Állandóan éhes vagy? 11 dolog, amiért ez lehetséges | Egészséges életmód

Állandóan éhes vagy? 11 dolog, amiért ez lehetséges

Állandóan éhes vagy? 11 dolog, amiért ez lehetségesMondhatnám azt is, hogy az éhség mögött rejlő okokról fogok írni. Ne érts félre, egy kiadós edzés után, egy számunkra nagy testi erőnlétet igénylő mozgás után vagy terhesség alatt természetes, hogy éhesebbek vagyunk. Most nem erről van szó, hanem arról, amikor úgy érezzük végtelen a gyomrunk minden ok nélkül. Ahhoz, hogy jobban megértsük a dolgot, tudni kell, hogy az éhség érzet egy pszichológiai szükséglet a kalóriák, a víz és a só iránt.

Nem ennyire egyszerű, mert mindezt befolyásolja sok más tényező is, például a diétád, az érzelmeid, a hormonjaid és akár még a stressz is. Fontos utána járni, hogy mi okozhatja a túlzott evési vágyat, így mentálisan és fizikailag is egészségesebbé válhatunk – mellesleg nem fogunk elhízni a felesleges étkezési inger miatt.

Éhség vagy szomjúság?

Sokszor éhesnek érezzük magunkat, de valójában szomjasak vagyunk. Az agy néha megkeveri az érzeteket. Ezért, ha éhesek vagyunk, akkor igyunk egy pohár vizet és utána várjunk 10 percet. Ha az éhség érzet elmúlik, akkor szomjasak voltunk. Ha 10 perc után is éhesnek érezzük magunkat, akkor ehetünk. Ez a technika akkor különösen jó, ha az éhség úgy jelentkezik, hogy semmi különösebb okunk nincs rá. Ha a “szokásos” étkezési időben jelentkezik az éhség, akkor is megpróbálhatunk előbb inni, de nagy valószínűséggel jogos az éhség érzet ebben a helyzetben.

Kipihent vagy?

A túl kevés alvás miatt a szervezetben felborulhat a hormon rendszer, ami miatt éhséget érezhetünk. És van egy másik hátulütője is a túl kevés alvásnak. A test energiaszintje lecsökken. Így az agy nem fog tudni teljes erőbedobással dolgozni. Az agynak cukorra van szükséges ahhoz, hogy élénkebben dolgozzon. Gondolom már ki is találtad: süteményekre fogsz vágyni. Tudd, hogy ha keveset aludtál – vagy rosszul aludtál -, nem kell az ételhez nyúlnod, inkább aludd ki magad!

Megbontottam… elfogyott…

Történt már olyan, hogy megbontottál egy süteményes zacskót, hogy egyél egy darabot, majd azon kaptad magad, hogy az egészet megetted? Már nem is tudod, hogy miért ettél belőle annyit, de valamilyen belső késztetésed volt. Ez a belső késztetés az agyad műve. Így jársz, ha egyszerű szénhidrátokat eszel, amik a cukros, fehér lisztes ételekben van, például sütemények, különböző krémek, csokoládék stb. Ezek az ételek hirtelen megnövelik a vércukorszintet, majd ugyanilyen gyorsan le is esik. Amikor leesik a vércukorszint, vágyni fogunk további cukros szénhidrátra. Ezzel a kör bezárul. Kerüljük az egyszerű szénhidrátokat, inkább együnk olyan cukros ételeket, amikben sok rost van – például mandula, alma, chia mag, pisztácia.

A stressz

A stressz miatt a szervezetben megnő az adrenalin és a kortizol hormonok mennyisége. Ennek az lesz az eredménye, hogy a szervezet úgy érzi, hogy megtámadták, és további energiára van szüksége. Tehát éhség érzeted lesz. Egyszerűen fogalmazva: ha stresszes vagy, akkor feleslegesen sok ételt fogsz kívánni. Inkább lazíts egy kicsit, pihenj, regenerálódj az evés helyett.

Túl sokat ittál

A túl sok alkohol is okozhat éhséget. Vannak kifejezetten olyan italok, amiket étkezés előtt szolgálnak fel. Ezek étvágyat gerjesztenek. Ugyanakkor az alkoholnak megvan az a tulajdonsága is, hogy dehidratálja a szervezetet. Azt pedig már beszéltük, hogy az agy néha éhség érzetet generál, amikor szomjasak vagyunk. Tehát legyünk észnél! Ha eleget ettünk, viszont alkoholt ittunk és éhesek vagyunk, akkor inkább igyunk vizet mintsem együnk még valamit.

Fehérje és zsír

A testünk telítettséget érezhet a megfelelő mennyiségű fehérje és zsír elfogyasztása után. Fehérjét ehetünk például hüvelyesek formájában, tojással vagy teljes kiőrlésű lisztek segítségével. Zsírokból a telítetlen zsírokat javaslom, amit magunkhoz vehetünk olajokból, csonthéjasokból, magokból vagy akár avokadóból. Ha kevés fehérjét és zsírt fogyasztunk, akkor érezhetünk éhséget, még akkor is, ha egyébként eleget ettünk. Ezért fontos a változatos étkezés!

Ne nézzél képeket és ne beszélj róla!

Volt már olyan, hogy megláttál a facebook-on egy süteményről készített képet és összefutott a nyál a szádban? Esetleg beszélgettél valakivel arról, hogy mit evett a hétvégén, és kedvet kaptál az evéshez? Ezek természetes ingerek. A fantáziánk, beleélő vagy átérző képességünk annyira jól működik, hogy elég élénken gondolni valamire és a testünk kiváltja a megfelelő ingereket. Ezért fontos, hogy az ételeink ne csak finomak, hanem szépek is legyenek. Akár milyen furcsa a szépen tálalt és elkészített étel jobban laktat, mert a szemünket is “laktatja”. Tanulság: ne nézz recept képeket, mert éhes leszel.

Habzsolás

Ha túl gyorsan eszel, akkor lehet, hogy a gyomrod eltelik, de az agyadnak nem lesz elég ideje arra, hogy ezt a tényt regisztrálni tudja. Általában 20 perc alatt múlik el az éhség érzet. Ha túl gyorsan ettünk, akkor várjuk ki a teljes 20 percet és egyből kiderül, hogy éhesek vagyunk-e még vagy sem. Ugyanez igaz fordítva is: ha kevesebb ételt eszünk, de azt lassan, akkor elképzelhető, hogy a kevesebb is elég lesz számunkra.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái fogyókúra és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás