Az 5 legjobb és legrosszabb tej a szívednek | Egészséges életmód

Az 5 legjobb és legrosszabb tej a szívednek

Az 5 legjobb és legrosszabb tej a szívednekAz Egészség Íze best seller könyvemben írtam már a tejről, de most egy kis kiegészítést is teszek hozzá. A tej fontos téma, hiszen arra neveltek minket, hogy igyunk sok tejet, mert egészséges. Mostanában viszont sok ellentétes információt és még ennél is több tejfajtát láthatunk. Közelítsük meg a témát a szívünk egészségének szempontjából.

És természetesen vannak köztünk olyanok is, akik nem ihatják az állati eredetű tejeket – például én sem. Az biztos, hogy nem csak az állati tej egészséges, hanem a növényi tejek is. Azt azonban javaslom, hogy mielőtt nagy mennyiségben vásárolnánk növényi tejeket, kóstoljuk meg őket. Ezek íze egyáltalán nem rossz, sőt nagyon finomak, de más ízük van, mint az állati tejnek és ez meglephet minket. Az erős ízek dominálhatják az ételeket, amikhez fogyasztjuk (vagy amikbe felhasználjuk) a „reform” tejeket.

Tej, egyenesen a tehénből

A tehéntej esetén most arra a tejre gondolok, amit a tehénből fejnek és nem arra, amit az ipar elkészít a lefejt tejből. Ez óriási különbség! 2 dl tehéntej 140 kalóriát, 5 gramm telített zsírt és 24 milligramm koleszterint tartalmaz. Nem vitázom azokkal, akik azt mondják, hogy a tehéntej nem embernek való. Mindenki eldöntheti magának, hogy megissza-e vagy sem. Az viszont biztos, hogy a magas zsírtartalom miatt a szívre áratalmas lehet. Ha viszont iparilag feldolgozott tejet iszol, amiben kevés a zsír, akkor olyan dolgokat is megiszol, amire a testednek nem biztos, hogy szüksége van (például adalékanyagok).

Szójatej

A szójatejben (2dl-re értve) 80 kalória van és 4 gramm zsír. A laktózérzékenyeknek nagyon jó megoldás lehet a szójatej. Mivel növényi tejről beszélünk ezért nincs benne koleszterin és a telített zsír is csak elhanyagolható mennyiségben jelenik meg benne. Ugyanakkor 7 gramm fehérje is van benne, ami a szívnek nagyon hasznos. A szójafehérje (ami a tofuban is megtalálható) csökkentheti a szívroham kialakulásának esélyét.

Sajnos sokszor adalékanyagokat tartalmaz a boltban kapható szójatej. Ezért mindig el kell olvasni, hogy milyen összetevőkből áll. Például a hozzáadott cukor nem feltétlenül egészséges. Viszont magas többszörösen telített zsír szintje, ásványianyag tartalma, vitaminjai és rostja miatt igen értékes lehet számunkra.

Mandulatej

A mandulatej kifejezetten szívbarát. A cukrozatlan változata 30-40 kalóriát tartalmaz, nincs benne telítetlen zsír és koleszterin sem. A dúsított változatok ugyanannyi D-vitamint tartalmaznak, mint a tehéntej, de 50%-al több kalciumot! A mandulatej omega-3 zsírsavat is tartalmaz, ami különösen egészséges (bővebben lásd itt: Vakság ellen Omega-3). Csak arra kell figyelni, hogy ne legyen cukrozott a tej, amit megveszünk. A hozzáadott cukor ugyanis kifejezetten ártalmas lehet a szív számára.

Kókusztej

A kókusztej az egyik kedvencem. Ennek ellenére a szívbetegek vigyázzanak vele. Egyelőre nincs elég kutatási anyag, hogy kimondják egyértelműen, hogy a szívnek mennyire egészséges a kókusztej. Összesen 45 kalória és csak 4 gramm telített zsír van 2dl-ben. Ebben az esetben is nagyon fontos, hogy a cukrozatlan változatot válasszuk a boltokban. Akinek a szívével semmi gond nincs, nyugodtan fogyaszthatja – természetesen mértékkel, mint minden mást is!

Rizstej

A rizstej nem a legjobb választás a szíved szempontjából. A magas szénhidráttartalma miatt nem kedvez sem a testsúlyodnak, sem a szívednek. Mivel alacsony a fehérje tartalma, ezért a rizstej fogyasztásakor figyeljünk a megfelelő fehérje bevitelre is. Ha túl kevés fehérjét fogyasztunk, akkor hajlamosak vagyunk sok szénhidrátot megenni. A túl sok szénhidrát sok problémát okozhat a testben. Tehát, ha a szíveddel gond van, akkor lehetőleg ne rizstejet igyál. Ha egészséges vagy, akkor mértékkel fogyaszthatod – én házikészítésű rizstejet nagyjából 2-3 havonta szoktam fogyasztani.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás