Túltápláltak vagyunk vagy éhezünk? | Egészséges életmód

Túltápláltak vagyunk vagy éhezünk?

ZöldségekAz amerikaiak túltápláltak és alultápláltak is egyszerre. Ez tényleg így van, mert a legtöbb elhízott gyermek és felnőtt táplálkozása hiányos. Tényleg lehet ez a két dolog egyszerre jelen?
Ne gondoljuk azt, hogy ha rengeteg kalóriát fogyasztunk, az automatikusan biztosítja az összes szükséges tápanyagot a szervezeted számára. Ennek pont az ellenkezője igaz. Minél több feldolgozott ételt fogyasztunk, annál több vitaminra van szükségünk. Ennek oka, hogy a vitaminok és ásványi anyagok alapvetően szükségesek az anyagcsere folyamatok során, hogy a kémiai reakciók megfelelően lefolyhassanak a testünkben. A probléma az, hogy a standard amerikai étrend (SAD) igen sok kalóriát tartalmaz, ellenben tápanyagban szegény: nincs benne elegendő vitamin és ásványi anyag. Túl sok “üres kalóriát” tartalmaznak, ami megzavarja az anyagcsere folyamatokat.

Az elmúlt 40 év legfontosabb amerikai táplálkozási kutatásai alapján azt lehet mondani, hogy az amerikaiak súlyos táplálkozási hiányosságoktól szenvednek. Az emberek étrendjéből kimaradnak nagyrészt a növényi eredetű tápanyagok, ezáltal a magnézium, a C-vitamin, az E-vitamin, az A-vitamin nem elegendő és az amerikaiak több, mint 80 százaléka D-vitamin hiányos és az omega-3 zsírsavak terén is hiány mutatkozik szervezetükben.

Az ételek nem eléggé táplálóak, mert a feldolgozott élelmiszerek magas fruktóztartalmú kukoricaszirupra, finomított lisztre és transzzsírokra épülnek. Ezek az ételek kiszorítják a tápanyagban gazdag ételeket, mert olcsón megvásárolhatók és könnyű a beszerzésük, hisz bárhol hozzáférhető és azonnal fogyasztható akár.
Drámaian megváltozott az étrendünk, hisz a nagyüzemben tenyésztett állatok is olyan tápanyagokat kapnak, amik a gyors fejlődést segítik elő, hogy mihamarabb vágósúlyba kerüljenek, míg a vadon élő állatok karcsúbbak és egészségesebbek. Mikor vadászó-gyűjtögető életmódot folytattunk, a halak és a vadak mindig frissen kerültek fogyasztásra. Ma a legtöbb boltban vásárolt hús vegyi anyagokkal kerül tartósításra, mint például a nitrátok, de élelmiszer-színezékek, cukor szintén megtalálható szinte minden termékben.

A talaj szerkezete is megváltozott. Sajnálatosan a termesztett növények sem tartalmazzák már a néhány évtizeddel ezelőtti mennyiségben a tápanyagokat és vitaminokat, hisz a rendes vetésforgót sem követik a termelők. De emellett mindenféle vegyszereket, és műtrágyákat használnak a hívogatóan kinéző, azonban tápanyagszegény zöldségek, gyümölcsök termesztése során. Ennek eredményeként a legtöbb betakarított zöldség ma kevésbé értékes tápértékben, mint akár csak két generációval ezelőtt.

Ennek következménye, hogy a kevesebb tápanyag csökkent immunitást eredményez, ezért szervezetünk fokozottabban ki van téve a krónikus betegségeknek és az elhízásnak. Több betegség ma virulásnak indult, a cukorbetegség kialakulása például tipikusan az étrendre visszavezethető összefüggéseket mutat. Szervezetünk mivel nem kapja meg a szükséges tápanyagokat, ezért sóvárog, kéri, hogy hozzájuthasson a kívánt mennyiséghez. Ez sajnos az elhízáshoz és a cukorfüggőséghez is elvezet, ha nem fordítunk megfelelő gondot a táplálkozásunkra.
Általában az élelmiszereket megfosztják a tápanyagoktól a finomítási folyamat során. Erre az egyik legkézenfekvőbb példa a búza. A teljes kiőrlésű lisztből a fehérlisztté finomítási folyamat során közel 80 százalékkal csökken a rosttartalom és a létfontosságú ásványi anyagok, vitaminok is megfogynak a lisztben.

Három módszer, hogy tápanyagban gazdagabb kalóriákhoz jusson szervezetünk:

1. Együnk több növényi alapú élelmiszert: gyümölcsöket, zöldségeket, dióféléket, magvakat, babot és a teljes kiőrlésű gabonákat részesítsd előnyben. Ezek magasabb koncentrációban tartalmaznak vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat, gyulladásgátló vegyületeket, rostot, és esszenciális zsírsavakat. Ezek az ételek megszüntethetik számos krónikus betegség kiváltó okait, hisz kevesebbet fogyasztunk telített zsírt, transz zsírt, cukrot és mérgező élelmiszer-adalékanyagokat.

2. Egészséges növényi zsírokat fogyasszunk: a legtöbbször zsír formájában extra-szűz olívaolajat, len, dió, és egyéb olajos magokat érdemes fogyasztanunk. Kerüljük az olyan olajokat, amelyeknél nem adják meg a kinyerés módját, a hidegen sajtolt olajakat részesítsük előnyben és kerüljük a keserű utóízű vagy avas ízű olajokat.

3. Együnk egy kevés sovány állati fehérjét: a legjobb forrásai a hidegvízi halak, amelyek nem tartalmaznak nagy mennyiségű fém és egyéb szennyeződéseket. Egészséges hal választás lehet a szardínia, a hering, a makréla, a vadon fogott lazac és a pisztráng. A vadak, mint a vad őz és szarvas, szintén gazdag forrásai az omega-3 zsírsavaknak, mert a vadon élő növényekből táplálkoznak.

Ne feledje, hogy az élelmiszer a legjobb orvosság! A jól megválasztott táplálkozás a teljes fiziológiánkra befolyással bír, csökkenti a gyulladást, növeli a méregtelenítést, kiegyensúlyozza a hormonháztartást és hatékony antioxidáns védelmet biztosíthat – mindent, ami helyrehozza a betegsége mögöttes okait.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás