A derékfájásról… | Egészséges életmód

A derékfájásról…

A derékfájásTöbbféle okra visszavezethető gyakori probléma a derékfájás, rendszerint valamilyen izom-, vagy kötőszöveti gyulladás okoz átmeneti problémát, amely általában néhány nap alatt magától elmúlik. Azonban súlyosabb rendellenességet, például porckorongsérvet vagy csigolyakárosodást is jelezhet a fájdalom.

A derékfájásban szenvedők körében gyakori a helytelen tartás és az ülő életmód. Az izmok és kötőszalagok meghúzódását a hirtelen mozdulatok válthatják ki. Akkor is könnyen megsérülhetünk, ha rosszul emelünk vagy bemelegítés nélkül végzünk testmozgást. A terhesség alatt szintén jelentkezhet derékfájás, a baba súlya és a testtartásbeli változások jelentősen megterhelik a hát izmait és kötőszalagjait.

A porckorongsérv ugyancsak előidézhet hirtelen fellépő fájdalmat. Krónikus betegség, például artrózis, vagy a Bechterew-kór kísérőjeként is jelentkezhet derékfájdalom. A derékfájás a kiváltó októl függően felléphet hirtelen, izomhúzódások eredményeképpen vagy fokozatosan, például a terhesség idején. Néha csak a gerinc környékére korlátozódik, máskor az egész derékra kiterjed. Az érintett területen az izmok begörcsölhetnek, a hát megmerevedhet, mozgásuk korlátozottá válhat. A derékfájás kisugározhat az egyik vagy mindkét lábba is, ekkor isiászról beszélünk.

A porckorongsérv nyomást gyakorol a gerincvelőből kiinduló idegekre, ami fájdalmat, zsibbadást, és gyengeséget okozhat a végtagokban. Hogy a lábak vagy a kezek érintettek, az a gerinc sérült szakaszától függ. Az alsó szakaszi porckorongsérv vizelettartási és széklet problémákat is okozhat. Ezen tünetek esetén azonnal orvoshoz kell fordulni, sürgős kezelésre szorulhat ilyenkor a páciens.

Az izmok és kötőszalagok húzódásait a panaszok és a tünetek alapján diagnosztizálják, a csigolyák helyzetének vizsgálatához röntgen felvétel segít. A lágyszövetek, például az izmok vagy a kötőszalagok azonban csak CT-, vagy MRI felvételeken láthatóak megfelelően. Ezekkel lehet tehát pontosan kimutatni a porckorongsérvet és annak okait is.

Nem tanácsos, hogy derékfájás miatt hosszabb időt ágyban töltsünk, csak igen erős fájdalom esetén és akkor is maximum 2 napot, mert egyébként az izmok elmerevednek és elgyengülnek. Célszerű minél hamarabb gyógytornát alkalmazni, különösen a derékfájás akut szakaszában, mert ezzel erősíthetjük a hátat, enyhíthetjük a fájdalmakat, és növelhetjük rugalmasságunkat. A masszázs is sokat segíthet.

A fájdalomcsillapítók és a nem szteroid gyulladáscsökkentők szintén hatékonyan enyhíthetik a panaszokat, a meleg borogatás is hatásos lehet.  Az úszás tehermentesíti az ízületeket, de fejleszti a hátizmot, ezért különösen kedvező a derékfájás kezelésében. A gimnasztikai labdát érdemes a gerinc és a törzs stabilizáló izmainak erősítésére használni. A taj-csi, a Pilates és a jóga a a tartást javítja és a rugalmasságot, a hajlékonyságot fejleszti. Ne hanyagoljuk ezeket a mozgásformákat a fájdalom megszűnésével sem.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, ízület és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás