Miért van szükséged megfelelő táplálkozásra? | Egészséges életmód

Miért van szükséged megfelelő táplálkozásra?

Van igazság a bölcs mondásban, hogy „az vagy, amit megeszel”. Amit megeszel fontos szerepet játszik abban, hogyan érzed magad érzelmileg és fizikailag. A helyes táplálkozás fontossága nem csökkenhet. A diétád nem csak a tested egészségét befolyásolja közvetlenül, hanem a mentális és érzelmi egészségedet is.

A helyes táplálkozás jelentősége: energia

A helyes táplálkozás fontosságában az energia az egyik tényező. A testednek szüksége van energiára, hogy egész nap dolgozhasson megállás nélkül – étel = üzemanyag. A helyes táplálkozás egyik jelentősége, hogy elegendő üzemanyagot biztosítson a tested számára a napi tevékenységeidhez anélkül, hogy kimerültnek és elcsigázottnak éreznéd magad.

Általánosságban, a tested a legkönnyebben a szénhidrátot képes megemészteni, és ezek a szénhidrátok a test kedvenc energiaforrásai. Azonban, figyelned kell a mérsékelt bevitelre, mert a test a feleslegesen bevitt szénhidrátot zsírként elraktározza. Ha minden kötél szakad, a tested fel tudja használni a zsírt és a fehérjét energiaként – ez a kulcsa sok fogyókúra programnak; azonban figyelembe kell venned a jelentőségét a táplálkozás egészének, amikor a hosszú távú életmódodat alakítod.

A helyes táplálkozás jelentősége: építőelemek

Aminosavak, a test építőelemei, a következő tényező a helyes táplálkozás jelentőségében. Az aminosavak felelősek a tested sejtjeinek az építéséért és javításáért. A fehérjékben találhatók meg, nélkülözhetetlenek az izmok és érzékszervek helyreállításában, és javítja a hormonjaid, immun- és idegrendszered működését.

A kalcium is fontos része a helyes táplálkozásnak. Köztudottan építi a fogakat és erősíti a csontokat, illetve sikerrel küzd a csontritkulás ellen. Mostanában a kutatások azt mutatják, hogy a kalcium segíti a zsír leépítést, különösen a hasi részen.

És akár milyen meglepő a zsír is fontos szerepet játszik a helyes táplálkozásban. Míg a túl sok zsír rossz, a túl kevés sem jósol semmi jót az egészségednek. A „jó” zsírok, mint a híres Omega 3, mindenhol szükséges a testben a létfontosságú funkciókhoz, különösen az agyban.

A helyes táplálkozás jelentősége: vitaminok és ásványok

Ezenkívül a fent említett alkotóelemek az ételben, a vitaminok és ásványi anyagok szintén fontos szerepet játszanak a helyes táplálkozásban. Ezekre nincs szükséged olyan nagy számban, mint a szénhidrátra, zsírra és fehérjére, de fontos szerepet töltenek be a test kémiai reakcióiban. Például szükséged van szénhidrátra az energiához, de B vitaminra is, hogy a folyamat még hatékonyabbá váljon. A C-vitamin megőrzi a tested erejét és egészségét, az A vitamin a látást javítja, a cink segíti az anyagcserét. A helyes táplálkozás azt jelenti, hogy biztosítja ezeket az extra tápanyagokat, hogy segítse a tested rendszerét egyensúlyban tartani, és így a legjobb teljesítményt nyújtsa.

A helyes táplálkozás jelentősége: túllépni az alapokon

Míg a fenti elemek a helyes táplálkozás jelentőségét tárgyalják, amit megeszel túlmutat ezeken az alapokon. Minden nap a kutatók új alkotórészeket fedeznek fel az ételekben, amik felelősek az egészséged javításáért.

Például a növénykémia felfedezései a gyümölcsökben és a zöldségekben azt mutatják, hogy az egészséged szempontjából nagyon fontos a helyes táplálkozás. A piros almákban quercetint fedeztek fel, ami gyulladáscsökkentőként antihisztaminként funkcionál. A szőlő héjában, egy nagyon hatékony antioxidáns van, ami resveratrolként ismeretes, ami a szabadgyököket köti le és csökkenti a tumoros betegségek kialakulásának esélyét. Majd minden gyümölcs és zöldség tartalmaz antioxidánst. Az antioxidánsok megvédik a testet a mindennapi élet káros hatásaitól.

Még egy dolog, ami emlékeztet arra, hogy az étel sokkal összetettebb, mint csupán az alkotóelemek. Ne egyél önmagában fehérjét vagy szénhidrátot; egyél steaket és sült krumplit. Minden, amit megeszel, tartalmaz egyéb összetevőket is, amik részei a helyes táplálkozásnak.

Összességében, nincsenek olyanok, hogy „rossz” szénhidrát – a probléma a túl sok szénhidrát bevitelből adódik, és/vagy ezek mértéktelen bevitele más tápanyagokkal. Például a csokoládés fánk rengeteg zsírt és szénhidrátot tartalmaz, de nem sok vitamint. Egy szelet több gabonából készült kenyér talán ugyanannyi szénhidrátot tartalmaz, de több vitamint és kevesebb zsírt hordoz magában. Ez nem azt jelenti, hogy alkalmanként nem évezheted a csokoládés fánkot, de fontos emlékezned a helyes táplálkozás jelentőségére és mértékkel élvezni azt a fánkot.

A helyes táplálkozás elsődleges szerepe a jó egészség megőrzése (elérése). Egy kiegyensúlyozott diéta betartása egészségesebbé tesz, jobb külsőt eredményez, és csökkenti bizonyos betegségek kialakulását. Valóban van igazság abban, hogy „az vagy, amit megeszel”!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Diéta, fogyókúra, táplálkozás és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás