A húson túl | Egészséges életmód

A húson túl

A húson túlBár nem vagyok vegetáriánus, néha hetekig nem eszem húst. Ilyenkor nagyon fontos, hogy figyeljünk a megfelelő fehérje bevitelre. A fehérje a test egyik fő építőeleme. Például főként fehérjéből áll a szív, az agy, a vese és az izmok is. Fehérjéből készült rács alkotja a csontok vázát is. A gyermekek számára is létfontosságú a fehérje. Ez biztosítja számukra a folyamatos növekedést és pótolja a kopásokat.

A teljes értékű fehérje tartalmazza a szervezet számára az összes fontos fehérjefélét. Ilyen például a hús, baromfi, hal, tojás. Fontosságban a második fehérjefajta az, amelyet teljes őrlésű (barna) gabonalisztekben, dióban és hüvelyesek főzelékben találunk (szójabab, bab, borsó). Ezek a fehérje félék „nem teljes értékű fehérjék”, így csak nagyobb mennyiségben számítanak értékesnek. Mit tehetünk, ha mégis mellőzni szeretnénk a húst (legalább egy kis időre)?

Zöldborsó

Egy csésze zöldborsó nagyjából annyi fehérjét tartalmaz, mint egy pohár tej. Egy átlagos férfinak 56 gramm fehérjére van szüksége (ez több, mint egy kilogramm borsóban található meg), míg a nőknek 46 gramm is elég naponta. A zöldborsót ehetjük főzelékként, vagy a kár krémként is. Sokszor pirítok hagymát, majd teszek rá felkarikázott sárgarépát, zöldborsót, fűszereket és így főzöm meg a zöldségeket. Nekem ízlik és gyorsan elkészíthető, próbáld ki.

Bab

Nagyon sokféle bab van – tarka, fekete, fehér stb. – és mindegyik nagyon sok fehérjét tartalmaz. Például 100 gramm vese bab 24 gramm fehérjét tartalmaz. Ma már sok formában lehet vásárolni babot. Ha szárazon vesszük, mindenképp áztassuk be mielőtt elkezdenénk főzni. Az áztató levet öntsük le. De vásárolhatunk konzervet is – ez esetben érdemes az összetevőket elolvasni!

Csicseriborsó

A csicseriborsó nagyon sok formában felhasználható. 100 grammban 19 gramm fehérje található. Kipróbálhatod a következőket: öblítsd le a 40 dkg csicseriborsót és alaposan szárítsd ki. Melegíts olajat egy serpenyőben. Pirítsd meg az olajon a csicseriborsót (aranysárgás színű lesz). Csöpögtesd le a csicseriborsóról az olajat. Szórd meg őrölt kömény és só keverékével. Érdemes melegen fogyasztani.

Szezámmag, napraforgómag és mák

A magokat se mellőzzük az étrendből. Nagyon jól alkalmazhatók saláták ízesítése esetén vagy akár süteményekben is. Még akár kenyérfélékhez is kiválóan illenek. Ha kenyeret sütök itthon, rendszeresen megszórom a tetejét különböző magokkal. Néha még a kenyér tésztájába is teszek valamilyen magot. Előfordul az is, hogy gyümölcsöket turmixolok össze és ahhoz teszem a magokat.

Cukrozatlan kakaópor

Fogadok, nem tudtad, hogy fehérjéhez juthatsz a csokoládén keresztül is. Egy evőkanálnyi kakaópor nagyjából 1 gramm fehérjét tartalmaz. A kakaópor önmagában keserű, ezért cukrozni szokták. A hagyományos fehércukor helyett használhatunk más édesítőszereket (stevia, xilit, méz stb.). Ismét egy jó ötlet arra, hogy egy édességbe hogyan csempészhetünk egy kis fehérjét.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái Étrend kiegészítő és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás