Fáj a térded? Nem csoda, csak 3 millió éves… | Egészséges életmód

Fáj a térded? Nem csoda, csak 3 millió éves…

Fáj a térded? Nem csoda, csak 3 millió éves...Térdünk a legemberibb testrészünk, hiszen a két lábon járás miatt felszabadult kezeink használata tette lehetővé agyunk fejlődését. Az emberi térd, talán azért, mert még csak 3 millió éves, nagyon sérülékeny, bonyolult szerkezet. Idősebb korban, vagy kevés mozgás hatására a térdízület gyengül, a térd instabillá, sérülékennyé válik. A térdízületi kopás adódhat többszöri, nem szakszerűen kezelt térdsérülés miatt is.

Az ízületet az inak és az izmok tartják a helyén és mozgatják a megfelelő mozgástartományban. Ha ezeket nem erősítjük meg (vagyis nem sportolunk eleget), akkor a térd instabillá válik. Az instabil térd hajlamos a kopásra és a fájdalomra vagy akár gyulladásra is – ez minden más ízületünkre is igaz. Sokan azt hiszik ez csak az idősebbeket érinti… lássuk mi az igazság és a megoldás.

És kialakult a térdízület!

Az emberi térdízület a törzsfejlődés egyik legfiatalabb képződménye. Az emlősök közül az ember az egyetlen, aki 180 fokig képes kinyújtani a térdét. Még az emberszabású majmok is hajlított térddel járnak, ami nagyon fárasztó, így két lábon nem is tudnak jelentős távolságot megtenni.

Első, nyújtott térddel, két lábon járó ősünk az előember volt. A 90-100 cm magas illető Etiópiában élt. Egyik ligetes részről a másikra ballagott a szavannán, miközben kezével, kövek segítségével feltörte a ragadozók által elrejtett állatok koponyáját és velős csontjait. Növényi tápláléka mellett a velő biztosította számára az energia-gazdag élelemforrást.

Alkati lazaság hátrányai

Az ízületek alkati lazasága esetén a térdízület például 180 fokon jóval túlnyújtható, ami sérülésekhez, későbbi ízületi fájdalmakhoz vezethet. Az ilyen gyermekek, fiatalok persze igen hajlékonyak, így sportként gyakran választanak balettot, szertornát, művészi tornát, ami a túl hajlékony ízületeket tovább terheli. A megoldás inkább a jó izomzat kialakítása lenne, ami stabilizálja a laza ízületeket.

Serdülő korban gyakoriak a térdet érintő ún. “növekedési fájdalmak”, melyek idővel megszűnnek. Sérülés vagy akár kullancscsípés által terjesztett Lyme-kór is előidézhet ízületi gyulladást. Ugyanakkor a gyermekek magas lázzal járó reumás sokízületi gyulladása is kezdődhet térdízületi duzzanattal, gyulladással.

Vigyázat fiatalok!

Fiatal felnőttek leggyakrabban hobbi sportolás közben szenvednek térdízületi sérülést, de nem ritkák a munkahelyi- vagy közlekedési balesetek sem. Fiatal korban viszonylag gyakoriak a reaktív arthritisek, melyeket a genetikailag erre hajlamos egyénekben bizonyos bél-, illetve húgyivarszervi betegségeket okozó kórokozók közvetetten váltanak ki.

Sajnos ma már fiataloknál sem ritka a térdízületi kopás (arthrosis). Térdízületi sérülések, túlterhelés, fejlődési rendellenességek, illetve anyagcsere betegségek (például cukorbetegség) is hajlamosíthatnak rá. A leggyakoribb ok azonban az elhízás. Sok a túlsúlyos fiatal, és ezek 20%-ának már fáj a térde – pedig 5 kg súlycsökkenés 50%-al csökkentené a panaszok kialakulását. A zsírszövetben különböző porckárosító fehérjék, hormonszerű anyagok termelődnek, melyek más ízületeket is tönkretehetnek. (A túlsúly egyébként az idősebbek ízületeire is káros!)

Ne tévézz, mozogj!

A magyar gyermekek átlagosan napi 4-5 órát töltenek a televízió előtt – ez messze a legtöbb Európát tekintve. Megfelelő testmozgással, jó fizikai állapottal nemcsak a kövérség, a sérülések és a porckopás, de a szív- és érrendszeri betegségek, a csontritkulás is elkerülhető – és még akár a rák kialakulásának esélye is csökken.

És mindez nem csak a fiatalokra vonatkozik, mert idősebb korban legalább olyan fontos a mozgás, mint fiatalon. Míg fiatalabb korban a megfelelő növekvéshez és fejlődéshez szükséges a mozgás, addig felnőttként a test karbantartása, és idősként az öregedés lassítása a cél. Itt van a jó idő, nem lehet kifogásunk. Menjünk ki a szabadba és mozogjunk. Ha mást nem tudunk megtenni, akkor legalább napi 45 percet sétáljunk olyan tempóban, hogy ne legyen kedvünk beszélgetni közben – de még jobb, ha megbarátkozunk a fekvőtámaszokkal, guggolásokkal és más erősítő gyakorlatokkal is!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái ízület és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás