A koffein igazi arca | Egészséges életmód

A koffein igazi arca

A koffein igazi arcaAnnak ellenére, hogy a kávénak vannak vitathatatlanul előnyös tulajdonságai, a rendszeres fogyasztása nem egészséges. Sajnos a kávéról való lemondás az emberek többségének nehezen megy. Mint a többi élvezeti cikkről, talán a kávéról is könnyebb fokozatosan leszokni. Ha valaki hirtelen hagyja abba a kávéivást, fejfájás, székrekedés, álmosság lesz az eredménye.

Most megnézzük, hogy a kávé (illetve a koffein) miként használható fel egészségesen, hogyan lehet leszokni és egyáltalán mit kell tudni erről a sokat vitatott témáról. Röviden úgy kell elképzelni a koffeint, mint egy hasznos dolgot, amit általában rosszul alkalmaznak. Mostantól viszont alkalmazhatjuk megfelelően és ha szükséges élhetünk vele.

A túlzott fogyasztás hatásai

Nagyon sok készítmény tartalmaz koffeint, például üdítőitalok, fogyasztó tabletták, aszpirin, különböző fájdalomcsillapítók és még egyes gyógynövénykészítmények is. Azért, mert a koffein hasznos is lehet, de a túlzott fogyasztása visszaüt. Az alábbi felsorolás tartalmazza a leggyakoribb panaszokat, melyeket a túlzott koffein fogyasztás okozhat:

  • szorongás és nyugtalanság
  • álmatlanság vagy felületes alvás
  • különféle szívbetegségek
  • gyomor- és bélbajok
  • hangulatingadozás

Rendszeresen fogyasztva már napi két csésze kávé is okozhat hasonló tüneteket.

Hatása és Helyes alkalmazása

A kínai orvoslás szerint a kávé melegít, élénkít és vízhajtó. Keserű-édes íze van és tisztít. Élénkítő hatása miatt alkoholmérgezés vagy kábítószer túladagolás esetén a páciens felébresztésére használják. Serkenti az agyműködést. A népi gyógyászatban használták kígyómarásra, asztam, sárgaság, szédülés és fejfájás kezelésére is. Laktató, nehéz, zsíros ételek után a koffein átsegíti az embert az elnehezülés időszakán – melyet a toxikus túlterheltség okoz.

Ganoderma gomba termékek - superfood

Egyébként a kávé külsőleg alkalmazva a leghatékonyabb. A nedves őrleményéből készült borogatás jó hatással van a zúzódásokra és a rovarcsípésekre. Beöntésként is használják, főként asztma és rák gyógyításánál. És azért létezik “jó” kávé is. Ha mindenképp kávézni szeretnénk, akkor jó választás a ganoderma kávé (leszokáshoz tökéletes lehet!).

A kávétermesztés és fogyasztás veszélyei

A kávétermesztés során veszélyes vegyi anyagokat vetnek be. Az ültetvényeket mérgező növényvédő és rovarirtó szerekkel permetezik. A koffein kivonását kőolaj alapú oldószerekkel végzik. És további vegyi anyagokat használnak arra, hogy vízben oldhatóvá váljon a kávé. Ráadásul a kávé olajai az őrlés után gyorsan megavasodhatnak. Ezért csak organikusan termesztett, és használat előtt frissen őrölt kávét válasszunk.

Harminc esettanulmány vizsgálati adatainak összevont elemzése arra mutat, hogy a kávéfogyasztók körében 20%-al magasabb a valószínűsége a húgyvezeték és a húgyhólyag elrákosodásának esélye. A terhesség alatti kávézás növeli a vetélés és a születési rendellenességek kockázatát. A hasnyálmirigyrák és a szívroham kockázata is nagyban köszönhető a kávéfogyasztásnak. És már a napi két csésze kávé is megemelheti a koleszterinszintet. Ezenkívül a kávé savtartalma felemészti a vékonybél bolyhait, ezáltal csökken a tápanyag felszívódás.

Savmentes kávékivonat készítése

A receptet a „Gyógyító táplálkozás” című könyvből tanultam. Egy robosztus, egészséges embernek nem árt mg naponta egy csésze savmentes kávé. Tehát a mai népesség többségének ártalmas még ez is!

  • Helyezzünk fél kiló frissen őrölt biokávét üvegedénybe, és öntsünk hozzá nyolc csésze vizet.
  • Tegyük a keveréket egy hűvös, sötét sarokba, és hagyjuk ázni nagyjából 16 órán át.
  • Kávéfilteren vagy laza szövésű anyagon szűrjük át a folyadékot szorosan zárható üvegbe.
  • A kivonat nagyon tömény – 2-2,5 dl forró vízbe tett egy-két kávéskanálnyi mennyiség egy csésze savtalanított kávénak felel meg.
  • Tároljuk a kivonatot tartalmazó, zárt üveget hűtőszekrényben; két hétig áll el.

A leszokás lehetősége

Mivel a koffein illetve a kávé nem arra való, hogy minden nap fogyasszuk, ezért érdemes a napi kávézásról leszokni. Nem kell teljesen lemondani róla. Alkalmanként – tehát kevesebb, mint heti egyszer – lehet kávét fogyasztani az íze kedvéért. Az árpa- vagy búzafűléporok jól bevált méregtelenítők valamennyi leszokási folyamatban. Naponta néhány csésze karobtea jó hatással van a leszokás miatti zaklatottságra. És kipróbálhatjuk a cikória kávét is, melyről már írtunk itt: Pótoljuk a kávét – a mezei katáng valójában a cikória

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Étrend kiegészítő és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás