Hogyan enyhítsük hátproblémáink tüneteit? | Egészséges életmód

Hogyan enyhítsük hátproblémáink tüneteit?

Gerinctorna labdávalUgyan a hátfájás sokszor elmúlik magától, mielőtt orvoshoz fordulnánk, de a panaszok gyakran kiújulnak. Ennek az az oka, hogy a fájdalmat kiváltó izomgörcs, húzódás vagy rándulás egy általánosabb probléma, mint például az izomgyengeség vagy tartászavar tünete. Ezért ne gondoljuk, hogy a tünetek recept nélküli fájdalomcsillapító gyógyszerekkel való kezelése, vagy a pihentetéssel, borogatással való enyhítése hosszútávú megoldást jelent.

A hűtés a sérülést követő 72 órában a hát húzódása vagy rándulása okozta duzzanat és gyulladás enyhítésére megoldás lehet.  Persze ne közvetlenül tegyük a bőrre, hanem mondjuk törölközőbe csavarva és maximum fél órát hagyjuk rajta, naponta 3-4szer alkalmazva.

A paracetamol tartalmú fájdalomcsillapítók rövid távon eredményesnek tűnnek, mert enyhítik a fájdalmat, de ezeket hosszútávon ne alkalmazzuk, mert hozzászokik a szervezetünk. Végül egyre nagyobb dózist kellene szednünk ugyanazon hatás elérésére, mindemellett gyomor és bélrendszeri problémákat okozhatnak.

Korábban ágynyugalmat ajánlottak az orvosok a hátproblémák kezelésére, amiben annyi igazság lapul, hogy a pihenés során csökken a gerincre nehezedő nyomás és így a sérült területet sem éri nagy terhelés. Az újabb álláspontok szerint a hosszan tartó ágynyugalom a gyógyulás elhúzódásához vezethet, ezért inkább csak a heveny fázisban vagy az idült panaszok esetén javasolt, tehát leginkább csak a sérülést követő első napon. Érdemes inkább azon dolgoznunk, hogy mihamarabb a korábbi mozgékonysági állapotunkat visszaszerezzük.

A mozgás a vérkeringést fokozza növeli a hajlékonyságot és a gerinc körüli izmokat karbantartja, erősíti. Törekedjünk tehát mihamarabb visszazökkenni a korábbi kerékvágásba, mert így kevesebb fájdalomcsillapítót szedünk és a kiújulás veszélye is kisebb, mint a magukat kímélő betegek esetében.

A különböző merevítők használata hosszabb távon nem javasolt sem a nyak, sem a hátmerevítő esetében, mert használatuk során az izmoknak nem kell dolgozniuk, következésképp hamar sorvadásnak indulnak és ezzel a későbbi sérülésveszélyt is előidézhetnek.

A hátfájás kiváltói, mint például az izomgörcsök, izomfeszülések, csigolyaelmozdulások vagy egyes tartászavarok manuálterápiával is jól kezelhetőek. A masszázs javítja a vérkeringést, segíti az izmok gyógyulását és csökkenti az izomfeszülést. Egy rokonunk masszírozása is jól eshet, de a hozzáértő kezek sokkal eredményesebb lehet. Egy szakszerű terapeuta akár az izmok görcsét is képes megszüntetni.

A fizioterápia célja a keringés javítása, a fájdalom és a gyulladás csökkentése, az izom relaxáció de akár izomerő és állóképesség növelésére is alkalmas. A speciális gyakorlatokat alkalmazva javítja a mozgást, az erőt és a hajlékonyságot is. Természetesen a kezelő által javasolt gyakorlatokat otthon is végezzük rendszeresen. El is érkeztünk a sportok és a mozgás szerepéhez. Noha a testmozgás kiváló módszer a hátfájás enyhítésére, bizonyos sportok ilyenkor kimondottan nem javasoltak, kockázatot jelenthetnek. Már a kocogást is ide kell sorolnunk, ugyanis a talajra érkezéskor keletkező ütődések fokozhatják a deréktáji fájdalmat. A kerékpározás különösen rossz talajon nem javasolt, mert a hátat megzötyögtethet, ha nem jól van beállítva vagy nem megfelelő méretű.

Ami viszont biztosan javasolt sport fájdalmak esetén is:

az úszás – mivel minden vízben végzett mozgás, tehát a vízi gimnasztika is hasznos, mivel a víz a gravitáció hatásait ellensúlyozza és csökkenti a derék és a hát területére eső súlyt. Úszás közben a gerincet alig éri terhelés, a meleg víz pedig oldja az izomgörcsöket. A hátúszás különösen ajánlott, mert ellazítja a vállat és tágítja a mellkast.

a gyaloglás – észrevétlenül is erősíti a has és a hát izmait, míg a gerinc a mozgás közben igen kis ütődéseket kap. A tartásunkra azonban figyeljünk oda, és fordítsunk nagy gondot a megfelelő cipő kiválasztására.

a fitnesz labda – ez az eszköz a test fő stabilizáló izmainak megmozgatására alkalmas. Mivel a labdán állandóan egyensúlyozni kell , a has, a hát és a medenceöv izmai folyamatosan dolgoznak. Ezek az izmok támasztják meg a derekat és a törzset.

a tajcsi és a jóga – javítja a mozgékonyságot, rugalmasságot és az izomtónust, miközben nem erőltetik meg a hátat.

 

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, ízület és kulcsszavai . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás