A hát megóvása, terhelésének csökkentése | Egészséges életmód

A hát megóvása, terhelésének csökkentése

A csigolyaA hátfájás általában a helytelen életmód, az öregedéssel járó változások vagy baleset következtében alakul ki. Az első tényező, az életvitel eleve meghatározza, hogy mennyire öregszünk egészségesen, és mekkora lesz a sérülés kockázata. A jó testtartás, a megfelelő étrend és a rendszeres testmozgás sokat segít a hát erejének és hajlékonyságának megőrzésében.

A hát megóvásához a jó testtartás mellett arra is oda kell figyelni, hogy a mindennapi tevékenységek során ne érje túl nagy terhelés a gerincet és a hát izmait.

állandó korrigálás – mindig ügyeljen a testhelyzetére, mivel a rossz szokások észrevétlenül is könnyen rögzülnek. Valahányszor tükör előtt halad el, ellenőrizze a testtartását.

Sűrűn váltott testtartás – ha sokáig kell egy helyzetben maradnia – pl. hosszabb autóúton, a munkahelyen – 20 percenként tartson szünetet, járkáljon egy kicsit vagy nyújtózkodjon.

Előnyben a lapos sarok – a magas sarkú cipő megváltoztatja a gerinc görbületeire ható erőket, előrebillen a csípő, ami térd és hátproblémákat okozhat.

A váll egyenlő terhelése – a hátizsák pántját mindkét vállra tegye fel. Ha nehéz szatyrot, táskát vagy csomagot cipel, felváltva fogja hol a jobb, hol a bal kezében.

Üres farzseb – a tárcát vegye ki a nadrág hátsó zsebéből amikor leül, különben az azonos oldalon a farizom megfeszül és nyomást gyakorol az ülőidegre, illetve megemelkedik a csípő, ami megerőlteti a hátat.

Párnák között, ágyban – ha elszunyókál, a tv előtt a karosszékben vagy a heverőn, megterheli a gerinc alsó szakaszát. Ráadásul nem fog tudni változtatni a testhelyzetén, amikor az kezd kényelmetlenné válni a háta számára.

A hát egészségének a megóvásához mindenekelőtt figyelembe kell venni a gerinc természetes görbületét. Minden olyan felvett tartás, amely az izomzatot úgy megfeszíti, hogy az a szabályos gerincíveket nem tudja fenntartani – pl kényelmetlen testhelyzetben alszunk, vagy előregörnyedünk vezetés közben – megnöveli az izomfeszülés és az izomfájdalom kockázatát csakúgy, mint a csigolyákra ható nyomást.

A jó tartás azt jelenti, hogy testünk csontjai egymáshoz képest természetes helyzetben állnak. Ezért nemcsak arra kell ügyelni, hogy ne legyen hajlott a hátunk, hanem arra is, hogy ne húzzuk túlságosan hátra a vállat. Ha csökkenteni igyekszünk a hát görbületeit, azzal majdnem ugyanolyan nagy nyomásnak tesszük ki a gerincünket, mint amikor növeljük azokat. A rossz testtartás hamar szokássá válhat: a hát izmai és kötőszalagjai, alkalmazkodva a rendszerint felvett testhelyzetekhez, idővel megnyúlnak vagy megrövidülnek. Attól kezdve a helytelen testtartás fog természetesnek tűnni.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, ízület és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás