A térdsérülések tüneteinek enyhítése III. | Egészséges életmód

A térdsérülések tüneteinek enyhítése III.

A térd kezelése 4 lépésben

A térd kezelése 4 lépésben

A kisebb térdsérülések fájdalmasak ugyan, de többnyire gyógyulnak maguktól, és alapvetőelsősegély-ismeretek és recept nélkül kapható gyógyszerek segítségével otthon is könnyen elláthatók. Az említett módszerek általában súlyosabb térdsérüléseknél is sikeresen alkalmazhatók, bár ilyenkor az orvosnak is feltétlenül mutassuk meg.

Közvetlenül a sérülés után, sőt azt ezt követő időszakban többféle egyszerű módszerhez folyamodhatunk a térdsérülésekkel járó fájdalom és egyéb tünetek enyhítése érdekében. Ezek azonban nem helyettesítik a szakszerű orvosi ellátást, de a kisebb sérülések kezelésére tökéletesen megfelelnek.

Azonban a térd gyötrő vagy régóta tartó fájdalmának csillapításához feltétlenül kérje szakember tanácsát mielőtt valamilyen otthoni kúrába vagy tornaprogramba kezdene. Ha csonttörésre utaló jelet észlel, haladéktalanul alapos kivizsgálásra van szükség.

Szinte minden heveny (gyorsan kialakuló) térdsérülés – például a húzódás, a rándulás vagy a zúzódás – jóval kevesebb fájdalmat okoz, ha azonnal ellátják. A négy alapvető tennivaló a következő: jegelés, fáslizás, felpolcolás és pihentetés.

  • JegelésA hideg a térdben futó ereket összehúzza, így csökken a duzzanat, a zúzódás és a gyulladás. A szövetek elzsibbasztása révén a fájdalom is enyhül. Az ízületet a sérülés után azonnal kezdje el jegelni és legfeljebb 72 órán át folytassa a kezelést, mert ennyi idő alatt a duzzanatnak vissza kell húzódnia. A jeget (ha nincs otthon, mirelit zöldborsót) zacskóstól tekerje törölközőbe és néhány óránként, alkalmanként 20-30 percig hagyja a sérült részen. A duzzanat lelohadása után áttérhet a meleg borogatásra, ami serkenti a vérkeringést, és csökkenti a merevséget. Vizes borogatást ne alkalmazzon, amennyiben gipszkötésre lenne szükség, a gipszet a felázott bőrre nem lehet felhelyezni!
  • Fáslizás -csökkenti a duzzanatot és a vérzést, és rögzíti az ízületet. Közvetlenül a sérülés után erősen csavarja körbe az ízületet fáslival, de ne olyan szorosan, hogy akadályozza a vérkeringést. Ha a kötözés közben vagy után erős lüktetést érez, kicsit lazábban csavarja be újra a térdét. A nap hátralevő részében hagyja fent a fáslit, de éjszakára vegye le. A kötés a jeges borogatás alatt és fölött is alkalmazható.
  • PolcolásAz ízületet a szív szintjénél magasabbra kell emelni, különben a vér pangani kezd a sérült területen, ami a duzzanatnak és a véraláfutásoknak kedvez. A sérülést követő éjszaka tegyen párnát a térde alá, és reggelig maradjon így, az ízületet felpolcolva.
  • Pihentetés – A sérült szöveteknek időre van szükségük a gyógyuláshoz. Ha türelmetlen, csak további károsodásnak teszi ki az ízületet. A sérülést követő 2-3 napban lehetőleg pihentesse a térdét, a problémát okozó tevékenységet pedig a teljes gyógyulásig kerülje.

A térdet ért károsodások – egyszeri sérülés vagy halmozódó terhelés esetében is  – az ízület működését is érinthetik. Ilyenkor alkalmatlanná válhatunk nagy ütőterheléssel járó tevékenységek végzésére. A gyors fordulások, hirtelen elindulások és megállások nagyon igénybe veszik a térdet, ezért az ilyen mozdulatokra épülő sportokat kerülni kell.

Noha egyes mozgásformákról átmenetileg le kell mondani, az edzettség megőrzésére a lábadozás ideje alatt is törekedni kell. A szív és érrendszer teherbírását a térd stabilitásának veszélyeztetése nélkül is fejleszteni lehet, pl gyaloglással, úszással vagy kerékpározással. A kondigépek közül gyenge térddel is használható többek között az elliptikus tréner, az evezőgép és a sífutógép.

A térd körüli izmok kondíciójának fenntartása szintén nagyon fontos. Alig egy hét ágynyugalom után izmaink ereje akár 10%-kal is csökkenhet. A gyenge izmok miatt pedig az ízületek sérülékenyebbé válhatnak.

Gyógyszeres kezelés

Receptre és recept nélkül is többféle gyógyszer kapható, amelyek enyhíthetik a térdsérüléssel járó fájdalmat és gyulladást. Ezek a készítmények azonban csak a tünetek megszüntetésére alkalmasak, ezért szedésük mellett a panaszokat kiváltó ok, azaz a sérülés kezelését sem szabad elhanyagolni.

  • Fájdalomcsillapítók -Bizonyos vény nélkül beszerezhető fájdalomcsillapítók rövid távon hatékonyak a fájdalommal szemben, de gyulladáscsökkentő hatással nem rendelkeznek. Soha ne szedjen fájdalomcsillapítót 2 hétnél tovább az orvosa tudta nélkül!
  • nem szteroid gyulladáscsökkentők – Az aszpirin, az ibuprofen, a naproxen, a diclofenac és a többi idetartozó gyógyszer csökkenti a gyulladást, a fájdalmat, a duzzanatot és a merevséget. Közülük néhány recept nélkül is kapható. Tartós szedésük mellékhatásokkal, egyebek között bélvérzéssel is járhat. Ezen gyógyszerek szedése előtt mindenképpen kérjen orvosi tanácsot, ha fennáll önnél a szívinfarktus kockázata!
  • Kortikoszteroidok -Erős gyulladáscsökkentők, amelyek a mellékvesekéregben termelődő hormonokhoz hasonlítanak. Gyorsan csillapítják a fájdalmat, ha közvetlenül az ízületbe injekciózzák őket. 1-2injekció általában még nem szokott jelentősebb mellékhatással járni. Tartósan azonban nem adják ezeket a készítményeket, mert megnövelik a vérnyomást, csökkentik a szervezet ellenálló képességét a fertőzésekkel szemben, valamint az izmok és a csontok gyengüléséhez vezethetnek.

Térdrögzítők – A neoprénből vagy más rugalmas anyagból készült térdvédők használata azért ajánlott, mert miközben stabilizálják a térdet, a szalagok természetes mozgását is segítik. Anyaguknak köszönhetően melegen tartják a térdet és a fásli szerepét is betöltik, ezért a fájdalom enyhítésében és a duzzanat csökkentésében szintén segítenek. A térdkalács helyét – a csont elmozdulásának megakadályozására – sok modellnél szabadon hagyják. A speciális rehabilitációs térdrögzítőket pedig úgy tervezik, hogy bizonyos mozgásokat csak korlátozott mértékben engedjenek.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, ízület és kulcsszavai . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás