Omega 3 és 6 – avagy van-e jobb megoldás a halolaj kapszulánál | Egészséges életmód

Omega 3 és 6 – avagy van-e jobb megoldás a halolaj kapszulánál

Omega 3 és 6 – avagy van-e jobb megoldás a halolaj kapszulánálA zsíroknak két fő csoportja van, a telített és telítetlen – illetve ide tartozik még a koleszterin is. A zsírok szerepe a szervezetben, hogy energiát raktározzanak, vitaminok oldószere, szállítóanyag és fehérjékhez kapcsolódva bármilyen szervben építőelemként jelennek meg. Ebből is látható, hogy zsírokra szükségünk van (beleértve a koleszterint is).

A gond az, hogy sok információt lehet olvasni és hallani, melyek rész igazságokat tartalmaznak. Ez alapján dönteni az egészségünkről sokszor nem jó irányba kalauzol minket. Most igyekszem ezt az egész témát könnyen érthető formában a helyére tenni. Így sokkal könnyebb lesz eldönteni, hogy mi a jó irány.

A nagy „bűnös”: koleszterin

Szegény koleszterintől szinte retteg mindenki. Kezdjük azzal, hogy koleszterin nélkül nincs élet. A koleszterin az összes fontosabb hormonunk alapját képezi. Az emésztéshez köthető enzimeknek a kiindulási vegyülete. És az agy működésében is kulcsfontosságú. Mi a baj mégis a koleszterinnel? Egyszerűen az, hogy képes oxidálódni. Ez az oxidáció (vagy avasodás) egy erős immunreakciót indít el. Az oxidált koleszterin bekerül az érfalba és ettől alakul ki az érelmeszesedés – ez a meszesedés egy immunválasz.

Valójában nem is a koleszterinnel van problémánk, hanem azzal, hogy hagyjuk a koleszterint oxidálódni. Vannak olyan népcsoportok, ahol a koleszterin nagyon magas (10-es), például az eszkimók. Ennek ellenére nincs szív- és érrendszeri megbetegedésük. Ez úgy lehetséges, hogy nagyon nagy mennyiségű telítetlen zsírt fogyasztanak. Illetve sok antioxidánst tartalmaz az étrendjük, például a krill vagy a lazac fogyasztásával. Az antioxidáns megvédi a koleszterint az oxidációtól.

Anti-oxy formula - a sejtszintű antioxidáns komplex

A mai modern étkezési szokásokkal kiiktattuk az antioxidánsokat az életünkből. Viszont a stressz miatt a koleszterin szint növekszik – tehát sokkal több antioxidánsra és telítetlen zsírra lenne szükségünk, mint elődeinknek.

A speciális: foszfolipidek

Speciális területe a zsíroknak a foszfolipidek. Ezek alkotják a sejtek membránját – ezekről még lesz szó. Ez egy nagyon fontos térhatároló. A vizes és a zsíroldékony terület határolója. Olyanok mint a szappan.

A foszfolipidek pedig a sejtek membránjának a stabilitásáért felel.

A segítség: esszenciális zsírsavak

Az esszenciális zsírsavak segítenek megelőzni a koleszterin oxidációját. Illetve segíti a telített és a telítetlen zsírok arányának fenntartását. A telített zsírok nem csak a húsokban található meg. Például a napraforgó olajban rengeteg telített zsír van.

A telített és telítetlen zsírok arányát a növényi étrenddel lehet helyreállítani. Például hideg préseléssel nyert, finomítatlan növényi olajok használatával: lenmagolaj, szőlőmagolaj, tökmagolaj, dióolaj, halolaj, krillolaj stb. A telített és telítetlen zsírok ideális aránya az 1:3-hoz, de már az 1:6-nak is örülni kell. Ma Magyarországon az átlag arány 1:10 és 1:20 között van. Az az étrendi piramis, amiről beszéltünk, azzal el lehet érni az ideális arányt. Tehát kevés feldolgozott élelmiszer, kevés hús és sok zöldség az étrendben.

Mi lesz, ha az arány nem megfelelő? Gyulladások fognak keletkezni és ez hosszútávon degeneratív betegségekhez vezet. A szerveken megnő a zsír mennyiség és megváltozik a szervezet reakciója a stresszel szemben. A gyermekkori depresszió és hiperaktivitás sokszor anyagcsere betegségre vezethető vissza. Az anyagcsere betegség pedig azzal magyarázható, hogy a sejtnek a membránjában az említett zsírok aránya nem megfelelő. A kísérletek azt mutatják, hogy a nagy dózisú krillolaj kúra megszűnteti a hiperaktivitást.

Mi a baj a halolajjal? Van jobb?

Ma a piac Omega-3 készítményeinek 95%-a finomított halolajból áll. Ezzel az a gond, hogy ezek kimondottan denaturált termékek. Az emberi szervezet számára borzasztó nehezen hasznosítható, mert finomított olajat tartalmaz. Hogyan készülnek ezek a termék? Tömeghalászatban kifognak olyan halakat, amiket a húsukért és olyanok amiket az olajukért vagy a lisztjükért halásznak. Ezekben a fogásokban sokféle hal van. Ezekből préseléssel kinyerik az olajat, majd szárítással hallisztet készítenek a húsból a csontokból és minden megmaradt részből.

Ez az olaj hihetetlen mértékben toxinokkal szennyezett, hiszen a halak a táplálékukkal rengeteg toxikus anyagot megesznek. Ezek a toxikus anyagok a belőlük készített olajban koncentrálódik. Ezért az olajat tisztítani kell. A tisztítási eljárás egy szerves oldószeres mosás, egy 200 C fokos főzés, majd a végén egy desztilláció. Ebből készülnek a termékek, amiket olaj vagy kapszula formájában meg lehet vásárolni.

Normál esetben egy ilyen terméknek 18 féle omega zsírsavat kellene tartalmaznia. A feldolgozás során viszont ezeknek az anyagoknak a többsége eltűnik (nagyjából 2-3 marad). Nagyon komoly epe működésre van szükség ahhoz, hogy ezt a zsírt olyan formába hozzuk, hogy a szervezetben felszívódjon.

Mi lehet a megoldás?

Mi az az olaj, ami bekerül az emberi szervezetbe és nagyon jól hasznosul, nagyon magas az omega zsírsav tartalma és finomítatlan? Ma kétféle ilyen létezik. Az egyik nagyon nehezen hozzáférhető. Ezt a hal húsából kapjuk, ez a lazac olaja. A másik pedig a krill ráknak az olaja. A krill rák az Antarktisznél található, nagyon tiszta vízben halászott apró, vörös színű rák fajta.

KrillMega - esszenciális zsírsav komplex

A krillnek több előnye is van. Egyrészt olyan tisztavízből származik, hogy nem kell tisztítani. Tartalmaz természetesen omega zsírsavakat, rengeteg foszfolipidet és astaxantint. Ezek a főbb hatóanyagai. Az astaxantin egy nagyon erős antioxidáns – ettől vörös színű a krill olaja. A foszfolipidek miatt, ennek az olajnak a felszívódásához nincs szükség epe működésre.

Ha valaki nem bírja a hal származékokat, akkor sokszor böfög vagy puffad a halolajak fogyasztása után. A krill esetében ezek a jelenségek nincsenek. Beszéltünk arról, hogy az omega zsírsavak aránya fel van borulva a mai emberek szervezetében. Ezt a krill olajjal meg lehet tenni. A szív- és érrendszerre és az agyműködésre kifejezetten ajánlani szokták.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Étrend kiegészítő és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás