A legnagyobb függőséget okozó ételek | Egészséges életmód

A legnagyobb függőséget okozó ételek

A legnagyobb függőséget okozó ételekAz emberek akár 20% él valamilyen élelmiszerfüggőségben. Ez az arány az elhízottak körében magasabb. Az élelmiszerfüggőség pontosan ugyanolyan, mint a kábítószer függőség, legalábbis pszichésen. A függő képtelen korlátozni a fogyasztását bizonyos élelmiszerekből. Bármilyen élelmiszer kapcsán kialakulhat függőség, de vannak olyanok, melyek sokkal nagyobb valószínűséggel okoznak függőséget, mint társaik.

A Michigan-i egyetemen tanulmányozták az élelmiszer függőséget (a tanulmány elérhető angolul az alábbi linken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25692302). Mind az 514 résztvevő 35 élelmiszerből álló listát kapott, mely tartalmazott feldolgozott és feldolgozatlan ételeket is. Majd értékelték, hogy számukra melyik okoz a leginkább függőséget. Az eredmény elképesztő:

7-10% teljes körű függő

A Michigan-i tanulmányból kiderült, hogy a résztvevők 7-10%-a teljes körű élelmiszerfüggő. Ez teljes mértékben megegyezik a kábítószer függőséggel. Vagyis az illetők képtelenek betelni az étkezéssel, folyamatosan ételre, evésre vágynak. Ennél még elképesztőbb, hogy a résztvevők 92%-ának volt valamilyen élelmiszer függősége. Többször fel akartak hagyni az evésükkel, de mindig kudarcot vallottak.

Ez azt jelenti, hogy „teljesen normális”, ha valakinek függőséget okoz egy élelmiszer vagy étel. Ennek nem szabadna így lennie. Bármilyen furcsán is hangzik, az étel „csak” üzemanyag a test számára. Az, hogy élvezzük-e azt, amit eszünk, másodlagos dolognak kellene lennie – sajnos a vizsgálatból az derül ki, hogy ez nem így van. Ne érts félre, nagyon szeretem a finom ételeket – és nem vagyok függő vagy kényszerevő.

Ezek okozzák a legnagyobb függőséget

Láthatjuk, hogy bár a felmérés egy „amerikai” felmérés, mégis sok élelmiszer nálunk is a mindennapok része. Egyáltalán nem meglepő, hogy vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb függőséget okozó élelmiszer feldolgozott étel. Ezek az ételek általában magas cukor és/vagy zsírtartalmúak – és a leginkább kártékonyak az egészségre. Lássuk a 18 leginkább függőséget okozó ételek listáját (ahol a fordítás nem egyértelmű, ott zárójelben az angol kifejezést is közlöm):

  1. Pizza
  2. Csokoládé
  3. Chips
  4. Kekszek (cookies)
  5. Jégkrém
  6. Sült krumpli
  7. Sajtburger
  8. Üdítők – nem diétásak (Soda – not diet)
  9. Édességek
  10. Sajt
  11. Bacon szalonna
  12. Sült csirke
  13. Péksütemények (Rolls)
  14. Vajas popcorn
  15. Reggeli müzli
  16. Gumicukor
  17. Steak
  18. Muffin

Miért okoz függőséget egy étel?

A függőségszerű táplálkozás picivel több, mint az akaraterő hiánya. Biokémiai okai vannak, hogy az ember elveszíti a fogyasztása feletti kontrollt. Ez többszörösen is igaz a feldolgozott élelmiszerekre, főként azokra, melyeknek magas a cukor és/vagy zsír tartalma. Sokszor az ilyen ételeknek rendkívül jó íze van.

Sajnos a feldolgozott ételekben a legtöbb a felesleges kalória, és ezek okozzák a legsúlyosabb vércukorszint egyensúlyhiányt is. Ezek a tényezők sóvárgást váltanak ki a tudatunkban. Vagyis a függőség az agyban alakul ki, nem a testünknek van szüksége ezekre az ételekre.

Az agynak van egy jutalom központja, mely dompamint és egyéb közérzet javító vegyszereket kezd előállítani, amint enni kezdünk – vagyis az étkezés jól eső érzést kölcsönöz számunkra (még akkor is, ha az íze nem a legjobb). Ez a jól eső érzés biztosítja, hogy megfelelő mennyiségű ételt együnk.

A feldolgozott élelmiszerek evése extrán sok közérzet javító hormont szabadítanak fel a testben, míg a feldolgozatlan ételek sokkal kevesebbet. Vagyis az agy számára sokkal nagyobb jutalom a feldolgozott ételeket fogyasztani. Ezután, az agy sóvárogni fog a nagyobb jutalom után, és te ismét a kevésbé egészséges ételt fogod választani. És máris egy ördögi körben vagy, melyből kikerülni egyre nehezebb.

Mi a megoldás?

A drogról leszokni nagyon nehéz. Viszont muszáj, különben rengeteg szenvedést fogunk okozni magunknak és a környezetünkben élőknek is – hisz ki szeretné betegen látni a testvérét, szüleit, barátait?! Nem tud senki helyetted leszokni az egészségtelen ételekről, ezt neked kell megtenned. Igazán jó módszer nincs, a sóvárgás sokáig kísérteni fog.

Az egyik legjobb mód az, ha nem veszed meg az egészségtelen ételeket. Ha megkínálnak vele, ne fogadd el. Természetesen könnyű mondani… de végül ez lesz a megoldás.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Diéta, táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás