Puffadás 1: "rossz fiúk", amiktől puffadunk | Egészséges életmód

Puffadás 1: “rossz fiúk”, amiktől puffadunk

Puffadás 1: "rossz fiúk", amiktől puffadunkBeszéljünk valami nagyon kellemetlenről: szelek és puffadás. A hasunk sosem lesz mindig tökéletesen lapos, és ez így normális. Miután ettünk, a megevett étel helyet foglal a hasunkban és a belekben. Ez a fajta méret növekedés rövid ideig tart. Ugyanakkor, ha annyira feldagad a hasunk evés után, hogy már a ruhánkban is kényelmetlenül érezzük magunkat, akkor valami olyasmit ettünk, ami felpuffasztott minket.

A puffadás és a gázok azt jelentik, hogy valamit nem tudtunk megemészteni – vagy rosszul emésztettük meg. Igen kellemetlen helyzet. Nézzük meg, hogy mely növényektől és miért puffadunk.

Rossz fiúk: brokkoli, káposzta, kelkáposzta

A brokkoli, a káposzta és a kelkáposzta keresztes virágú zöldségek, melyek raffinózt tartalmaznak – egy cukor féle, ami emésztetlen marad, ameddig a bélben lévő baktériumok fermentálni kezdik. Ez a folyamat gáztermeléssel jár, tehát felpuffaszt. Ennek ellenére ne kerüljük el ezeket az egészséges zöldségeket! Ha következetesen sok tápanyagban gazdag, magas rosttartalmú ételeket fogyasztunk, az emésztésünk egyre jobbá fog válni és kevésbé lesz hajlamos a puffadásra.

Tehát fogyasszuk ezeket a zöldségeket, de figyeljünk a mennyiségre. A zöldségek megfőzése segíthet. Ugyanis a főzés megpuhítja a rostokat (könnyebben lesz emészthető) és ahogy a víz tartalom elfő, a térfogatuk is kisebb lesz – kevesebb helyet foglal majd a tápcsatornában. Ez nem szünteti meg a puffadás lehetőségét, de mérsékelheti.

Rossz fiúk: hüvelyesek

Gondolom nem újdonság, hogy a hüvelyesek puffasztanak: bab, lencse, szójabab, borsó stb. Fehérjében gazdagok, de tartalmaznak olyan cukrokat és rostokat, amiket nem tudunk megemészteni. A vastagbélben a baktériumok rávetik magukat a megemésztetlen dolgokra, jót lakmároznak belőlük, ami gázt termel – mi pedig felpuffadunk.

Jó megoldás lehet, ha könnyen emészthető, teljes kiőrlésű gabonákkal párosítjuk őket, például rizs vagy quinoa. Továbbá, ha rendszeresen eszel gyümölcsöket, zöldségeket, dióféléket és teljes kiőrlésű gabonákat, akkor könnyebben fogod tudni megemészteni a hüvelyeseket is.

Rossz fiúk: tejtermékek

A tejtermékekben lévő cukrot (laktózt) nem mindenki tudja megemészteni. Ha puffadás jelentkezik a sajtok vagy egy pohár tej elfogyasztása után, akkor ezzel nekünk is gondunk van. Ilyen esetben a szervezetünk nem rendelkezik azokkal az enzimekkel amik a tejcukor lebontásához szükségesek. EZ szintén okozhat puffadást a belekben.

Szerencsére ma már sokféle laktózmentes étel létezik. Ha úgy tűnik a tejtől puffadunk, akkor keressünk valamilyen alternatív megoldást rá.

Rossz fiú: alma

Napi egy alma elfogyasztása nagyon egészséges és ajánlom mindenkinek, de fel is puffaszthat. Magas a rost tartalma, de van benne fruktóz (gyümölcscukor) és szorbitol (cukoralkohol) is. A gyümölcscukrot sokan nem tudják megemészteni, ezért felpuffadnak tőle.

Az alma nagyon egészséges, ezért ne szokjál le róla – tartalmazza a napi C-vitamin szükségleted 10%-át és nagyjából 4,5 g fehérjét is. Ezenkívül a szívbetegségek megelőzésében és a légzési problémák könnyítésében (például asztma) is segíthet. Fogyasszuk külön álló étkezésként és tartsunk mértéket. Ugyanakkor vannak más gyümölcsök is, amik puffaszthatnak: körte, őszibarack, szilva.

Rossz fiúk: túlságosan sós ételek

A magas nátrium tartalmú ételek megköthetnek vizet a szervezetben, ami szintén puffadáshoz vezethet. A nátrium elkerülése azonban nem olyan egyszerű, minthogy kevesebb sót teszünk az ételeinkbe. A feldolgozott és előre csomagolt ételekben, levesekben és kenyerekben rengeteg só lehet. A legjobb megoldás az, ha a sós ételek után bőséggel iszunk vizet – nem valamilyen folyadékot, hanem kifejezetten vizet. A vizet nem pótolhatjuk más folyadékkal – de üdítővel, kávéval vagy alkohollal semmiképpen sem.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás