Superfoods – avagy a tökéletes ételek | Egészséges életmód

Superfoods – avagy a tökéletes ételek

Superfoods – avagy a tökéletes ételekA superfoods (avagy szuper élelmiszerek) kifejezés olyan ételeket jelent, amiknek a tápanyagtartalma nagyon magas és ezért nagyon jót tesznek az egészségnek. Nincs semmilyen követelmény arra vonatkozóan, hogy mi tartozik a superfood kategóriába. Sokkal inkább úgy néz ki, hogy egy ügyes marketing kifejezés, semmint egy tudományos élelmiszer csoport.

Ennek ellenére érdemes megvizsgálni a legnépszerűbb superfood kategóriába tartozó ételeket, mert valóban jótékony hatásúak. Ezért most a legnépszerűbbeket sorra vesszük. Mivel ez is kicsit önkényes, ezért elképzelhető, hogy fogsz találni olyat, ami „kimaradt” a listából. Támpontnak mindenesetre nagyon jó lesz.

Áfonya

Általában a superfood listák élmezőnyében emlegetik. Nagyon gazdag vitaminokban rostokban és fitokemikáliákban. Ugyanakkor nagyon sok tápanyaga megtalálható más bogyós gyümölcsökben is – például eper. A fitokemikáliák (más néven flavonoidok) megvédhetik a fiatal hölgyeket a szívbetegségektől. Ha szeretjük az áfonyát, érdemes rendszeresen ennünk. (Bár sok receptünkben találhatsz áfonyát, egyet most kiemelnék: Kalória csökkentett áfonyás zabszelet)

Kivi

A kivi is toplistás a superfood-ok között. Előnyei hasonlóak a bogyós gyümölcsökéhez, a dinnyéhez, a citrusfélékhez, az almához és a körtéhez. Ezek mind gazdagok C-vitaminban és antioxidánsokban. Mégis talán azért érdemelte ki a superfood kategóriát, mert az előbbiekben említetteknél sokkal több tápanyag található benne. Egy tanulmány például kimutatta, hogy az alvászavarral rendelkezők jobban alszanak, ha kivit esznek – ez a szerotonin hormonnal van összefüggésben. (Itt több ital receptet is találhatsz, amikből most a kiviset ajánlom: Immunerősítő keverék.)

Bab és teljes kiőrlésű gabonák

A bab és a teljes kiőrlésű gabonák is állandó helyezettjei a superfood listáknak. A bab nagyon jó forrása az alacsony zsírtartalmú fehérjének. Továbbá oldhatatlan rostokat tartalmaz, ami csökkentheti a koleszterin szintet; és oldaható rostokat is tartalmaz, ami hosszan tartó teltség érzetet ad. Ezenkívül rengeteg vitamin és nyomelem van benne – például sokunk étrendjéből hiányzik a mangán, ami a babban megtalálható.

A teljes kiőrlésű gabonák azért kapták ezt az elnevezést, mert (ellentétben a finomított gabonákkal) nem fosztották meg őket a sok tápanyagot tartalmazó korpától és csírától a feldolgozás során. Hasonló előnyökkel bír, mint a bab, de nem tartalmaz annyi fehérjét. A quinoa nem egy gabona, de mégis ide szokták sorolni – figyelemre méltó fehérjeforrás, sok vitamin, ásványi anyag, rost és antioxidáns található benne. (És itt egy bab saláta: Quinoa és babsaláta.)

Diófélék és magvak

Egészséges zsírokat és nagy mennyiségű ásványi anyagot tartalmaznak. Bár a superfood listákon szinte mindig megtalálhatók az árny oldala az, hogy sok kalóriát tartalmaznak. A mértékletesség kulcs fontosságú. A pucolatlan dió és egyéb magok ezért jobb választás lehet, mert a pucolás időt igényel, így kevesebbet fogyasztunk belőlük.

Kelkáposzta

A kelkáposzta szokott felkerülni a superfood listára, de a legtöbb sötétzöld, leveles felkerülhetne: mángold, spenót, káposzta, brokkoli stb. Ezek mind egyaránt gazdagok A-, C- és K-vitaminokban. Sok rost, kalcium és egyéb ásványi anyag található bennük. (A kelkáposztától puffadunk, aminek itt a magyarázata: Puffadás 1: “rossz fiúk”, amiktől puffadunk.)

Édesburgonya

A kelkáposztához hasonló a jótékony hatása. Mivel természetesen édes, ezért elkészítésekor nincs szükség vajra vagy tejszínre, mint az általános burgonyáknál. Nagyon sokszor használják nyers ételek készítésekor is. Speciális íze miatt óvatosan kísérletezzünk vele. (Tudtad, hogy az édesburgonya stressz oldó is: 6 természetes stresszoldó.)

Halfélék és az omega-3

Az omega-3 megelőzheti a szívbetegségek és a stroke kialakulását. Megtalálható a lazacban, szardíniában, makrélában és más zsíros halakban. Bár sokan aggódnak a környezetszennyezés miatt – vagyis hogy a halakban magas a higany tartalom – azt mondják, hogy az egészségre gyakorolt előnyös hatásuk nagyobb, mint amennyi kárt okoznának. Ha emiatt aggódunk, akkor kisebb testű halakat fogyasszunk, mert azok kevesebb higanyt tartalmazhatnak (például hering vagy szardella). (Az Omega-3 javíthatja a látásunkat is: Vakság ellen Omega-3.)

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Étrend kiegészítő és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás