8 alapanyag, amit nem mindegy, hogyan készítünk el | Egészséges életmód

8 alapanyag, amit nem mindegy, hogyan készítünk el

brokkoli és répaManapság igen népszerű az egészséges táplálkozás témaköre, de sokan nem tudják, hogy nem csak az a kérdés, hogy milyen összetevőkből áll az étel, amit megeszünk, de az elkészítési módjuk alapján is igen különböző hatást érhetünk el. Sok tényező van, amely befolyásolja a tápanyagok mennyiségét, még akkor is, ha ugyanarról az alapanyagról beszélünk. Ilyen például a főzés, az érlelési folyamatok, az élelmiszerek párosítása és még a saját bélflóránk is hatással lehet arra, hogy mennyi tápanyagot tudunk hasznosítani a növényi alapú élelmiszerekből. De az is igaz hogy nem minden dió, vagy nem minden alma egyforma tápanyagtartalomban. A nyers étel se mindig a helyes út!

Burgonya

Szerintem mindenki ismeri és szereti a burgonyát sült krumpliként elfogyasztani, tört krumpliként vagy főtt burgonyát fogyasztva, azonban leginkább fehér burgonyát fogyasztunk. Egy tanulmány azonban megállapította, hogy a lila burgonya adta a legjobb előnyöket, mivel hozzájárul az alacsony vérnyomáshoz és csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. Emellett megállapításra került, hogy a lila burgonya a fehér burgonyákat túlszárnyalja és nagy mennyiségű polifenolokat tartalmaz, és vércukorszint-emelkedést kisebb mértékben eredményez.

Sárgarépa

Szeretjük a zöldséglevesben felaprítani a zöldségeket, falatka méretű darabkákra. Egy tanulmány azonban kimutatta, hogy a felvágott sárgarépa esetében ahogy nőtt a felület nagysága, lehetővé tette több tápanyag kioldódását a zöldségből. Ez azt jelenti, hogy mosás és hámozás után egészben érdemes megfőzni, hogy minél több tápértéket őrizzen meg. Ebben az esetben is jobb a nyers répa helyett a főzést választani, mert a főtt sárgarépa esetében a karotinoidok magasabb biológiai hasznosulást eredményeznek.

Tea

Ha azt szeretnénk, hogy a tea esetében magas tápanyag felszívódást érjünk el, akkor felejtsük el, amit a britek csinálnak, a tej hozzáadásával ugyanis ténylegesen elveszünk néhány szív- és érrendszeri előnyöket nyújtó hatást amit a tea okozhatna. Mi megy a zöld teához? Adjunk hozzá egy kis citromlevet, ne használjunk édesítőszereket. A citromból nyert C-vitamin segíthet a zöld tea tápanyagainak biológiai hasznosításában.

Fokhagyma

Ne törje össze a fokhagymát! A kutatások azt igazolták, hogy a fokhagyma összezúzása lehetővé teszi, hogy ha legalább tíz percig állni hagyjuk, akkor az allicin nevű enzim elillan belőle, amely pedig bizonyítottan csökkenti a cardiovascularis betegségeket, ugyanis a vérlemezkék kevésbé ragadósak általa, és így inkább szabadon áramolhat a szív- és érrendszerben a vér.

Salátaöntet

Zsírmentes öntettel azt gondolhatnánk, hogy jó ötlet a salátánk ízvilágát feljavítani, de ha megnézzük, hogy ezzel mit adunk fel; inkább válasszuk a zsíros megfelelőjét. Számos tanulmány kimutatta ugyanis, hogy a zsírok által nyújtott előnyök azt hordozzák magukban, hogy a zöldségek, saláták tápanyagai sokkal jobban felszívódnak és nagyobb százalékban kerülnek hasznosításra. Nemcsak az ízeket teszik teltebbé, de a tápanyag feloldozását is elősegíti, mint például a luteint, a likopint, a béta-karotint és a zeaxantint.

Alma és körte

Hagyjuk a gyümölcsöket egy kicsit megérni! Egy tanulmány kimutatta, hogy az érési folyamat lehetővé tette a klorofill bontást az érett alma és körte esetében, amely viszont azt is jelenti, hogy több “nagyon aktív” antioxidánst találhatunk a gyümölcsökben.

Brokkoli

Brokkoli kétségkívül az egyik legjobb élelmiszer, amivel etetheted a tested! Brokkoli a káposztafélék családjába tartozó élelmiszer. A brokkoli igen hatékony a rák egyes fajtáinak megelőzésében, mint például a mellrák, a bőrrák, de hogyan készítsük el a brokkolit, hogy a legjobbat tegyük szervezetünknek? Egy 2008-as tanulmány megállapította, hogy a gőzölés volt az egyetlen elkészítési mód, amely során teljesen megmaradtak, sőt növekedtek is a rák elleni küzdelemben legfontosabb alkotóelemek. A forráspont feletti főzést és sütést találták a legrosszabbnak. A fűszerek is segíthetnek: a csípős brokkoli növeli a rák elleni küzdelemben ható tápanyagok hatását.

Ha elhatározta magát, hogy szeretteit egészségesebb étkezési lehetőségekkel kényeztesse, a következő logikus lépés az, hogy ezeket úgy készítse el, hogy az a maximális tápanyag sűrűség legjobb módszere legyen!

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái táplálkozás és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás