Antioxidáns fajták – mire jók? | Egészséges életmód

Antioxidáns fajták – mire jók?

Antioxidáns fajták - mire jók?Az antioxidánsok olyan anyagok, melyek gátolják a szabad gyököket. Vitaminokat, ásványi sókat, enzimeket és növényi anyagokat tartalmaznak. Segítenek lecsökkenteni a szabad gyökök maga szintjével összefüggő tüneteket és kockázatokat, melyek az életkortól is függenek. Illetve az öregedést is lassíthatják.

A nagy dózisú antioxidáns készítményeknek nincs mérgező hatásuk, de egy nagyon nagy mennyiségű szelénnek (900 mikro-gramm)  már lehet (émelygés, hányás). Éppen ezért érdemes mértéket tartani, illetve a szakemberek által megállapított mennyiséget jó lehet megfogadni. Ételeinkből hozzájutva nagy valószínűséggel nem fogjuk túl adagolni – mert valószínűleg olyan sokat úgysem tudnánk enni.

Mennyire van szükség belőlük?

Számos bizonyíték van arra, hogy az antioxidáns-készletek védelmet nyújtanak a korfüggő betegségekkel szemben, ilyenek a szívbetegségek, a rák bizonyos fajtái és a hályog. Az antioxidánsokhoz hozzájuthatunk a természetes táplálékokból. A gyümölcsökben és a zöldségekben óriási mennyiségű antioxidáns van, béta-karotin, C-vitamin, folsav csakúgy, mint más védekező anyagok, amelyeket fitokemikáliáknak nevezünk. Amerikai tudósok azt mondják, hogy legalább napi 5 adag zöldség fogyasztása 20%-al csökkentheti a rákosodást.

Az a legjobb tanács, hogy annyi antioxidánst kell táplálék formájában fogyasztani, amennyit csak lehetséges. A világ egészségügyi szervezetei minimum 400 g vagy 5 adag gyümölcs és zöldség fogyasztását ajánlják naponta. A napi ajánlott mennyiséget az EU csak a C-vitamin (60 milli-gramm) és az E-vitamin (10 milli-gramm) vonatkozásában határozta meg. (Sportolók számára más értékek a mérvadók, ezeket átlag emberek számára állapították meg.)

Mellékhatások

Az antioxidáns vitaminok kapcsán nem állapítottak meg mérgező hatást. Nagy dózisú karotin fogyasztás táplálék formájában vagy pótlásként narancsossá színezheti a bőrt, de ez a hatás ártalmatlan és fokozatosan elmúlik. A nagy mennyiségű C-vitamin (2000 milli-grammnál több) hasmenést és puffadást okozhat egyes esetekben. A szelén, a cink, a réz a magnézium túlságosan nagy adagban mérgezési tüneteket okozhatnak. Ezért mindig tartsuk be az előírásokat – a több nem mindig jobb!

Antioxidáns fajták előfordulásai

A rák és szívbetegséggel szemben az alábbi antioxidánsok nyújthatnak segítséget:

A rák és szívbetegség kapcsán ajánlott antioxidánsok

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás