A kókuszlisztről | Egészséges életmód

A kókuszlisztről

A kókuszlisztről - mire jóA kókuszlisztet egyre több ember fedezi fel. A népszerűsége nem véletlen, hiszen rengeteg egészségügyi előnye van, ráadásul ínycsiklandozó ételeket készíthetünk belőle. Ezen felül gluténmentes alternatíva a hagyományos lisztekhez képest. Tápanyagtartalmát tekintve rostokban, zsírokban és fehérjében gazdag, a cukor tartalma és glikémiás indexe alacsony.

Talán ezért is lett a paleo elvet követők egyik kedvenc lisztje, de sokan mások is ezt választják, például a gluténérzékenyek, vagy az emésztési problémákkal küzdők. Áteresztő bél esetén, cukorbetegek és vegetáriánusok is sokszor a kókuszliszt mellett döntenek. Azt azért érdemes tudni, hogy a kókuszliszt valójában nem „liszt”, legalábbis nem az általános elveknek megfelelően:

Ha nem liszt, akkor mi?

Nagyon sok mindent lehet liszt állagúra darálni, így a kókuszt is. Az állagtól viszont el kell vonatkoztatni, hiszen a kókuszlisztben nincsen gabona mag, sem dióféle – csak tisztán kókuszból áll. A kókuszliszt előállításakor a kókuszt feltörik. A benne lévő „tejet” kiöntik, majs megszárítják a fehér húsát. A szárítás után alacsony hőmérsékleten megsütik, majd finomra őrlik. Az így kapott állagot vásárolhatod meg a boltban, mint „liszt”.

A kókuszliszt előnyei

A kókuszliszt felhasználásának számtalan előnye van, többek között az, hogy nagyon gazdag tápanyagokban, alacsony kalória tartalmú és sokoldalúan felhasználható. Ezenkívül a kókuszliszt a letöbb esetben nem okoz emésztési problémát vagy káros autoimmun választ, ahogyan azt sok másik liszt. A felhasználást jelentő előnyök magukért beszélnek:

  • Egészséges telített zsírokban gazdag. Ezeket a zsírok a test könnyen alakítja át energiává, melye segíti az anyagcserét és egyensúlyban tartja a vércukorszintet is.
  • A kókusz húsának 61%-a étkezési rost. Ezek a rostok nem szívódnak fel, így a bennük lévő kalória és szénhidrátok némelyike sem. Ezzel szemben egyenesen a béltraktusba kerülnek és segítenek a toxinok eltávolításában.
  • Mivel alacsony a glikémáis indexe, ezért nem emeli meg jelentős mértékben a vércukorszintet. Kutatások bizonyítják, hogy a kókuszliszttel készült ételek a teljes étel glikémiás indexét javíthatják. Ezért a fogyni vágyók és a cukorbetegek számára is jó lehetőséget nyújthat a kókuszliszt.
  • Szintén kutatásokkal igazolt, hogy a kókuszliszt képes az LDL szintet csökkenteni. Ezt a tulajdonságát annak köszönheti, hogy oldható és oldhatatlan étkezési rostokban is gazdag.

A kókuszliszt tápanyagtartalma

Az alábbi értékek 100 g kókuszlisztre vonatkoznak:

  • Energia: 259 kcal
  • Fehérje: 19 g
  • Zsír: 8 g
  • Szénhidrát: 26 g

Felhasználási trükkök, tippek

Az alábbi tanácsokat és tippeket érdemes megfogadni, amikor elkezdjük a kókuszlisztet felhasználni, hiszen sok bosszúságtól és kényelmetlenségtől óvhat meg minket:

  • A normál liszt nem cserélhető egy az egyben kókuszlisztre. Mivel a két „liszt” közelről sem tekinthető azonosnak.
  • A kókuszliszt rendkívül jó nedvszívó, ezért nagyon keveset kell az ételbe tenni. A gyakorlatban a normál lisztnek a negyedét vagy harmadát kell kókuszlisztből felhasználni (pédául 10 dkg normál liszt helyett 3 dkg kókuszliszt). Ezenkívül 100 g kókuszliszthez kb. 2 dl folyadék szükséges – de ez a gyakorlatban sok mindentől függ!
  • A kókuszliszt mellé több tojást kell tenni. Az arány nagyjából 100 g kókuszliszthez 6 kis méretű tojás – ez is a felhasználástól függ. A sok tojásra azért van szükség, mert különben nagyon tömör lesz a végeredmény. Érdemes bevált recepteket használni és a kísérletezést másokra hagyni.
  • Ha panírozáshoz használjuk, akkor a normál liszt adagoknak megfelelő mennyiséget vehetjük alapul.
  • A kókuszliszt csomós! Alaposan el kell keverni a recept többi száraz anyagával mielőtt nedvesség éri.

A kókuszlisztből készült ételek általában sűrűek és szárazak. Ezt megfelelően sok tojással és az ételbe kever gyümölcspéppel vagy zöldségpéppel lehet ellensúlyozni.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Gabonafélék, táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás