Hogyan segíthet egy sziklamászó karcsúbbá válni? | Egészséges életmód

Hogyan segíthet egy sziklamászó karcsúbbá válni?

SziklamászásEgy szikla vagy mászófal megmászásához óriási fizikai erő és kitartás szükséges. Ehhez a fantasztikus teljesítményhez elengedhetetlen, hogy a sportoló egészségesen étkezzen – és sokat sportoljon vagyis másszon. A legjobb sziklamászók általában szálkás, erős emberek.

Mivel sokszor csak az ujjak végével tudhatod megtartani magadat a sziklán, ezért a fölösleges zsírpárnák gátolják a mászókat. Ha nem is tervezed, hogy profi sziklamászó legyél, biztosan tanulhatsz egykét dolgot az egészséges étkezésről és életről a mászóktól.

Több, mint a felső test ereje

A laikusok és kezdők sokszor hiszik azt, hogy a mászáshoz pusztán a felső test erejére van szükség. Egy szikla útvonal sikeres teljesítéséhez rengeteg dologra van szükség a fizikai erőn kívül, beleértve a speciális lábtechnikát, az alsó test erejét és a szikár izomtömeget.

A mászásra általában nem tekintenek úgy, mint egy jó kardió edzés, pedig a szív rendesen dolgozik mászás közben. Hasonló eredményt lehet elérni vele, mint a lépcsőzéssel vagy a kocogással. Egy óra mászás több, mint 700 kalóriát képes elégetni. Ezenkívül a trükkös manőverek és távoli fogások a hajlékonyságot is növelik. Vannak olyan mászó klubok, akik jóga stúdiót vezetnek a hajlékonyság növelése érdekében.

A mászás növeli az agy munkát

Az izom építés és a kardió edzésen kívül a mászás javítja a probléma megoldó készséget. Sokszor a mentális részét a mászásnak figyelmen kívül hagyják. Általában a csúcsra nehezebb út visz fel, mint gondolnánk. Folyamatosan kell összpontosítani arra, hogy mi legyen a következő fogásom és hova lépjek. Ha valamit elront a mászó, akkor leesik a falról vagy éppen beragad egy pozícióba és nem tud sehova se tovább lépni.

Ráadásul a sok szabadban töltött idő javítja a memóriát, fokozza a kreativitást. Hasonló hatást érhetünk el vele, mint egy erős kávéval.

Csökkenti a stresszt

Maga a mozgás, edzés is csökkenti a stresszt. Egyes kutatások szerint a testmozgást kiválóan lehet alkalmazni mentális betegségek kezelésére, például függőségeket, depressziót és anorexiát. Ám a hegymászás még valamit hozzá tesz ehhez: amikor a mászó teljes mértékben átadja magát a mozgásnak (flow élménybe kerül), az agya olyan állapotba kerül, ami blokkolja a fájdalmat és eufória szerű élményt él meg.

Túlélési praktikákat tanít

Nagyon sok mászó a jó edzés és a kikapcsolódás mellett más dolgokat is megtanul mászás közben. Mentális  szempontból a mászás egy csodálatos tanár, elülteti az összpontosítás, egyensúlyozás és az elszántság csíráit. Egy kutatás kimutatta, hogy gyermekek esetében hat hét sziklamászás után a gyerekek önmeghatározása és énképe drámaian javult.

Bár a mászás mindenkinek egy kicsit mást jelent mentális szinten, mégis egy nagyon jó eszköze a fejlődésnek. Minden mászónak folyamatosan úrrá kell lennie azon a félelmén, hogy leesik. Ez kifejleszt bennük egy egyéni látásmódot az élet problémáinak megoldásában.

És még egészségesen étkezni is megtanít

A jó mászók ösztönösen jobban étkeznek, mint az átlag ember. Mivel sok időt töltenek a szabadban, ezért nem tudnak állandóan valamit nassolni – ami általában egészségtelen. Napközben általában sok vizet fogyasztanak és keveset esznek. Sokszor csak annyi élelmet visznek magukkal, ami segít nekik az energia pótlásban – de nem rakódik le zsír formájában a bevitt kalória.

Ilyen fontos energiabombák lehetnek a szőlőcukor, aszalt gyümölcsök és enyhén sós vizek. A cukorfélék energiát adnak, a sót és a folyadékot pedig a mozgás miatti izzadás miatt kell pótolni.

Mivel a sziklán nem szívesen cipelnek magukkal óriási súlyokat, ezért kevés élelmet visznek – és a felesleges ételek sem kapnak helyet a hátizsákban (például csipszek, sütemények stb.).

Nem akarsz mászni, de szeretnél egészséges lenni?

Összefoglalom, hogy mit tudsz átvenni a mászóktól és beépíteni a mindennapjaidba:

• Mozogj sokat a szabad levegőn. A séta is éppen jó választás. Vidd el a kutyát (ha nincs, akkor a szomszédét) sétálni!

• Napközben csak annyit egyél, ami az energiapótláshoz szükséges. Ne egyél meg egy 25 fogásos ebédet és 4 desszertet. Annak megfelelően egyél, amennyit mozogtál – ha fogyni szeretnél, akkor picivel kevesebbet.

• Igyál sokat napközben. Ne mindenféle egészségtelen löttyöt igyál, hanem vizet. Ha lehet, akkor tisztított vizet.

• Én imádok nassolni, ezért úgy alakítom az étkezésem, hogy a nassolás is beleférjen. És javaslom, hogy a “nass” ne csipsz és csoki legyen, hanem aszalt gyümölcs, lekvár, dió féle stb. És a “nass” bármennyire is egészséges, azért még elhízhatsz tőle! Ezért keveset egyél belőle.
Extra tipp: egy jó zöldség leves könnyen eltelíti az embert és viszonylag kevés kalória van benne. Ha nagyon éhes vagy, egyél egy levest – vagy kettőt is akár. Én még a nassolások közben is néha eszem egy levest, hogy kevesebb nassolni valót kívánjak.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód, fogyókúra és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás