhány percre, hogy telítettség érzetet generáljon. Ezért előbb kell abbahagyni az étkezést, mint a telítettség érzésének tapasztalása.
  • Ha eszel, akkor csak egyél! A TV előtt enni veszélyes, mert könnyen túleszed magadat. Amikor eszel, ülj le az asztalhoz és csak az evéssel foglalkozz – ne TV-t nézz, ne a telefonnal babrálj, ne olvass stb.

Ez kezdésnek nagyon is hasznos és elégséges. És természetesen hamarosan folytatjuk!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Diéta, táplálkozás és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás