Mivel főzzek: olajjal vagy zsírral? Van más lehetőség is? | Egészséges életmód

Mivel főzzek: olajjal vagy zsírral? Van más lehetőség is?

Mivel főzzek: olajjal vagy zsírral? Van más lehetőség is?Gondolkozhatunk úgy, hogy igazából mindegy, mert olyan keveset használod a főzéshez… a baj az, hogy sok kicsi sokra megy. Meg kell érteni, hogy az étkezés olyan, mint a Maraton futás. Az első 1-2 kilométeren még nem fárasztó, akár sétálva is könnyen meg lehet tenni. Aztán egyre nehezebbé válik és ha nem vagyunk elég edzettek, akkor károssá.

Az étkezés is ilyen: egy-két alkalom valóban nem károsítja az egészséget. 10-20-30-40 év távlatában a sok kicsi sokra megy alapon lesz egészségügyi problémánk bőven. Tehát az a kevés is fontos. Már csak az a kérdés, hogy mit használjunk? Olajat? Zsírt? Mást? Lássuk az érveket és ellenérveket, aztán irány a konyha és főzzünk egészségesen!

Kinek való az olaj?

Minden olaj kivonat, ezért nem teljes tápértékű. Ennél fogva egyik olaj sem alkalmas napi, rendszeres használatra. Márpedig az ételeink nagyon sok olajat tartalmaznak, például az ételek sütésénél olajat használunk, a salátákra olajat teszünk, a süteményekben, kenyerekben sokszor van olaj stb. (Ne feledd, sok kicsi sokra megy!)

A napi javasolt olaj mennyiség (ez nem vonatkozik az omega zsírsavakra) egy napra összesen:

  • túlsúlyos, daganatos, kandidával küzdő stb. egyének egyáltalán ne fogyasszanak olajat
  • sovány embereknek legfeljebb egy evőkanálnyi
  • egészségesek napi egy kávéskanálnyi – azért kevesebb, mint a soványoknak, mert a változatos étrend tartalmazni fogja a szükségletet, de a soványoknak speciális étrendje van

Valljuk be őszintén, többségünknek nincs szüksége olajra az egészséges, változatos étrend mellett – természetesen ínyenc csemegeként alkalmanként (például heti 1 alkalom) tehetünk a salátánkra. Mit használjunk helyette? Olvasd el a második irány elvet:

Mit használjak olaj helyett?

Szerencsére nagyon sok étel elkészíthető olajjal és olajmentesen is! Tehát az olajról való lemondás nem jár azzal, hogy lemondunk bizonyos ételekről. Az olajmentes sütésnek két módszerét is tudom javasolni:

  1. Dörgöljük be a serpenyő alját egy beáztatott kombuval (japán alga fajta). Sütés alatt hagyjuk az edényben, hogy ne égjen oda az étel. A sütés végén dobjuk ki az algát.
  2. Használjunk kókuszzsírt. Arra kell figyelni, hogy ne hevítsük túl, mert hamar megég a zsír. Ha megég, akkor nem csak a benne sütött étel lesz égett, hanem még az egészségünket is károsítjuk. Sokkal kisebb lángon lehet sütni a kókuszzsírral, mint olajjal.

Én kókuszzsírt használok. Meg vagyok elégedve vele, bár első alkalommal túlhevítettem, utána már jobban figyeltem. Ha egy recepthez fel kell olvasztani kókuszzsírt (a kókuszzsír és a kókuszolaj ugyanaz, csak más az állománya), akkor is vigyázzunk a hőfokra, ugyanis 25 fokon a kókuszzsír már olvad! Nyáron elég időben kivenni a zsírt a hűtőből…

Vizes-olajos sütés

Ennek a módszernek az előnye, hogy az olaj nem forrósodik fel túlságosan és az ízét sem veszíti el. Illetve kevesebb olaj is elég a sütéshez. Érdemes kipróbálni, de nem ugyanazt az eredményt érjük vele el, mint a tisztán olajos sütésnél. Alkalmanként én is használom ezt a módszert:

  1. Öntsünk kevés vizet egy lábos aljába és forrósítsuk fel.
  2. Öntsünk rá kevés olajat – kiskanálnyi is elég
  3. Dolgozzunk vele úgy, ahogy szoktunk, de ne hevítsük túl az olajat

Most már csak egy dolgot érdemes tudni: mit jelent a túl hevítés? Nézzük meg ezt is:

Mikor hevítem túl az olajat?

A konyhában rutinosabb emberek illatról és magáról az olaj viselkedéséről meg tudják mondani, hogy mikor van túlhevítve az olaj. Mégis érdemes az alábbi listát átböngészni, mely az egyes segédanyagok javasolt maximális hevítési pontját tartalmazzák (talán meglepő is lehet):

  • Kókuszolaj – 177 C
  • Oliva olaj – 160 C
  • Napraforgóolaj – 107 C

Ennél magasabb hőfokon egyre instabilabbá válik az olaj. Ez azt jelenti, hogy oxidálódik, ami a testbe jutva szabadgyökként jelenik meg. Ha egy olajat túlhevítettünk, akkor azt már nem szabad felhasználni, ki kell önteni, hiszen a szerkezetét már tönkre tettük.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás